Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lumix DMC-LC1

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Fick ett erbjudande om att få köpa en Lumix DMC-LC1 för 4 000Kr. Kameran verkar otroligt fräck med riktig bländar-ring på linsen (som är en Leica 28 - 90 mm zoom) och slutartider på en manuel ratt på ovansidan av kameran. Den är designad så man önskar att en kamera skall se ut och fungera.

Men den är från 2004, är inte brusfri och har bara ISO 100, 200 och 400 vilket är lite snålt och det känns som det saknas lägre ISO.

Så frågan är om 4 000 är överpris för denna gammla kamera från 04.
 

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag älskade det mesta hos DMC-LC1 och får nära på panik känslor att inte Panasonic arbetat vidare på detta koncept. Dock är 4 000 som sagt lite dyrt med tanke på åldern, prisutveckling, teknik och att man faktiskt kan få en Olympus E330 inkl. 14-45 & 40-150mm för 8055Kr + frakt.
Det är dubbla priset, men man får 5 ggr större bildelement (CMOS) och modernare teknik; men tyvärr går man miste om alla detaljer som gör LC1 till en kamera som känns mer äkta och bara en sådan sak att den inbyggda blixten kan ställas i en 60 graders vinkel visar på hur genomtänkt den kameran är.

Nu lutar det åt en E330, jag har redan 4000 så jag skulle kunna köpa LC1an men det var priset som skrämde. Önskar att jag var rik, då hade jag köpt E330 som ett verktyg och LC1 som en love toy man sedermera kan ha i bokhyllan som ett vackert och användbart konstverk.

Måste jag påpeka att jag blev löjligt kär i LC1?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Du kanske kan pruta ner lite ...
Inbyggd blixt som är vinklingsbar - det kan inte bli mycket ljus till motivet då - största bländare.
 
ANNONS