Annons

För små minneskort ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag har funderat på att skaffa mig en rejälare digitalkamera men efter att ha sett ett antal fotografer vara mer upptagna med att studera displayen istället för att försöka ta bra bilder undrar jag om det är någon bra ide ?
Skojar lite men relativt ofta har jag sett digitalfotografer vara mer upptagna av sin display än av allt annat som pågår
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
festfotografen skrev:
Skojar lite men relativt ofta har jag sett digitalfotografer vara mer upptagna av sin display än av allt annat som pågår
Jag visste inte att det fanns digitala fotografer. Jag trodde alla människor var analoga;-)
 

prinsen

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Jag har funderat på att skaffa mig en rejälare digitalkamera men efter att ha sett ett antal fotografer vara mer upptagna med att studera displayen ...........

Detta beror nog mycket på att man ställer in kameran och tittar så att allt står rätt till.

Minneskort är inte så billigt, oftast så är det minneskortet förlitet ja.

Adam
 

tager

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Jag har funderat på att skaffa mig en rejälare digitalkamera men efter att ha sett ett antal fotografer vara mer upptagna med att studera displayen istället för att försöka ta bra bilder undrar jag om det är någon bra ide ?
Skojar lite men relativt ofta har jag sett digitalfotografer vara mer upptagna av sin display än av allt annat som pågår
Beror nog mer på vilken fotograf det är, själv brukar jag stänga av displayen för den stör bara. Folk som använder kamera med "separat" sökare vill kanske se i displayen direkt hur bilden kommer bli..
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Erkänner på rak arm, jag är så förbannat nyfiken på allt jag plåtar så jag kan inte vänta tills jag kan se resultatet hemma på skärmen ;) Lite mer allvarligt, jag ser om bilden i stort sett stämmer överrens med min tanke med den vilket är ett plus för oss "digitalnissar". //Ronney
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Haller med Ronney. Man ar nyfiken pa om bilden blev som man tankt sig och ibland vill man veta att allt star ratt till med installningarna. Nar man fotar med en SLR sa ser man ju dessutom inte vad som hander exakt i det ogonblick man tar bilden. Da kan det vara bra att ha en display att titta pa.

Ja, ibland fylls minneskortet snabbare an man anar. Da blir det ibland till att bladdra bakat och ta bort lite skrap.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

saidkarlsson

Aktiv medlem
jag har en 340mb microdrive i min D30, upplever det sällan som att det inte räcker till.
iofs brukar jag öka komprimeringen (inte upplösningen) när jag vet att jag kommer behöva ta många bilder utan att ha möjlighet att tömma kortet. på bästa JPEG kvalitet rymms ca 250 bilder.
på näst bästa ca 600.

och jo. jag kollar alltid på displayen efter att jag knäppt bilden. för att kolla att exponeringen blev ok, och för att vara säker på att den jag fotat inte blinkat eller liknande.

...och självklart även eftersom jag är så löjligt otålig att jag inte orkar vänta för att se bilden....
 

Kijana

Aktiv medlem
saidkarlsson skrev:
...och självklart även eftersom jag är så löjligt otålig att jag inte orkar vänta för att se bilden....
Man undrar ju hur fotografer överlevt i 100 år utan att kunna se direkt hur exponeringen blev. Kan apropå displaygluttandet inte låta bli att tänka på Beethoven.
?
Jo, han var ju stendöv - men kunde komponera sina verk ändå.Han visste hur det blev redan innan satte pennan till notpapperet.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Man undrar ju hur fotografer överlevt i 100 år utan att kunna se direkt hur exponeringen blev.
Undrar varför nån uppfann Polaroidbilden? :)

Beethoven var förresten inte döv från födseln utan var i trettioårsåldern tvungen att avbryta sin karriär som utövande musiker och satsa helt på att komponera, på grund av hörselskadan. För att kunna komponera fick han lära sig nya sätt att jobba och han fördömde inte eller raljerade över nya tekniker.
Han använde till exempel stämgaffeln för att "höra" vibrationerna i tonerna. Det kanske är lite samma sak för vissa av oss som inte är så ûberskickliga traditionella fotografer utan behöver displayen som hjälpmedel. Jag kan inte se att det är nåt fel med det.
 

saidkarlsson

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Det kanske är lite samma sak för vissa av oss som inte är så ûberskickliga traditionella fotografer utan behöver displayen som hjälpmedel. Jag kan inte se att det är nåt fel med det.
ja, precis. det är ju ingen som förbjuder dig att fota med en hembyggd lådkamera.
men jag föredrar att följa med i utvecklingen så länge det underlättar för mig i jobbet.

när jag fotar privat kör jag både film och digitalt. men eftersom jag tycker att bildkvaliteten med dagens digitalkameror ger bättre bildkvalitet än film (brus/korn-fria bilder!), så ser jag faktiskt ingen seriös anledning att fortsätta med film. Iallafall inte så länge vi talar om småbild, och det gör vi väl?
 
ANNONS