Annons

Canon 400D eller Sony DSLR-A100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Humilde

Medlem
Står i valet & kvalet över dessa två kameror. Sedan tidigare har jag en Minolta Dynax 505 si super med två objektiv samt extern blixt etc. Har kollat lite och det verkar som objektiven går att använda till Sonyn, eller har jag fel? Frågan är då vad som är vettigast att köpa av dessa då jag har tillbehör som passar Sonyn.

Vad tro du, som kan lite om dessa kameror?

Tacksam för svar!
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Du kan använda dina minoltaobjektiv och blixt till sonyn. Är själv i samma situation som du men har nog bestämt mig för att köpa en Pentax k100d istället för en A100.
 

Albwah

Aktiv medlem
Humilde skrev:
Är Pentax en bra kamera? Likvärdig med Sonyn?
Pentaxen är absolut likvärdig med Sony'n. Sony'n har bla fått kritik för att ljumätaren är kass, dvs att den över/ -underexponerar mycket. Sen ska bildstabiliseringen i K100 vara bättre också. Detta är inget jag själv har erfarenhet av utan bara som jag läst på fs och i tester. Sen är väll K100 nån tusing billigare också.

Själv är jag är jag mycket nöjd med min K100, mycket prisvärd kamera som funkar klockrent.
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Pentax K100d har blivit topptestad i alla möjliga tidningar. Den har antiskak i husen precis som A100, dock bara 6mpix till skillnad från A100:s 10mpix. Pentax känns mer rätt för mig då den fått höga betyg och har antiskak precis som sonyn. Du kan hitta massa information om den här på fotosidan om du söker lite.
 

Humilde

Medlem
Måste kika mer på Pentaxmodellen ni pratar om. Verkar helt klart intressant om den är likvärdig med Sonyn, samt att den dessutom är billigare! Tror nog att jag stirrar för mycket på upplösningen, men som du säger Tobias så ska man inte göra det.

Men om man jämför Pentax med canon 400D, vilken är då bäst i jämförelse?
 

Albwah

Aktiv medlem
Humilde skrev:
Tror nog att jag stirrar för mycket på upplösningen, men som du säger Tobias så ska man inte göra det.

Men om man jämför Pentax med canon 400D, vilken är då bäst i jämförelse?
Som Albin säger menar du ;)

400D är lite mindre och den har en sk. "antidust" funktion, vilket gör att damm på sensorn avlägsnas automatiskt. Själv värde sätter jag ju helt klart bildstabiliserinen framför antidust funktionen. Till 400D finns batterigrepp vilket inte finns till K100, detta saknar jag enormt. Men men, man får väll byta upp sig till K10 då.

Just nu har jag bara kitobjektivet till min K100, alltså 18-55mm. Men jag hade tänkt att beställa en telezoom, då Samsung 50-200mm.
 

Skalis

Aktiv medlem
För att få det hela rätt så måste jag väl tillägga att Sonyn har "antidustfunktion" den också.
Personligen anser jag att antiskakfunktion i kamerahuset är suveränt, vilket lämnar Pentax och Sony kvar att välja mellan (i mitt tycke).

Är de två objektiven du har något att ha? Och det är bra optik finns det ju ett viss värde att köpa Sonyn som de passar på.

Och till sist det viktigaste. Försök att komma in i en butik och känn och kläm på kamerorna! Ta lite provbilder och känn dig för. Känslan är rätt så viktig tycker jag.

Och glöm inte, det är ingen av de här kamerorna som är dålig! De har bara lite olika egenskaper/egenheter.

/Fredrik
 

Humilde

Medlem
De objektiven jag har är kitobjektiv, vet inte hur bra de är. Har ett 28-80/3.5-5.6 samt ett 75-300/4.5-5.6. Vet du om de är bra?
 

Skalis

Aktiv medlem
Jag har ingen direkt erfarenhet av dessa. 28-80:n ger ganska dålig vidvinkel på Sony A100:an. Den motsvarar 42mm på den jämfört med din gamla analoga kamera. Så en ny standardzoom kommer du nog att behöva.

75-300:an tror jag skall vara rätt ok dock för sin prisklass, rätta mig gärna någon om jag har fel.
 

philip svensson

Aktiv medlem
75-300 fungerar utmärkt på a100... du sparar 2000:- på att köpa sonyn med tanke på att du redan har det objektivet...
förmodat att du vill ha de brännvidderna...
Skillnad mellan pentaxen och sonyn är nästan obetydliga, de är inte så stora. Men, eftersom du redan har ett minolta objektiv, eller två då så ger nog sonyn fördel.
 

wsaar

Aktiv medlem
Sonyn är bättre än Pentaxen på det mesta, men får spö ordentligt på bruset på höga ISO, om du ska plåta mycket i dåligt ljus är dock K100D också ett tveksamt val eftersom recensenterna nämner att den har den sämsta ljuskänsligheten hos autofokusen i klassen.

Albwah skrev:
Sen ska bildstabiliseringen i K100 vara bättre också.
Det är väl bara Pentax som påstått det? Popular Photography tyckte inte att bildstabilisering i K100D var lika bra som den i A100, och Sonyns stabilisering fick bättre resultat än Pentax i testet av Foto Magazin (dock var det nog K10D man jämförde med).
 

Humilde

Medlem
Jag tror att det lutar mot en Sony, eftersom jag redan har tillbehör från minoltan. Blir nob billigast så. Frågan är om jag ska köpa till ett objektiv till oskcå, eftersom det jag hade ( 28-80) inte blir vidvinkel på Sonyn.. och det vill man ju gärna ha.

Undrar om min gamla blixt fungerar till Sonyn. Vet någon vart man kan vända sig för att höra?

Tack alla ni som svarat, blikr så glad över er som orkar dela med er av era kunskaper :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Vilken kamera?
Canon 400D - Sony A100 - Pentax K100D - Pentax K10D, kanske även Nikon D80 eller?

Du kommer aldrig att bli säker på vilken kamera, som är bäst, eftersom alla, ovan, är förbaskat bra, de konkurrerar om samma typ av användare!

Men, du har ju redan ett Minolta kamerahus med optik, den optiken passar givitvis utmärkt på Sony A100, samt även på kommande Sony D-SLR.

Placeringen av inställningar/knappar på Sony A100 är hämtade från den tidigare Konica-Minolta 5D, du känner igen dig, från din nuvarande Minolta, m.a.o. praktiskt!

Exponeringen påstår några kan fela, på Sony A100, ibland underexponering, det har inte hänt mig, men det går ju att justera, så att det blir perfekt.

Jag använder alltså en Sony A100, är mycket nöjd, hade liksom du tidigare några Minolta objektiv, valet var alltså enkelt.

Gå på känsla och förnuft, känn hur de olika kamerorna är att hålla i, olika finesser spelar mindre roll, ibland försäljningstaktik, - men antiskakfunktion i kamerahuset är suveränt, en innovation från Konica-Minolta.
 
ANNONS