Annons

Sally Manns preparering av glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

kgg

Ny medlem
Såg progr på TV om Sally Mann i helgen.
Känner någon till med vilka kemikalier Sally Mann preparerade sina glasplåtar med? Hon strök på kolludium men det måste väl till någon ljuskänslig kemikalie oxå? I så fall vadå, och finns detta att köpa i någon välsorterad fotobutik eller på apoteket? Tacksam för svar och kanske även några tips hur man går tillväga!
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Den ljuskänsliga kemikalien är silvernitrat.Det
är nog oerhört svårt att komma över den kemi som behövs för att göra våtkollodiumplåtar i Sverige.
Du behöver förutom kollodium även eter, ren alkohol,
järnsulfat, ssilvernitrat. Glasskivan som skall behandlas ska vara väldigt tunn och av hög kvalitet den måste ocskå rengöras så att den är helt fettfri. Du måste ordna en speciell kasett till
kameran för att hålla dessa plåtar som måste exponeras medans de är fuktiga och sedan framkalla
dem innan de torkar. Exponeringstiderna är långa
det handlar om flera minuter. Alltihop måste utföras direkt i samband med fotograferingen.
Våtkollodiumtekniken användes framförallt
innan torrplåten hade utvecklats.Tekniken levde kvar länge inom tryckerierna.
Tekniken har fått "lite" renässans inom storformatsfotografin speciellt i Usa.
Plåtarna blir ortochromatiska inte panchromatiska
som moderna emulsioner.
Vi får nog se det som ett kuriosum att någon gör det idag.
Det finns en hel del att läsa om tekniken b.la
I Helmer Bäckströms: Fotografisk Handbok som du
kan hitta på ett antikvariat etc.

mvh
Lasse
 
Senast ändrad:

matnyttige

Aktiv medlem
Såg också programmet och funderade varför hon körde med den omständiga tekniken. Är det bara för känslan eller finns det några andra fördelar? (Och i så fall vilken känsla?)
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
ja vad svarar man på det....
Eftersom Sally Mann mestadels kontaktkopierar sina negativ så kan man misstänka att det är på den vägen
hon kommit in på den här tekniken. Kontaktkopiering
ger mycket mer från negativen med långsamma emulsioner, Förr fanns det till exempel speciella
kontaktkopieringspapper som var långsammare och inte
gärna lät sig förstoras på. T.ex platina/ palladium
tekniken har gjort att en del framför allt i USa har tagit upp kollodiumteknikerna.
Det är nog svårt att se skillnaden i nyanser i vanligt tryck eller på dataskärmen utan det är först
när du ser kopian i verkligheten som du ser skillnaden.

Känslan - hantverket- möjligheten att kontrollera
bildkvaliten på ett annat sätt.
Varför är tex. veteranbilar poppis osv..

mvh
Lasse
 

mc bruno

Aktiv medlem
Hmm, plåtar hon med kolodiumtekniken hela tiden? Känns inte troligt eftersom hon även plåtade sin man på en häst bla.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Nej hon verkar använda " vanlig"film också.
Hennes senaste böcker finns säkert att få tag i där du kan kolla resultaten om än i tryck och jag fattade som att det skulle vara en utställning på gång med hennes bilder i Stockholm under våren då vi förhoppningsvis kan få se lite av hennes originalprintar. Hon säger ju också i filmen att hon gillar och fascineras av det lite slumpmässiga resultat som hon uppnår med kolodiumtekniken.
Och om du kollar länken härovanför så säger hon att hon långt ifrån anser sig vara expert på tekniken.
mvh
Lasse
 
ANNONS