Annons

Kompakt för resefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa en kompaktkamera för att ha när man är ute och reser och inte vill släpa med sin system kamera.
Jag vill ha en kamera som funkar till det mesta men prioroterar vidvinkel före tele. Den måste vara skarp och ganska liten, men hellre lite stor än liten och dålig.
Vad har ni för tips?

/Mats
 

timofej

Aktiv medlem
Gå till dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp, välj egenskaperna du vill ha, klicka på Compare.

Om du sedan är intresserad av teknisk (bild)kvalitet kan du på samma sajt läsa mycket utförliga recensioner om kandidaterna som dyker upp efter sökningen.

Ett lite annorlunda söksystem finns på K&Bs sida: http://kamerabild.mkf.se/kdb_bladdraren.asp. Fast jag tycker att dpreviews är bättre. Delvis just pga att där kan man välja hur mycket vidvinkel man vill ha.
 

johanlsto

Ny medlem
Tips

Fuji F30

Ful men har brutalt bra optik, fantastiskt lågt brus vid höga ISO samt manuella inställningar för slutare/bländare.

Har köpt med en som backup/diskret kamera för en jordenruntresa som börjar 1 mars.

Dessutom: Canon 400D med 17-55/f2,8 IS USM + 8Gb CF.
 

johanlsto

Ny medlem
Rättelse

F30 är med facit i hand inte så bra som jag hoppades på. Bildkvalitén är mycket bra men den känns trög och besvärlig att jobba med. De manuella inställningarna är krångliga och kameran är för klumpig för att man alltid ska ha med den i fickan. Det är min åsikt iaf.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Jag använder Ricoh GX100 som fick ersätta en Canon G7. Den elektroniska sökaren samt snabbheten i användandet avgjorde saken. G7:an är också en mycket bra kamera som ger klart snyggare jpg-filer direkt ur kameran, dock är den inte lika vidvinklig. För mig var fokuseringen problematisk, det tog alltid en halv sekund från dess jag tryckte ner knappen tills den hade fokuserat. Med manuell fokusering gick det bättre. GX100 har dels manuell fokus, dels snap mode (där den är förinställd på ca 2,5 m vilket med det skärpedjup digitalkompakterna har oftast räcker). I AF-läget gör den dessutom så att den mäter fokus kontinuerligt, trycker man ner halvvägs och väntar mäter den extra noga, trycker man ner hela vägen innan den är klar tar den kortet i alla fall - och oftast blir det tillräckligt bra. Allt blev inte bättre när jag bytte men helheten är klart bättre för mig. Båda är mycket bra kameror. För en novis rekommenderar jag G7, för en som vet vad han gör kan GX100 vara ett bättre val.
 
ANNONS