Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I valet och kvalet D70S, D80 eller något tredje?

Produkter
(logga in för att koppla)

cristoffer

Avslutat medlemskap
Letar efter min första digitala systemkamera. Har fastnat för Nikons två modeller D70S och D80.

D70S finns i paket för 7.990 (ger utrymme för köp av mer optik) och D80 för 12.590 (kommer med ganska komplett optik) på cyberphotos hemsida. Är medveten om de tekniska skillnaderna mellan de två modellerna.

Jag har sedan tidigare en Minolta srt-101b som jag älskar - speciellt pga. de manuella funktionerna och känslan av att kunna påverka resultatet själv. Har haft flera halv- och helautomatiska systemkameror för film men alltid vänt tillbaka till srt'n.

Jag är ingen expertfotograf men samtidigt ingen nybörjare heller. Tar i genomsnitt 2.000 - 3.000 bilder/år.

Ett stort plus för mig skulle vara att kunna använda även äldre mer manuell optik.

Vilken av D70S och D80 tror ni skulle passa mig och mina behov bäst och vilken ger mest valuta för pengarna i min situation? Eller finns det en tredje kamera som jag borde titta på?
 

snysop

Aktiv medlem
Pentax K10D.

Du kan använda gamla MF objektiv från stenåldern och även de med sruvgänga (adapter behövs dock). Väderskyddad och skaksensor, tror den ligger på samma pengar som D80 om du köper Sigmas EX DC Macro 18-50 /2,8 som sägs vara i toppklass.
 

Pippo

Aktiv medlem
Sitter själv med en D70s men skulle utan tvekan valt Pentax K10d sett till vad du får för pengarna.

Detta dock under förutsättning att den har snabbare fokus än vad min Pentax *ist DS hade. D70s springer i cirklar runt DS:en i halvtaskig belysning och var enda anledningen till varför jag övergav Pentax.
 
Senast ändrad:

pgmj

Aktiv medlem
D70s och D80 fungerar inte med gammal optik. Du får ingen ljusmätning, etc.

Jag tycker också att K10D verkar mkt bra. Både den och D80 har mycket bättre sökare än D70s. Samtidigt har K10D fått en del kritik för konstigt färgbrus vid ISO 800 och högre (ibland redan vid 400), så om du fotar mkt hög iso är det kanske inte det bästa alternativet.

Jag tror iofs att D70s med 18-70 för 6990 är oslagbart pris/prestanda, om du inte redan har bra koll på vilken optik som passar ditt plåtande bäst. Pentax har många intressanta objektiv, framför allt med fast brännvidd.
 

cristoffer

Avslutat medlemskap
Tack alla! Har nu övervägt och övervägt ... det blir en D70S - håller med om att K10 är en bättre kamera men resonerade som så att priset gör att det finns pengar över för objektiv. Själva husen är ju ändå omoderna om några år...!
 
ANNONS