Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gitzo/Wimberley/ReallyRightStuff - kompatibla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lieden.se

Aktiv medlem
Hej!

Behövde uppgradera mitt gamla Manfrotto och har beställt ett Gitzo 1340 med kulhuvud 1378M med snabbplatta. Huvudet har kommit, benen väntar jag fortfarande på (efter två månader).
Den medföljande snabbplattan verkar dock vara i minsta laget för att skruvas fast under ett EF 500 IS (har bara en skruv). Funderar därför på att skaffa en större snabbplatta från ReallyRighStuff, eller varför inte byta ut hela linsfoten med LCF-50?

För fågelfoto har jag dessutom tänkt sätta en Wimberley sidekick på kulhuvudet.

Min undran är: Funkar den här combon ihop? Dvs RRS linsfot på Wimberley sidekick på Gitzo 1378? Är en snårskog att ta reda på hur det hänger ihop...

Mvh, Ulf
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror inte Gitzos snabbfäste är kompatibelt med RRS (eller Wimberley, Arca, Kirk, Markins med flera). Det ser ut att vara ungefär samma typ av snabbfäste som Manfrottos använder.

Eventuellt går det att byta ut snabbfästet på 1378M-kulleden mot ett från någon av ovan nämnda fabrikat, men troligen måste du använda en annan kulled.
 

Lieden.se

Aktiv medlem
AFE skrev:
Jag tror inte Gitzos snabbfäste är kompatibelt med RRS (eller Wimberley, Arca, Kirk, Markins med flera). Det ser ut att vara ungefär samma typ av snabbfäste som Manfrottos använder.

Eventuellt går det att byta ut snabbfästet på 1378M-kulleden mot ett från någon av ovan nämnda fabrikat, men troligen måste du använda en annan kulled.
Argh! Det skulle betyda att den enda del av min combo jag hittills fått hem - kulleden - skulle vara fel ;-) Nu går det nog att ta av snabbfästet, och jag läste något på RRS' hemsida om att man kan använda deras snabbfästen på Gitzos kulleder, men det lär jag få undersöka närmare...

Tack för svaret!
 

Damocles

Aktiv medlem
Med tanke på att Gitzo säljer ett stycke G1387B som tillbehör så passar inte orginaldelen till Arca-plattor. G1387B är ett Gitzo snabbfäste som tar Arca-plattor, men då borde du köpa något av RRS-fästen istället. Oftast är det bara en skruv du behöver lossa som är tillgänglig under plattan eller dylikt om du ska lossa snabbfästet från kulleden.
 
ANNONS