Annons

Vy-förstörare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolö

Aktiv medlem
Vad underbart det är att stå och vänta på att ta det perfekta kortet.

Har gått och tänkt några dagar på att jag skulle gå till kyrkogården här i Uppsala och ta några kort nerför den snötäckta allén. Tanken var att bilden skulle vara fri från människor.
Nu är det så att kyrkogården är ett ganska populärt promenadstråk och det går ganska mycket folk där. Folk liksom bara byter av varandra efter 150 meter och allén har ca 200 meter fri sikt. Efter att ha sått och väntat ca 15 min, blir det äntligen folktomt. Och från ingen stans dyker den här IDIOTEN upp och står lungt och fotograferar nerför MIN TOMMA allé.

Hoppas han fick några bra bilder på MIN TOMMA allé.

Det vore kul om ni ville dela med er av era berättelser och bilder på vy-förstörare.
 

Bilagor

Gunnar-E

Aktiv medlem
Själv har jag klarat mig ännu, men en jag känner hade otur en gång för länge sedan.

Han hade bestämt sig för att fotografera Ales stenar i soluppgång. Han steg upp väldigt tidigt och åkte några mil till stenarna. På vägen dit var han nöjd för det verkade bli en härlig morgon. Även när han kom dit och påbörjade vandringen höll vädret i sig. När han kom till stenarna var det som ridån gick ned. I själva skeppssättningen lågt det full av människor i sovsäck och sov. Lusten för fotografering försvann och han åkte hem och lade sig.

/Gunnar
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jolö skrev:
Och från ingen stans dyker den här IDIOTEN upp och står lungt och fotograferar nerför MIN TOMMA allé.
Vet inte om jag ska ta ditt inlägg på allvar här..men lite reflektioner tillåter jag mig ändå göra.

Tänk nu om "IDIOTEN" är medlem här på fotosidan och får se sig själv kallad detta.. Inte allt för smart va? Hur hade du själv känt dig?

Klart. om det nu hade varit din allé, så kunde du kört bort honom. Men det är väl sådär lagom svenskt att stå och muttra; Jävla idiot, flytta på dig ditt as, för att sedan berätta historen om den otroligt korkade människan som "förstörde" din bild. Jag är övertygad att om du bett fotografen flytta på sig, så hade han gjort det, men istället valde du att skriva ut din vrede på ett forum. Botten tycker jag.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Vet du, jag tycker inte att han förstör något. Vad du ville åstadkomma var ett nytt gäspigt vykort...jajajaja, ursäkta så mycket....;-))).....men handen på hjärtat, det blir så lätt trista vykort av välordnade miljöer utan något liv.
En gång för länge sedan tyckte jag att bilar var bildförstörare. Bl. a. i Haga - t.ex. här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/515632.htm?set=lp (du kan titta efter fler exempel i ett album jag har här på sidan, "Haga i Göteborg"). Jag muttrade fula ord över Saabs snusläppar, Amazoner, Fords Anglior. "Folkabubblor" i horder, "Volvoduttar" etc. etc. De var ju så moderna att de störde den gamla miljön i Haga. Och vad hände? Jaaa, idag har man nästan en känsla av att bilarna är "jämnåriga" med husen.
Med en gnutta tålamod ordnar bilderna till sig således.
Just wait and see.
Us
 
Senast ändrad:

ESS

Aktiv medlem
Re: Re: Vy-förstörare.

Jeppe skrev:
Vet inte om jag ska ta ditt inlägg på allvar här..men lite reflektioner tillåter jag mig ändå göra.

Tänk nu om "IDIOTEN" är medlem här på fotosidan och får se sig själv kallad detta.. Inte allt för smart va? Hur hade du själv känt dig?

Klart. om det nu hade varit din allé, så kunde du kört bort honom. Men det är väl sådär lagom svenskt att stå och muttra; Jävla idiot, flytta på dig ditt as, för att sedan berätta historen om den otroligt korkade människan som "förstörde" din bild. Jag är övertygad att om du bett fotografen flytta på sig, så hade han gjort det, men istället valde du att skriva ut din vrede på ett forum. Botten tycker jag.
Inte för att det är mitt problem men jag tror inte den eventuella fotosidanmedlemen skulle ta åt sig. Jag skulle inte uppfatta det som en personlig förolämpning utan som ett ut i luften i i besvikelse och till högre makter riktat uttal för oturen att någon annan varit lika Smart som författaren att komma på samma idé som han själv.
Tycker inte heller ha borde bett honom gå iväg eftersom författaren har nån mer rätt än fotografen att fota på platsen.

Rätta mig om jag har fel...
 

oskard

Aktiv medlem
Ett rejält ND-filter och några minuters exponeringstid hade nog räckt för att han inte skulle synas. :)

Och nästa gång är det du själv som är så upptagen att fotografera att du inte märker att du står framför en annat fotograf (som såklart tycker du är en idiot som skymmer HANS vy).
 

Per

Aktiv medlem
Sådär, varsågod. Slutet (får vi hoppas..) gott, allting gott!

/Per [..som oxå tycker att bilden var bättre med fotografen på plats]
 

Bilagor

Joza

Aktiv medlem
Varför tryckte du på avtryckarn när han stod där
du har kunnat vänta en stund till motivet står nog
kvar en stund till!
Då är det värre när man upptäcker personer som
inte stod där när man tog bilden!
Han som står i dörren!
Får väl skylla på den lilla sökaren i 400d.
Mvh Jonas
 

Bilagor

avslutat_bj

Aktiv medlem
Jolö skrev:
...Och från ingen stans dyker den här IDIOTEN upp och står lungt och fotograferar nerför MIN TOMMA allé...
Jag ser att detta inlägg är Johans ENDA inlägg efter en dryg veckas medlemskap.

Johan, om inlägget är ett skämt, så borde du nog markerat det lite tydligare.

Om det inte är ett skämt, så hoppas jag att din mentala ålder växer ikapp din fysiska så småningom.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Joza skrev:
Varför tryckte du på avtryckarn när han stod där
du har kunnat vänta en stund till motivet står nog
kvar en stund till!
Då är det värre när man upptäcker personer som
inte stod där när man tog bilden!
Han som står i dörren!
Får väl skylla på den lilla sökaren i 400d.
Mvh Jonas
Att det står en man i sidoporten är bra, då finns det något som intresserar i bilden.....;-).
Ja, det är ju såklart också intressant med kyrkans högra del som håller på att flyta ut och falla till marken.......alltså, här har objektivets förmåga i vidvinkeldelen packat ihop och lämnat in för länge sedan.
Us
 

Joza

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Att det står en man i sidoporten är bra, då finns det något som intresserar i bilden.....;-).
Ja, det är ju såklart också intressant med kyrkans högra del som håller på att flyta ut och falla till marken.......alltså, här har objektivets förmåga i vidvinkeldelen packat ihop och lämnat in för länge sedan.
Us
------------------------------------------
Bilden är beskuren så det ser inte riktigt så illa
ut på orginalet.
objektivet är i stort sett nytt(tamron17-50)
Menar du allvar med att det är trasigt eller?
har inget annat och jämföra med.
Å så är man nybörjare med!
 

casting

Aktiv medlem
Det är klart att killen säger detta med glimten i ögat :) Det är åtminstone jag övertygad om :)
Det här med vyförstörare finns ju i alla hobbys. Hur kul är det att fiska efter massa skygga fiskar när det kommer galna tonåringar och badar på klippanb bredvid? Hur kul är det att vara fågelskådare när sådana som jag kommer och promenerar med hunden? Osv, osv. Problemet här är ju det här med ironi och det skrivna ordet. Jag är själv ganska ironiskt lagd och har lätt för att skriva saker som folk kan missförstå. Men vi kallas visst för den ironiska generationen också ;-)

Och den här ska man kalla kompis. Upptäckte inte ens att han var med i bilden förrän jag publicerat den på fotosidan. *pekar längst ner till vänster*
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/893591.htm?set=lp
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Joza skrev:
------------------------------------------
Bilden är beskuren så det ser inte riktigt så illa
ut på orginalet.
objektivet är i stort sett nytt(tamron17-50)
Menar du allvar med att det är trasigt eller?
har inget annat och jämföra med.
Å så är man nybörjare med!
Nej, trasigt är det säkert inte, det finns inga plötsliga fel som ser ut så. Felet är "inbyggt" i optiken och finns - mer eller mindre - i all vidvinkeloptik. Zoomoptiken är ofta värre är fasta vidvinklar, retrofokusvidvinklar oftare ger mera uttalade förvrängningar än sanna vidvinklar men "sanna" eller "äkta" vidvinkelkonstruktioner kan man inte ha på spegelreflexkameror om man inte fäller upp spegeln......(vem har sagt att livet skall vara enkelt??) Felet visar sig oftast mera om man lutar kameran och ju mera man lutar den desto mera uttalad blir förvrängningen. Ett vattenpass (finns att köpa för att sätta i tillbehörsskon) kan avhjälpa en hel del.
På bilden av kyrkan har du riktat kameran litet uppåt, troligenför att få med kyrktornet, det räcker med den lilla avvikelsen från lodlinjen för att linjerna skall börja störta - om du tittar på klocktornet är det vinklat år motsatta hållet mot korsidan. Beskärningen spelar ingen roll i detta sammanhanget.
För noggrann arkitekturfotografering finns speciella objektiv för småbild (PC-objektiv, Perspective Control), skall det bli riktigt bra använder man ateljekamera med totala förställningsmöjligheter (swing, tilt och shift).
Men det är knappast något man reser på semester med. Vill du fixa till din bild kan detta enklast göras i PS.
Us
 

Joza

Aktiv medlem
Det är fult att skrämmas så där har säkert drömt
mardrömmar hela natten om kyrkor som rasar;-)
Mvh Jonas
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Joza skrev:
Det är fult att skrämmas så där har säkert drömt
mardrömmar hela natten om kyrkor som rasar;-)
Mvh Jonas
Nej det skall du inte behöva göra. För att det skall vara helt säkert bifogar jag en bild av kyrkan (med gubbe men utan störtande linjer). Det är "transform"-kommandot och sedan "scew" man använder. Är felen inte större än de var här funkar det bra.
Kyrkan har nog blivit en aning längre på kuppen.....det går att fixa till men big is beautiful så det får vara....
Us
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Nej, trasigt är det säkert inte, det finns inga plötsliga fel som ser ut så. Felet är "inbyggt" i optiken och finns - mer eller mindre - i all vidvinkeloptik. Zoomoptiken är ofta värre är fasta vidvinklar, retrofokusvidvinklar oftare ger mera uttalade förvrängningar än sanna vidvinklar men "sanna" eller "äkta" vidvinkelkonstruktioner kan man inte ha på spegelreflexkameror om man inte fäller upp spegeln......(vem har sagt att livet skall vara enkelt??) Felet visar sig oftast mera om man lutar kameran och ju mera man lutar den desto mera uttalad blir förvrängningen. Ett vattenpass (finns att köpa för att sätta i tillbehörsskon) kan avhjälpa en hel del.
På bilden av kyrkan har du riktat kameran litet uppåt, troligenför att få med kyrktornet, det räcker med den lilla avvikelsen från lodlinjen för att linjerna skall börja störta - om du tittar på klocktornet är det vinklat år motsatta hållet mot korsidan. Beskärningen spelar ingen roll i detta sammanhanget.
För noggrann arkitekturfotografering finns speciella objektiv för småbild (PC-objektiv, Perspective Control), skall det bli riktigt bra använder man ateljekamera med totala förställningsmöjligheter (swing, tilt och shift).
Men det är knappast något man reser på semester med. Vill du fixa till din bild kan detta enklast göras i PS.
Us
Du får gärna visa ett objektiv som inte visar perspektiv, Ulf. Alla raktecknande vidvinklar utan T/S-funktion (PC) ger detta resultat. Vad har du nu rökt egentligen? ;-)

Edit: Det jag motsätter mig är alltså att det skulle vara nån som helst perspektivskillnad mellan zoomar och fasta objektiv, eller beroende på retrofokus eller inte.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jolö skrev:
Vad underbart det är att stå och vänta på att ta det perfekta kortet.

Har gått och tänkt några dagar på att jag skulle gå till kyrkogården här i Uppsala och ta några kort nerför den snötäckta allén. Tanken var att bilden skulle vara fri från människor.
Nu är det så att kyrkogården är ett ganska populärt promenadstråk och det går ganska mycket folk där. Folk liksom bara byter av varandra efter 150 meter och allén har ca 200 meter fri sikt. Efter att ha sått och väntat ca 15 min, blir det äntligen folktomt. Och från ingen stans dyker den här IDIOTEN upp och står lungt och fotograferar nerför MIN TOMMA allé.

Hoppas han fick några bra bilder på MIN TOMMA allé.

Det vore kul om ni ville dela med er av era berättelser och bilder på vy-förstörare.

Känner igen dessa "vykortsförstörare!" ;)

Men av någon underlig anledning,
så tycker jag så här efteråt,
att de va ganska Ok...kanske tur..!? ;)

Men tycker ändå, hur det kan slumpa sig så dessa ändå ganska intressanta personer kan komma in i min bild,
bara av en slump!! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/547271.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/547265.htm


Ok, nu litet allvar!

Och det här med att stå och vänta....

Upptäckte motivet sent, vände bilen,
parkerade.... vid bron.

Och som sagt, här kan man tala om stå och vänta på att det skall bli "folktomt"!!
Mitt på en bro!! :)

Och, de norrmän som passerade med bil,
såg vår bil, vart den kom ifrån,
såg mig,
tyckte nog det va tur det där med Unionsupplösningen!! ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/488337.htm
 
Senast ändrad:
ANNONS