Annons

17-40 f/4L ett bra inköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alternate

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag en EOS 400D, superbra kamera, nu kör jag med ett EF-s 18-55 och ett EF 55-200.

55-200:an har jag inget emot, men 18-55:an är ju inte så himla rolig.

Så jag går i sälj billigt skräp -> köp bra begagnat tankar nu, och ett objektiv som ser fint ut är Canon EF 17-40 f/4L.

Frågan är bara är det värt de 5000 kr som jag kommer få lägga emellan? (förutsatt att jag får min 18-55:a såld för 500 kr)

Nytt är på tok för dyrt, men begagnat kan man ju fynda på.

All kritik tas glatt emot, även om ni har förslag på andra gluggar.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag tror du blir gladare bildmässigt med någon av tredjepartstillverkarnas zoomar. De är billigare, lättare, ljusstarkare och i vissa fall skarpare. Dock är de inte alls lika välbyggda och har inte USM (snabb och tyst AF).

Kika på dessa:

Sigma 18-50/2,8
Sigma 17-70/2,8-4,5
Tamron 17-50/2,8
Tokina 16-50/2,8

Den sistnämnda har inte kommit ut på marknaden riktigt än, men den verkar vara den som kommer att hålla högst byggkvalitet. Dyrast blir den nog också, men inte över 17-40.

Här har du lite tester:

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Zoom-Lens-Reviews.aspx
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-17-50mm-f-2.8-XR-Di-II-Lens-Review.aspx
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-Lens-Reviews.aspx
http://www.photodo.com/category_2.html
 

sjohan

Aktiv medlem
Jag har kört med sigmas 18-50 2.8 i över två år nu och jag är väldigt nöjd. Hade canon 300d med 18-55 först och uppgraderade till 18-50 sen. Nu har jag 400d men mitt 18-50 från sigma har jag fortfarande kvar.
 

Zoso

Aktiv medlem
Jag skulle vänta tills det finns tester på Tokina 16-50/2,8 den gluggen är väldigt intressant, Tokina gör rejäla prylar till bra pris, helt klart den bästa tredjepartstillverkaren.

Visst är 17-40 en bra glugg, jag har ägt en själv, men som normal-zoom är den i mitt tycke för ljussvag.

/kent
 

Alternate

Aktiv medlem
Jag har funderat på den med, just nu lutar det emot ett Sigma EX 18-50 f/2.8 DC Macro
Men tokinan kanske är värd att vänta på.

Frågan är bara hur länge man ska behöva vänta..
 

Snabelvarg

Aktiv medlem
Canons 17-40 är ett mycket bra val till din kamera. Ett annat val skulle kunna vara tamrons motsvarighet. Jag tror dåck att du kommer nöjdare med canons optik på sikt.
Sigmas motsvarighet ska du nog inte bry dig om. :))
 

Makten

Aktiv medlem
Snabelvarg skrev:
Canons 17-40 är ett mycket bra val till din kamera. Ett annat val skulle kunna vara tamrons motsvarighet. Jag tror dåck att du kommer nöjdare med canons optik på sikt.
Sigmas motsvarighet ska du nog inte bry dig om. :))
Vad grundar du detta på? Särskilt det sista då. Tamron och Sigma får ungefär lika bra resultat i test efter test.
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
visst är vissa andra tredjepartstillverkares objektiv något skarpare än 17-40 men stirra dig inte blind bara på skärpa utan kolla också andra optiska egenskaper som exempelvis kromatisk aberration etcetera då det finns mycket hos ett objektiv som är viktigt (ex. snabbhet, pålitlighet, säkerhet, kvalite, känsla etc.)

dvs. jag tycker ändå det är så att man får det man betalar för och att köpa begagnat (oavsett vad man köper) är ett sett att få mer för pengarna
 

PGHO

Aktiv medlem
Har du några som helst planer på att uppgradera till 24x36-sensor inom en överskådlig framtid? Det är ju många Canonägare som har det med i beräkningen vid objektivinköpen redan från början. Det skulle ju diskvalificera de flesta föreslagna objektiven här i så fall.

/Peter
 

Makten

Aktiv medlem
PGHO skrev:
Har du några som helst planer på att uppgradera till 24x36-sensor inom en överskådlig framtid? Det är ju många Canonägare som har det med i beräkningen vid objektivinköpen redan från början. Det skulle ju diskvalificera de flesta föreslagna objektiven här i så fall.
Frågan är varför det skulle ha någon som helst betydelse. Objektiven ovan kostar ca 4000:- styck, och andrahandsvärdet kommer knappast att sjunka till mindre än hälften på bra många år. Vad spelar då 2000:- för roll om man ser till att uppgraderingen till FF kräver att man går en jädra massa fler tusen back på att sälja det nuvarande huset, plus att den nya kameran kommer att kosta mellan 20-30kkr eller mer.

Jag begriper ärligt talat inte resonemanget. Köp det som passar och sälj det om det inte funkar vid uppgradering. Det rör sig ändå om skitpengar jämfört med vad själva uppgraderingen skulle kosta. Sen får objektiven helt olika användningsområden, och man kanske inte behöver en vidvinkelzoom, vilket ju 17-40 egentligen är.

Hälsar Martin, som skulle ruttna totalt på f/4 som största bländare.
 

PGHO

Aktiv medlem
Makten skrev:
Frågan är varför det skulle ha någon som helst betydelse. Objektiven ovan kostar ca 4000:- styck, och andrahandsvärdet kommer knappast att sjunka till mindre än hälften på bra många år. Vad spelar då 2000:- för roll om man ser till att uppgraderingen till FF kräver att man går en jädra massa fler tusen back på att sälja det nuvarande huset, plus att den nya kameran kommer att kosta mellan 20-30kkr eller mer.

Jag begriper ärligt talat inte resonemanget. Köp det som passar och sälj det om det inte funkar vid uppgradering. Det rör sig ändå om skitpengar jämfört med vad själva uppgraderingen skulle kosta. Sen får objektiven helt olika användningsområden, och man kanske inte behöver en vidvinkelzoom, vilket ju 17-40 egentligen är.

Hälsar Martin, som skulle ruttna totalt på f/4 som största bländare.
Ja, vi får väl hoppas att inte trådstartaren resonerar på detta felaktiga vis.
 

Alternate

Aktiv medlem
Det kommer troligtvis bli ett Sigma, när jag ställde det direkt emot 17-40 f/4 så fick Canonen pisk, skärpa, kontroll på skärpedjupet, priset var sak samma, autofokusen var ungeför lika snabb bara att den inte lät något på Canonen och det har fått bra kriktik här på fotosidan, så jag tror att det blir bra, det är ett bra uppkäp från kitoptiken iallafall.
 

Martin F

Aktiv medlem
Objektivet är jättefint och jag är helnöjd. Dock funkar det inte som allroundglugg. 40mm är alldeles för kort för det. Då är nog ett 18-50 bättre. Funderar själv på att köpa ett Sigma 17-70 eller 18-125 att ha som "springa-runt-objektiv".
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Att köpa ett objektiv med största bländaröppning bl:4 är för mig totalt oförståeligt.. Speciellt till en kamera med aps-sensor vilket gör skärpedjupet ännu längre..

Varför tillverkas dessa objektiv?

Nej köp ett fast objektiv (dvs, ej zoom) med bra ljusstyrka istället. Varför inte ett 24/2,8´?
(blir 32mm på din kamera)

Ett zoomobjektiv är alltid en komprimiss med både skärpa och kvalité..

Och det, mina damer och herrar är F A K T A.
 

niklasl

Aktiv medlem
Har använt 17-40 på både APS-C-format och 24x36-sensor. Optiken är härligt välbyggd och fokuserar snabbt men prestanda upplevde jag som tveksamma. Upplevelsen av 17-40 varierar dock mycket mellan olika användare, något som skulle kunna tala för varierande kvalitetskontroll i tillverkningen (eller varierande krav på sin utrustning). Kan möjligen även hänga samman med vilken typ av UV-filter man använder, då jag sett kommentarer i den riktningen. Jag har sålt mitt 17-40 och saknar det inte och den känslan förstärktes snarare när jag tog fram gamla bilder tagna med 17-40 härom dagen.
 

niklasl

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Att köpa ett objektiv med största bländaröppning bl:4 är för mig totalt oförståeligt.. Speciellt till en kamera med aps-sensor vilket gör skärpedjupet ännu längre..

Varför tillverkas dessa objektiv?

Nej köp ett fast objektiv (dvs, ej zoom) med bra ljusstyrka istället. Varför inte ett 24/2,8´?
(blir 32mm på din kamera)
Ljusstyrkan är inte problemet med 17-40. På en supervidvinkel som 17-40 eller 16-35 vill du hur som helst blända ner (8-11) för att få skärpa.
Danlo skrev:
Ett zoomobjektiv är alltid en komprimiss med både skärpa och kvalité..

Och det, mina damer och herrar är F A K T A.
Det finns utmärkta zoomar som slår sina fasta kamrater (som jag antar att du menar inte kompromissar med "både skärpa och kvalitet"). Om du vill kolla FAKTA avseende det påståendet kan t ex se denna test: http://www.16-9.net/lens_tests/35mm_test.html. En zoom som kan köpas för inte alltför stor peng utklassar flera fasta brännvidder.
 

PGHO

Aktiv medlem
Makten skrev:
Utveckla gärna hur detta skulle kunna vara "felaktigt".
Jag höll endast (något sarkastiskt) med när du sågade de tankebanor som jag framlade i mitt första inlägg. Det innebär inte att jag själv förhåller mig på detta vis till planerade objektivinköp men jag vet att det är relativt vanligt förekommande, varför mitt försök att utröna om detta även förelåg i det aktuella fallet skulle kunnat ge underlag för mer korrekta rekommendationer.
 

Makten

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Ett zoomobjektiv är alltid en komprimiss med både skärpa och kvalité..

Och det, mina damer och herrar är F A K T A.
Niklas har redan svarat, och det är faktiskt inte nödvändigtvis fakta. Men du har rätt i att de allra bästa resultaten kan fås med fasta objektiv, men då snackar vi inte vilka objektiv som helst. Man ska akta sig noga för att tro att en glugg är bättre bara för att den är fast. Det finns otaliga exempel på nya zoomar som är riktigt bra och ibland bättre än erkänt bra fasta gluggar. Men även tvärtom förstås.

Angående meningen med fasta gluggar så tycker jag att det finns trenne intressanta aspekter:

1: Möjlighet till större ljusstyrka. F/2,8 skulle inte locka mig till att köpa en 24:a direkt, eftersom det finns fina zoomar till ungefär samma pris som har samma ljusstyrka. Däremot kan man ju kika på gluggar med f/2 eller ännu ljusstarkare.
Vid längre brännvidder är förstås f/2,8 att betrakta som ganska bra jämfört med en zoom, om man inte vill punga ut ofantliga summor.

2: Mått och vikt. De fasta gluggarna är ofta mycket kompakta och lätta jämfört med zoomar av samma ljusstyrka.

3: Den kreativa begränsningen. Det är faktiskt inte alls dumt att inte kunna välja brännvidd hur som helst. Man anstränger sig lite mer, och tänker bild på ett annat sätt tycker jag. Fotograferingen blir både svårare och lättare, beroende på hur man ser det, men det är i alla fall ganska befriande att knalla ut med EN brännvidd utan att kunna byta. Passar det inte för motivet så byter man motiv eller tvingar sig att se motivet på ett annat sätt:)

PGHO skrev:
Jag höll endast (något sarkastiskt) med när du sågade de tankebanor som jag framlade i mitt första inlägg. Det innebär inte att jag själv förhåller mig på detta vis till planerade objektivinköp men jag vet att det är relativt vanligt förekommande, varför mitt försök att utröna om detta även förelåg i det aktuella fallet skulle kunnat ge underlag för mer korrekta rekommendationer.
Hehe, det är klart att man ska ha det i åtanke;-) Jag ville bara ge en tankeställare till hur lite pengar det faktiskt rör sig om jämfört med resten av uppgraderingskostnaden. Det är väl tråkigt att köpa "fel" objektiv för att det ska passa på en kamera man ännu inte har.
 
ANNONS