Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlyser äldre hus !

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Vet inte om det är ok att ta det här men gör det i alla fall.
Jag efterlyser ett äldre hus för bilder som jag skall ta för ett "projekt" (som det skall kallas nu mera). Nå!
Det hus som jag söker skall helst vara från början av 1900-talet.Det är bra om alla väggar och tak finns.Helst att ingen bor där nu.
Möjligheten att komma in och fotografera är också ett plus.
Jag har sökt en längre tid ,men av dom hus jag tagit bilder på så har jag inte funnit den riktiga draget.
Så är det så att någon vet om hus som liknar det jag söker - hör av er!

Mvh
Rolf
 

Tes

Aktiv medlem
Jag vet att det står en hel gård i Mallbacken, tom. Var där i somras, men frågade aldrig om han hade möjlighet att släppa in mig utan bad bara om att få gå runt omkring och i uthusen där det var öppet. ägaren brukar bara åka dit och slå lite gräs runt om...han bor i Sörmark och heter...och här blir det problem! ;) Minns inte riktigt nämligen. Men han jobbar på stället bredvid Lantmännen (numer granngården va?). Hela gården är hursomhelst ganska intakt även om huset ser i fallfärdigaste laget ut. Men lillstugan är fin.

Sen, inte långt därifrån ligger det ytterligare ett hus, men det är låst och jag har inte hittat nån ägare till det ännu...det är ett ganska trevligt och helt obebott ställe annars!

Huset borta i Svenneby, Åshagen har jag själv varit i men senast förra veckan hörde jag att de börjat röja och greja där så det finns risk att de river eller bestämmer sig för att bygga nytt. Det är han i Bada (Nygren eller Nyqkvist? Hasse kanske, lite osäker), som äger lite olika ställen runt om i Torsby.
 

millhouse

Aktiv medlem
Tack Therese!
Huset i Åshagen känner jag till och skall väl dit och ta några rutor när jag får ljuset.m.m att bli som jag tänkt.
Det som finns i Mallbacken låter värt ett besök.Är det i själv Mallbacken nära skolan m.m ?

Och alla ni andra - jag får inte nog med hus !
Det behöver inte ligga i Torsby.
Mvh
Rolf
 

Tes

Aktiv medlem
Nej, det ligger efter bron i Mallbacken. Åk över den och uppe till vänster på ett väldigt litet igenväxt gärde ligger första huset. Det syns att det är öde så att säga! ;)
Hittar du en ägare, berätta gärna för mig, så får jag också fota stället sen!

Sen, gården varav ägaren bor i Torsby ligger ännu högre upp. Till höger, strax innan skogspartiet som är innan du kommer ut i korset mot antingen Hagfors eller Bäckalund. Eventuellt kan det gå hästar i en hage strax framför, och mittemot bor det en glad och trevlig liten familj (som förövrigt har ett fräscht hus men en fallfärdig lada!) - det var herrn i huset som berättade för mig vem ägaren var.

Annars skulle jag nog rekommendera en tur upp i dalen också. De har bommat igen ganska många hus utefter vägen till Branäs bara. Särskilt de som ligger väldigt nära vägen.
 

linnean

Aktiv medlem
Gammelvala

Gammelvala i Brunskog utanför Arvika har en hel massa gamla hus, ingen bor där och de används bara ett par gånger om året, dock tror jag att de flesta är äldre and 1900-tal. Men att få komma in och fota är nog inga problem.
Själv bor jag i ett hus från mitten av 1800-talet.
Sedan finns ju alla hembygdsgårdar.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej Linnea!
Trevligt att så många svara på min husjakt.Dom hus du föreslåt är tyvärr inte så bra, därför att dom är lite för mycket "Skansen".Vad jag söker är sådan hus som går mot sitt fall och finns i sin ursprungliga miljö.

Så finns det fler förslag är jag bara tacksam.

Mvh
Rolf
 

Tes

Aktiv medlem
Hur långt är du beredd att åka?
Det finns en jättelång tråd om gamla hus och industrier här på fotosidan med förslag och bildexempel från nästan hela Sverige. Ska se om jag hittar den vid tillfälle.

Sen finns det ett här neröver, strax innan Frändefors. Tror det har brunnit en gång, men är inte riktigt säker och ladan är i princip helt förfallen.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hur långt är du beredd att åka?

Hej Therese!
Jag kan tänka mig åka i längd ned till Göteborg, si så dår 35 mil om man får fram en riktigt "godbit".
Tack för dina tips.
Var söker jag tråden på fotosidan ?
Frändefors, vad nyfiken man blir.

Ja,ja så är en "tokig" fotograf med idéer i fotohjärna.

Mvh
Rolf
 

Tes

Aktiv medlem
Precis Robert! :) Tack då slapp jag leta!

Gillar också övergivna hus och har tänkt åka till huset i Frändefors för att kolla läget lite. Men jag har ju inget årtal på det eller så!
Sen vet jag en tegelbyggnad...tror jag det var iallafall...på väg mellan Munkedal och Färgelanda. Men exakt vart det låg minns jag inte, för jag råkade stöta på det en natt (och det var möööörkt!) när jag var ute och rastade bilen några mil.
 
ANNONS