Annons

Inköp av Nikon D80...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Är precis påväg att köpa en Nikon D80, men behöver lite synpunkter på följande:

Då jag redan har två äldre AF Nikkor-objektiv (70-210mm 1:4-5,6 samt ett 35-70mm 1:3,3-4,5)...bör jag satsa på att ENBART köpa kamerahuset för 8395:- och sedan införskaffa ett bättre objektiv än de som följer med något kit?

Eller, bör jag ta ett kit iallafall med antingen 18-70 eller 18-135 för över 10.000:- totalt?

Jag vill helst skaffa ett macroobjektiv senare, därför undrar jag om de två objektiven jag redan har duger som start...?

Väldigt tacksam för synpunkter och tips!
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
min kommentar blir - om du behöver vidvinkel så köp med 18-70 om inte så spar pengarna och lägg dem på ett macroobjektiv om du har mer behov av det

nu är jag canonist och har inte topkoll på nikon men mig veterligen ska kitobjektivet 18-70 vara väl värt pengarna

allt utgår alltså från behov och glöm inte förlängningsfaktorn (eller vad man vill kalla det) du får med en D80
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
fridhamre skrev:
min kommentar blir - om du behöver vidvinkel så köp med 18-70 om inte så spar pengarna och lägg dem på ett macroobjektiv om du har mer behov av det

nu är jag canonist och har inte topkoll på nikon men mig veterligen ska kitobjektivet 18-70 vara väl värt pengarna

allt utgår alltså från behov och glöm inte förlängningsfaktorn (eller vad man vill kalla det) du får med en D80
Berätta gärna mer om detta med förlängningsfaktorn som du nämner...! Har inte så bra koll på det...!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Delay skrev:
Berätta gärna mer om detta med förlängningsfaktorn som du nämner...! Har inte så bra koll på det...!
Skruva på ditt 35-70 på din nuvarande kamera. Ställ in det på 50 mm. Titta i sökaren. Det kommer att vara den vidaste bildvinkel du har tillgång till med det objektivet på en digitalare.

Det beror på att sensorn är mindre än filmen, så en del av ytan beskärs bort.

Köp kameran med ett 18-70.
 

Lowrider

Aktiv medlem
var kan man köpa huset för 8395kr? Ex moms eller? Låter som ett klipp om inkl.! Annars så verkar kitet med 18-135 rätt prisvärt (+1300 kr ca) Tror iaf det är ett ok reseobjektiv för dom pengarna. Om man inte är i behov av ett normal zoom dvs, då ska 18-70 vara klart bättre.
 

JoakimS

Aktiv medlem
18-135-objektivet är ok för de pengar det är frågan om. Sedan är det ju det där med plast-bajonett. Skulle inte vilja ha det om jag skall byta objektiv ofta. Känns dessutom ganska billigt och trist.
 

Albwah

Aktiv medlem
jimh skrev:
Skruva på ditt 35-70 på din nuvarande kamera. Ställ in det på 50 mm. Titta i sökaren. Det kommer att vara den vidaste bildvinkel du har tillgång till med det objektivet på en digitalare.

Det beror på att sensorn är mindre än filmen, så en del av ytan beskärs bort.

Du får gånga ditt nuvarande objektiv till din analoga med 1.6 så får du den korrekta bildvinlken. Detta beror på att sensorn inte är 24x36mm som en hel filmruta, där av förändrat utsnittet. Vill du ha sk. fullformat så finns detta på Canon EOS 5D, på den är sensorn precis som en filmruta dvs. 24x36mm.
 
ANNONS