Annons

Färgframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Såg att det fanns en tråd som hette "färgkemi", skulle kunna lagt den här där under, men det skiljer sig rätt mycket iaf på frågorna så...


Nåväl, hur e tilvägagångs sättet vid framkallning av färg till skillnad mot s/v ?

Har fått för mig att det är ett rent hel*ete med att fixxa till det, att det ska vara tempererade bad som inte får vara över/under vissa temperaturer osv....sånt som en vanlig "dödlig" inte så lätt går iland med.

Kör s/v själv, och är sugen på att gå upp till färg, men fundersam på kostnader osv.

Förstoringsapparaten vet jag att man behöver köpa ny, men ser man till övrigt.
När man kör s/v tjänar man som f*n på det om man jämför med fotoaffärernas priser på att lämna in det.
Hur är det med färg?
Visst, nu ska jag inte jämföra med snabblabbens 39:- framkallning på en vecka.....men iaf, e det ngt man får räkna med att tömma plånboken totalt med, eller?

/Tobbe
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tobbe76 skrev:
Såg att det fanns en tråd som hette "färgkemi", skulle kunna lagt den här där under, men det skiljer sig rätt mycket iaf på frågorna så...


Nåväl, hur e tilvägagångs sättet vid framkallning av färg till skillnad mot s/v ?

Har fått för mig att det är ett rent hel*ete med att fixxa till det, att det ska vara tempererade bad som inte får vara över/under vissa temperaturer osv....sånt som en vanlig "dödlig" inte så lätt går iland med.

Kör s/v själv, och är sugen på att gå upp till färg, men fundersam på kostnader osv.

Förstoringsapparaten vet jag att man behöver köpa ny, men ser man till övrigt.
När man kör s/v tjänar man som f*n på det om man jämför med fotoaffärernas priser på att lämna in det.
Hur är det med färg?
Visst, nu ska jag inte jämföra med snabblabbens 39:- framkallning på en vecka.....men iaf, e det ngt man får räkna med att tömma plånboken totalt med, eller?

/Tobbe
Kör man med RA4 20 graders framkallare är det inga problem med temepraturen.

Jag kan väl inte rekomendera att kopiera 10x15 cm bilder ,där finns det väl ingen förtjänst att göra .
Gör man däremot förstoringar så kan man tjäna en del, plus att det går bra att få väldigt bra kopior om man handkopierar dom själv jämfört med billiga maskinkopior.
 

andpar

Ny medlem
Jag tror inte du behöver göra dig av med din förstoringssapparat. Har nyligen börjat kopiera s/v, men valde att köpa färgfilter framför hårdhetsfilter, för framtida bruk.

Filtrena funkar bra på s/v, färgkopiering är dock helt otestat från min sida, men kan vara värt att satsa 3-400 pix istället för 4000:-. Köpte mina filter på Photax, men borde finnas på andra ställen.
 
ANNONS