Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsmannen avliden?

Produkter
(logga in för att koppla)

ze7en

Medlem
Hej!

Detta har inte riktigt med fotografering att göra men jag hoppas att liknande regler finns för annan konst också.

Vad händer när upphovsmannen avlider? Vems är då fotot eller t.ex. tavlan?
Förändras reglerna för hur "bilden" får användas?

T.ex. Låt säga att man ser en tavla, sedan så gör man en egen tavla med liknande motiv som originalet och vissa delar är kopierade rakt av. Är detta lagligt?

Finns det någon regel som säger efter ett visst antal år så är "motivet" fritt...T.ex. som Leonardo Da Vinci's teckningar som man ser här och där i olika sammanhang, omgjorda för att passa just där och då.

Och en annan fråga som poppade upp, tex om man hittar ett riktigt snygg foto och på något sett lyckas hitta precis samma motiv och tar en egen bild med tex samma vinkel mm så att den liknar originalet och sedan kanske säljer bilden. Finns det något i detta som är olagligt?

Lite knasiga frågor kanske :)
Och det kanske har nämts tidigare, men jag kunde inte hitta något. Tacksam för svar!

Mvh

Kim
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Foto räknas nästan alltid konst och då gäller samma regler med ett visst antal år copyrightskydd efter fotografens död. Jag kommer inte ihåg om det är 50 eller 75 år.

Det är svårt att ta en bild så att det blir på exakt samma sätt. Bara för att någon fotograferat ett motiv äger han inte det sedan. Men en bra fotograf tillför alltid något eget till det han plåtar.
 

berga

Aktiv medlem
Arvingarna äger rättigheterna. I musik gäller det 75 år efter upphovsmannens död men det är lite andra regler för foto.
 

ze7en

Medlem
Tack!

Tack för bra svar!

Jag har ytterligare en fråga som man kan säga har med saken att göra, tex om man tar en katalog och sedan klipper ur bílder från den och gör ett collage som tillsammans skapar ett nytt motiv. Måste man be om fotografens (till bilderna i katalogen) tillåtelse då?

Mvh

Kim
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Inte om det kan kallas ett konstverk genom att du tillfört collaget egna konstnärliga kvaliteter. Men det är ju bra att tala om att man har gjort det för fotografen.
 
ANNONS