Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kompaktkamera,svårt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jovik

Medlem
Jag har gått igenom utbudet av kompaktkameror i prisklassen 1000-2000:- och kommit fram till att Casio Exilim EX-Z60 och Nikon Coolpix S9 kan vara nåt att ha. Nu är frågan. Är det någon här som har använt dessa två och kan hjälpa mig att välja mellan Nikon och Casio?

Båda kamerorna verkar ha ungefär samma bildkvalitet med diverse fel, men jag tror ändå att kvaliten är tillräcklig för mina behov.
Vad jag är mest intresserad av är hur snabba kamerorna är.

Coolpix S9 har ju fördelen att objektivet sitter inne i kamerahuset. Den ska även ha linselement av ED-glas. Men jag tycker mig ändå på testbilder se en "normal" och lika stor mängd kromatisk aberration jämfört med vanliga linstyper hos kameror i kompaktklassen.
 

Jovik

Medlem
Det blev varken S9 eller Z60 utan en Casio Exilim EX-Z70 istället.
Vad gäller snabbheten så är jag mycket nöjd! Snabb uppstart! Jag är också mycket imponerad av Casios menysystem, väldigt enkelt och smidigt att använda kameran! Kvaliten på bilderna är helt ok. Vad jag inte tycker om är bildstabiliseringen. Känsligheten hoppar upp till ISO800 och bilderna blir väldigt brusiga. Utan bildstabilisatorn ger kameran bra bildkvalitet. Något som kan vara irriterande är att kameran inte sparar vissa inställningar när den slås av.
Överlag är jag mycket nöjd med denna kompaktkamera.
 
ANNONS