Annons

Lutande bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
mikahn skrev:
Satt och tittade på en pressefotagrafs bilder på UNT och förundras över att "alla" bilder har lutande horisont. Visst kan det förstärka, men har man inte fastnat lite i det om "alla" bilder har det. Jag tycker det i alal fall är lite jobbigt, men det kanske är "modernt"

Länk till bildspel: http://www2.unt.se/ext_bildspel/1,3810,,00.html?GROUP=632&PIC=
Håller med, mycket lutande er'e! Suck!

Och ibland undrar man, hur många som e observanta på detta...;)
Och er'e nå'n som påpekar lutningen,
"klagar" alltså! ;)
Så kan kommentar komma tillbaka:
"Jag tycker det är trevligt med litet spännande lutning i bilderna...."

Mao, det enda spännande, informativa i bilden är
det då lutningen!!?? ;)

Tror man har fastnat i en trend, de e modernt,
och fotografen har inte gjort en analys av vad lutningen kan tillföra i bilden...
Om den tillför något!?

I en tid då "alla är fotografer" ;)
där tror jag trender styr mer än kunskap och bildsinne.....

Nästa steg är väl en lutande TV-bild, lutande oljemålande konstnärer, lutande tavlor på väggarna...
;)
 

perstromgren

Aktiv medlem
I den där populära fotohandboken som fanns i alla hem på 40- och 50-talet (jag minns inte vad den heter, men ni vet säkert vilken jag menar) så finns tipset att just luta en bild för att få lite mera liv! Förmodligen har alla läst den och gör som det står.

Jag vill minnas att regeln illustreras med ett foto på en ung man som spelar dragspel.

Någon som vet vilken bok jag menar och kommer ihåg vad den heter? Jag har den hemma i bokhyllan, men där är jag inte just nu...

Per.
 

Benganbus

Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Ni får väl fråga fotografen själv varför alla bilder lutar

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=5153
(Rätt namn o plats iaf, så det är väl troligen han)

Det kanske inte är så intressant...
att fråga fotografen nå't
just genom att "alla bilder lutar".. ;)

Nu lutar ju inte alla hans bilder, som tur e! :)
Det finns en del informativa, härliga bilder också!! :)

Men,
tycker att det bör finnas intressantare saker i en bild, än lutningen! ;)

Och, det har alltid funnits "lutare",
eller avvikare i konsthistorien.

I fotohostorien, så är väl en av de mest "berömda lutarna" Aleksandr Rodtjenko
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Rodtjenko

Hans "Girl with Leica" (Så tror jag den heter...)
är en lutare! :)
Men, här var det något nytt, uppfriskande...

Men i våra "moderna tider", vad är nyheten,
vad är det nya spännande uppfriskande..!?

Att man är med i en "bildlutartrend"!? ;)


Nja, känner mig inte så övertygad om finessen med den här nya "trenden" eller vad det nu är..!? ;)
 

Anders74

Aktiv medlem
Det finns en redaktion där lutandet spridit sig till alla som fotograferar, se Bildnytt i överkanten för ett koncentrat av bilder.
http://www.jnytt.se/

Ibland funkar det, men ofta blir jag bara irriterad som betraktare, dock är det kanske på väg tillbaka? Finns det fler exempel på redaktioner som lutar en stor andel?
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag tyckte inte att det var "jobbigt", men jag tror att längdskidor är lite extra "förlåtande" eftersom det ofta skapar trevliga linjer/diagonaler.

Men det är min egna åsikt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Hela tidningsbranschen är i utförsbacke och får stadsbidrag för att hålla sig på rätt köl.
Jag såg ett par exempel i morse i Värmlands Folkblad (VF) och störde mig. Ett enstaka exempel kan vara trevligt, men det blir som sagt tröttande i längden.

Är det typiskt fotografen som skickar lutande bilder, eller är det bildredaktören som roterar?

Per.
 

Anders74

Aktiv medlem
perstromgren skrev:


Är det typiskt fotografen som skickar lutande bilder, eller är det bildredaktören som roterar?

Per.
Det måste vara fotografen som skickar lutande bilder, annars skulle han skälla på bildredaktören tills han lämnar bilderna i fred.
 

mikahn

Avslutat medlemskap
Jag vill bar förtydliga mig lite och det är att jag tycker att bilderna var mycket bra för att spegla en ungdomstävling på skidor, det var bara det att jag tyckte att genom att "alla" bilderna lutade tog bort lite av helhetsintrycket. Jag själv är nog lite mera konservativ i min komposition, men håller med om att lutande bilder kan vara mycket effektfulla ibland.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Anders74 skrev:
Det finns en redaktion där lutandet spridit sig till alla som fotograferar, se Bildnytt i överkanten för ett koncentrat av bilder.
http://www.jnytt.se/

Ibland funkar det, men ofta blir jag bara irriterad som betraktare, dock är det kanske på väg tillbaka? Finns det fler exempel på redaktioner som lutar en stor andel?

Har kollat Jönköpingsnytt...
Ja vad säger man.... :)

Ibland tycker jag det känns som om fotografen inte riktigt tror på sig själv...!?

Fotografen tror kanske inte på sin förmåga att ta en bra bild, utan man måste luta bilden för att få den där lilla extra uppmärksamheten....eller!? ;)

Och vad gäller tidningen, grunden för en tidning, det måste väl ändå vara information,
om det inte är kultursidan!? ;)

Ok, det här är väl inget att bry sig om,
det är väl ingen avgörande livsfråga om bilder lutar..!?
Man har olika smak! :)

"Allt finns i betraktarens öga"! ;)


Det enda som jag som fotograf kanske skulle fundera på,
det är om diskussionen om mina bilder bara handlar om lutningen på dom! ;)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Ok, Ok jag vet!!
Jag har också lutat bilder!! ;)

Kollade litet i ett album nyss...
och där!!!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/520798.htm

Nu måste jag försvara mig litet!! ;)

Kameran är handhållen,
och jag ser inte i sökaren när jag tar bilden..
sannolikt därför det blivit litet snett!

Och varför jag inte rätade upp bilden i PS..??
Bra fråga! ;)

Men,
litet, litet mondänt blev det väl va!? ;) :)
 

Anders74

Aktiv medlem
Jag tror att Tomas Magnusson är den snabbt växande tidningens först anlitade fotograf, och han har som kännemärke att luta bilderna. Det funkar rätt bra, beställer man en bild av honom räknar man nog med att den lutar, såvida man inte beställer en rak. Sedan har senare tillkommna medarbetare på tidningen tagit efter, men kanske inte gjort det lika medvetet, och då blir effekten lite lustig ibland. Det finns dock de som tycker att jag borde luta kameran lite oftare, men än kanske var 200:e bild :), så jag hoppas eventuella jnyttfotografer ser positivt på att vi använder dem som exempel i diskussionen om trender.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Anders74 skrev:
Jag tror att Tomas Magnusson är den snabbt växande tidningens först anlitade fotograf, och han har som kännemärke att luta bilderna. Det funkar rätt bra, beställer man en bild av honom räknar man nog med att den lutar, såvida man inte beställer en rak. Sedan har senare tillkommna medarbetare på tidningen tagit efter, men kanske inte gjort det lika medvetet, och då blir effekten lite lustig ibland. Det finns dock de som tycker att jag borde luta kameran lite oftare, men än kanske var 200:e bild :), så jag hoppas eventuella jnyttfotografer ser positivt på att vi använder dem som exempel i diskussionen om trender.
Å vara trendsättare e inte så dumt! ;)
Och se'n om man då kan hänvisa till en eminent (trendsskapande) tidning,
så är det inte heller så dumt!! ;)


Kollade på litet tangobilder från Argentina i går,
dom va också litet snea..!?
Sån't här sprider sig!

Tror man kanske också vill skapa en känsla av "att vara med i en handling"...!?

Filmar man,
då märks det att man e med,
man kan bli knuffad så kameran skakar ;)
med med stillbild...
Då kanske man lutar litet för att markera,
"här e trångt, jag e nära, jag är med"!!
;)

Vad vet jag!! ;) :)

Men nu skall jag ut och fota!
Men, sannolikt inte så snett...än!! ;)
 

Pupillen

Aktiv medlem
Det är väl egentligen inte lutande bilder som är problemet utan att de INTE lutar trots att fotografen har hållit kameran snett vid tagningen, d v s man har i efterhand rätat upp bilden vilket fått till följd att det istället blir horisonten som lutar (detta upplever vi inte alls på samma sätt när vi lutar huvudet eftersom hjärnan kompenserar, så om det är det man försöker efterlikna så misslyckas man grundligt). Om bilderna hade fått förbli i originalskick så hade det istället varit de retangulära utsnitten som varit sneda medan horisonterna som alltid varit horisontella.

Varför detta envisa fasthållande vid att rektangulära bilder nödvändigtvis ska visas i våg? Varför inte visa bilderna snett så att horisonten blir rätt (det är långt mer "uthärdligt" för betraktaren), eller ännu hellre helt frångå det rektangulära formatet och beskära till andra former? Att bilder ska vara rektangulär och att rektangeln inte ska luta är bara en sentida sedvänja som man mycket väl kan göra uppror mot. Vår förhållande till horisontlinjen är däremot uråldrig och intimt förknippad med vår existens på en planets yta och fåfängt att försöka revoltera mot.

Sedan är det väl så med de flesta "effekter", t o m en lutande horisont, att de kan vara uppfriskande och "väcka" betraktaren vid ett enstaka tillfälle. Man bör dock tänka på att redan efter en eller två bilder så försvinner denna "effekt" och betraktaren upplever det som ett konstlat maner. Att se en lutande horisont om året är ungefär lagom :)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Pupillen skrev:
Det är väl egentligen inte lutande bilder som är problemet utan att de INTE lutar trots att fotografen har hållit kameran snett vid tagningen, d v s man har i efterhand rätat upp bilden vilket fått till följd att det istället blir horisonten som lutar (detta upplever vi inte alls på samma sätt när vi lutar huvudet eftersom hjärnan kompenserar, så om det är det man försöker efterlikna så misslyckas man grundligt). Om bilderna hade fått förbli i originalskick så hade det istället varit de retangulära utsnitten som varit sneda medan horisonterna som alltid varit horisontella.

Varför detta envisa fasthållande vid att rektangulära bilder nödvändigtvis ska visas i våg? Varför inte visa bilderna snett så att horisonten blir rätt (det är långt mer "uthärdligt" för betraktaren), eller ännu hellre helt frångå det rektangulära formatet och beskära till andra former? Att bilder ska vara rektangulär och att rektangeln inte ska luta är bara en sentida sedvänja som man mycket väl kan göra uppror mot. Vår förhållande till horisontlinjen är däremot uråldrig och intimt förknippad med vår existens på en planets yta och fåfängt att försöka revoltera mot.

Sedan är det väl så med de flesta "effekter", t o m en lutande horisont, att de kan vara uppfriskande och "väcka" betraktaren vid ett enstaka tillfälle. Man bör dock tänka på att redan efter en eller två bilder så försvinner denna "effekt" och betraktaren upplever det som ett konstlat maner. Att se en lutande horisont om året är ungefär lagom :)

Tänkvärt!
Håller med!
Mvh Bengan
 
ANNONS