Annons

Stativhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja ha lite tips på några bra stativhuvud (som inte är allt för dyra, max ca 1500-2000).

Enda kravet är att det skall vara "quick release".

Någon som har några tips? Gärna på både billigare och dyrare. Skall till Hong kong inom en snar framtid och det kan vara värt att jämföra lite.

mvh

Niklas

Vet inte om det spelar någon större roll men stativet jag har är ett manfrotto 055 prob.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
NiklasBerntsson skrev:
Vet inte om det spelar någon större roll men stativet jag har är ett manfrotto 055 prob.
Gängan mellan stativ och stativhuvud brukar vara antingen 1/2 tum eller 3/8 tum. Litet huvud på stort stativ funkar naturligtvis inte, men åt andra hållet finns adaptrar.
 

Pongu

Aktiv medlem
Konkret tips!
(Har inte använt den praktiskt själv, men provat!)

Manfrotto Kulled Hydrostatic 468MGRC2

Den sista siffran anger vilket snabbfäste som används. Generellt sett kan man väl säga att en liten platta som den ovan är smidig med korta objektiv, medan en hexagonal eller lång videoplatta kan vara bättre med tyngre prylar.

/Pontus
 

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Tack för det tipset.

Kanske skall nämna att det är ett canon 400 5.6L som kommer att sitta på mestadels

Något man skall tänka på?
 

Pongu

Aktiv medlem
Då kanske en av de lite större plattorna är bättre. Gå in i en fotoaffär och pröva Manfrottos olika snabbfästessystem! Be dem också ge dig ett bra pris pch hänvisa till t ex Cyberphotos priser. Jag har inte använt den själv som sagt, men det verkar mysig att använda och prisvärd.

/Pontus
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har Manfrottos MG468RC4, den är en fröjd att använda. T.o.m mitt stora tele funkar riktigt bra på det huvudet. RC4 är en stor platta, men väldigt bra. Klart bra, men kanske lite dyrare än du tänkt dig.
 

alf109

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jag har Manfrottos MG468RC4, den är en fröjd att använda. T.o.m mitt stora tele funkar riktigt bra på det huvudet. RC4 är en stor platta, men väldigt bra. Klart bra, men kanske lite dyrare än du tänkt dig.
Har samma kombination och är mycket nöjd.
En STOR fördel är att utsnittet inte ändras när man drar åt kulan vilket det gör på många andra (och även dyrare) kulor.
 

firren

Aktiv medlem
Måste hoppa in lite jag med.
Har haft ett låne stativ allt för länge nu med en 352 rc manfrotto kulled på men tycker att den rör sig lite när man drar åt den.

Har tittat på Velbon Magnesiumkulled QHD71Q och var sugen på att köpa den men det lutar åt att jag köper MG468RC4 i stället och ett manfrotto stativ till MEN är det någon som vet om QHD71Q står sig mot MG468RC4
eller är det bara rappel?
 
ANNONS