Annons

Objektiv till Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Lindgren

Medlem
Har precis skaffat mig min första systemkamera, en Canon 400D med minska kit objektivet 18-55.

Kit-objektivet är säkert som många skriver inte något man kommer använda på sikt, men funkar för att lära sig kameran.

Skulle behöva lite råd kring val av nya objektiv.

Funderar främst kring valet av ett objektiv som täcker området vidvikel till hyggligt tele alternativt två objektiv som tillsammans täcker motsvarande brännvidder (plus lite till...).

a) Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC

b) Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro + Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Vore tacksam för era synpunkter på mina två alternativ ovan. Kom gärna med andra förslag också.

Tack på förhand!
/Anders
 

Damoor

Aktiv medlem
1. Vad är det du tänker fotografera?
2. maxgräns som du hade tänkt att lägga ut till objektiv?

och av dom tre så är Sigma 18-200 den bästa tycker jag
 

A.Lindgren

Medlem
Damoor skrev:
1. Vad är det du tänker fotografera?
2. maxgräns som du hade tänkt att lägga ut till objektiv?

och av dom tre så är Sigma 18-200 den bästa tycker jag
Jag är som sagt ny på detta och jag kommer nog fotografaera ganska varierat, men till en början kanske mest porträff, familjebilder och natur.

Jag kan tänka mig att iaf lägga ut ca 6000-7000 kr.

Som jag ser det så täcker jag med 18-200 objektivet in ett ganska stort omfång och behöver då inte hålla på att byta objektiv. Men jag gissar att jag kanske erhåller lite bättre kvalite med de andra två jag tog upp som alternativ.
 

Albwah

Aktiv medlem
Ett 18-200 är bra att börja med, för att känna på de olika brännvidderna. Sedan vet du vad som passar dig. Men det är alltid en kompromiss med sådana super-zoomar, ofta förlorar du en del i skärpa. Annars är Sigma 17-70 en skarp och välbyggd bra glugg.
 
ANNONS