Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ i spagat!

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Ofta så frågas det ju om hur lågt man kan gå ned med ett stativ.
Har ett Manfrotto 190 inköpt 1996 som jag har modifierat lite. Skruvade helt enkelt bort benen och filade sedan ned den sista klacken så att det gick att dra benen längre ut och till och med uppåt. Som ni ser på bilden ligger stativet helt plant på golvet, det som begränsar är faktiskt kulleden som kameran sitter på. Jag har gjort en ny Mittpelaren som inte är längre än själva mittendelen.
Stativet fungerar fortfarande fullt ut som tillverkaren avser, så modifieringen har inte påverkat dess funktion negativt.

Var lite fundersam över ett blankt stativ, men tyckte att om det är blankt så kan jag ju klistra på lite stickers från mina resor. Det är det som syns på benen.
Ett mycket originellt men bra stativ!

Är det någon annan som har lyckats komma ner i så bra spagat?
 

Bilagor

martinl

Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:

Är det någon annan som har lyckats komma ner i så bra spagat?
Inte själv, men min kamera får jag nära marken med en bönpåse ;-)

Tror att amerikanska fototillbehörsfirman Kirk saluförde Manfrotto 055:eek:r för ett par år sedan som de modifierat på samma sätt. En bra idé är det i vilket fall.

/Martin
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Re: Re: Stativ i spagat!

martinl skrev:
Tror att amerikanska fototillbehörsfirman Kirk saluförde Manfrotto 055:eek:r för ett par år sedan som de modifierat på samma sätt. En bra idé är det i vilket fall.
/Martin
Problemet med Manfrotto är att dom verkar ändra stativens konstruktion rätt ofta, mitt 055:a går det inte att göra likadant på.
 

martinl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Stativ i spagat!

hasse lundberg skrev:
Problemet med Manfrotto är att dom verkar ändra stativens konstruktion rätt ofta, mitt 055:a går det inte att göra likadant på.
Det skulle helt klart kännas mer framtidssäkert att köpa Gitzo, fast med tanke på prisskillnaden får man väl nästan se Manfrotto som förbrukningsmaterial...

Den senaste versionen av 055PRO kan gå ner i spagat. Kräver dock att man sätter mittpelaren tvärs eller använder medföljande, lite udda, "lågvinkelsadapter". Pillrigt.

/Martin
 

Joker

Aktiv medlem
På 055:an och förmodligen även 190:an kan man vänd mittpelaren och därmed hänga kamera under stativet. Vilket i sin tur medför touch down! Under marknivån förstår jag inte riktigt men det låter intressant.
 

acke

Avslutat medlemskap
Att vända mittpelaren kan vara bra om man vill komma riktigt, riktigt nära marken. I övrigt är det en bökig nödlösning. Stativbenen är i vägen för mycket.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Upp o Ner?!?

Tja.. om man vill komma lägre får man börja fila på huset.. ;)

Trådulösare och vinkelsökare är et måste...
 

Bilagor

SunKi

Aktiv medlem
Drar upp en gammal tråd bara för att säga;
Jeppe: man behöver inte alls vinkelsökare eller trådutlösare, gjorde samma sak härom veckan, utan något av dem.. det gick... men krångligt som fan var det :)
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 190D som går att fälla ner i spagat utan några modifikationer. Funkar kalasbra för macro och dessutom är det ett av manfrottos billigaste stativ vilket inte gör saken sämre ;)
 

Bilagor

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag införskaffade år 2002 ett Manfrotto 190 Pro med möjligheten att kunna gå ner i spagat. Tycker det fungerar utmärkt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag filade mitt 190B igår och kan informera om att det funkar lika bra med svarta stativ om nu någon tvekade efter alla blanka ben i den här tråden ;-)

Tack för tipset Hasse. Tanken har faktiskt slagit mig förut men jag har dragit mig för att jag av någon anledning fått för mig att man var tvungen att fila bort så mycket av den sista klacken att man tappade det läget. Men det funkar ju precis som du säger, full ursprunglig funktion och dessutom spagat utöver det.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Jag behövde inte fila =)
Har inte mekat sönder stativet heller - så jag kan inte svara på varför bara 2/3 av benen går att "överbocka".

Kanske har manfrotto tänkt till...
Funderar på att kapa resten av mittpelaren åxå, den ligger i backen nu.

Mvh // Martin
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Hmm. Jag måste nog för BSA:s (Benbo Swedish Association) räkning ta en propagandabild av Benbostativens överlägsenhet.
Detta är trots allt Benbos styrka.

Det får vänta ett tag för mitt stativ befinner sig ute i skärgården :).
 
ANNONS