Annons

Skicka paket USA-Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Någon som har skickat stora paket från USA till Sverige, som har några bra tips vad man skall anväda för företag?

Billigaste allternativet?
 

Dez

Aktiv medlem
USPS tar upp till 30 Kg tror jag, och de brukar vara billigast oxo. Dessutom är det lägst risk att få betala tull om man skickar med USPS.
 

cowboy

Aktiv medlem
USPS

Om jag kan välja transportör väljer jag USPS, förutom att de kanske är billiga så hämtar jag i Sverige ut paketet på mitt vanliga postkontor och behöver inte åka från jobbet för att koordinera mottagandet med ett kurirföretags chaufför.
Tull, expeditionsavgift och moms betalar man till Posten över disk eller hemma i internetbanken.

FedEx undviker jag sedan en leverans 2005; jag gillar inte det nedlåtande bemötandet man får i deras kundtjänst, och jag retar mig på deras osmidiga brevformuleringar exv när man uppmanar kunden att få ändan ur vagnen "skulle vi inte höra av Er inom 5 arbetsdagar räknat från brevets datum ovan så kommer vi att kontakta avsändaren angående retur av sändningen på dennes bekostnad"... (va, skicka tillbaka mina efterlängtade fotogrejor som jag redan betalt...., hur går det om man är på tjänsteresa någon vecka?).

Tull och moms har jag alltid fått betala oavsett transportör.
 

whenever

Aktiv medlem
Dez skrev:
USPS tar upp till 30 Kg tror jag, och de brukar vara billigast oxo. Dessutom är det lägst risk att få betala tull om man skickar med USPS.
Med UPS får man alltid betala tull...
De har fått någon form av certifiering för detta.

/ Gustav
 

whenever

Aktiv medlem
Som du skrev, dyslektiker som man är....
UPS suger, USPS, ingen erfarenhet... ibland ska man kanske hålla mun... ber om ursäkt.

/ Gustav

Richard Ström skrev:
Du har svarat på USPS(UsPostalService)!

Är de de du menar eller UPS som du faktiskt skrev?!
 

patrik80

Aktiv medlem
Är också ute efter något bra sätt att frakta saker från USA> Sverige, dock så rör det sig "bara" om objektiv i 70-200 klassen så något jätte stort paket rör det väl sig inte om.

Vad jag hittat på UPS och DHLs sidor så kostar det ca 140 $ att skicka paketet, det tycker jag är på tok för mkt då man gör det hela för att "tjäna" lite på att köpa det från USA. Sedan så har jag tänkt att skicka det "privat" från USA och ha det märkt som present samt att värde understiger 500 :- då ska man väl slippa tull + moms eller?

På USPS så hittar jag inte ens några priser, dock så tror jag att de ska vara det billigaste alternivet.
 

red-top

Aktiv medlem
patrik80 skrev:
Är också ute efter något bra sätt att frakta saker från USA> Sverige, dock så rör det sig "bara" om objektiv i 70-200 klassen så något jätte stort paket rör det väl sig inte om.

Vad jag hittat på UPS och DHLs sidor så kostar det ca 140 $ att skicka paketet, det tycker jag är på tok för mkt då man gör det hela för att "tjäna" lite på att köpa det från USA. Sedan så har jag tänkt att skicka det "privat" från USA och ha det märkt som present samt att värde understiger 500 :- då ska man väl slippa tull + moms eller?

På USPS så hittar jag inte ens några priser, dock så tror jag att de ska vara det billigaste alternivet.
http://www.usps.com/rates/welcome.htm

Med USPS (USA:s statliga postväsen) KAN ett paket från privatperson, märkt 'Gift' + 'Glass ware' eldyl, och deklarerat värde 50-60 USD, slinka igenom Posttullen. Med UPS eller FedEx är detta helt otänkbart. Det är likgiltigt om paketet kommer från privatperson eller företag betr tull (inte på objektiv) och moms 25% - det är värdet som avgör.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

Dez

Aktiv medlem
USPS hemsida är ganska bra, klicka bara på "Calculate Postage" på frontsidan och sedan "Domestic"
 

patrik80

Aktiv medlem
red-top skrev:
http://www.usps.com/rates/welcome.htm

Med USPS (USA:s statliga postväsen) KAN ett paket från privatperson, märkt 'Gift' + 'Glass ware' eldyl, och deklarerat värde 50-60 USD, slinka igenom Posttullen. Med UPS eller FedEx är detta helt otänkbart. Det är likgiltigt om paketet kommer från privatperson eller företag betr tull (inte på objektiv) och moms 25% - det är värdet som avgör.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Jag skickade efter en klocka som köpts från en privat person i USA strax innan jul, den fraktades med UPS, värdet på klockan var värd ca 20 000:- men avsändaren hade skrivit att dess värde var 70$ samt att det var en present.

Jag behövde inte betala varken tull eller moms på den? Hur kan det komma sig?

Hur kan tullen avgöra värdet på ett föremål, det måste ju finnas hur många tusentals olika föremål som helst som går genom tullen var dag så är det något som kollar upp alla föremålens värde då eller något sådant?

Verkar vara svårt att få reda på hur det går till exakt, det känns ju inte så skoj att behöva betala mer för en vara när man skickar efter den från utlandet för att tjäna en slant :))
 

patrik80

Aktiv medlem
USPS verkar ju helt klart ha trevligare priser än DHL/UPS/FEDex, hur kommer detta sig egentligen.

De andra bolagen tar ju nästan dubbelt så mkt i frakt.

Jag börjar nu se ett ljus tunneln (objektivet) :))

Men hur funkar det när paketet väl kommer till sverige, ups, dhl mm leverar ju till dörren, om man då använder USPS får man då gå till posten eller tillkommer det utgifter om de använder sig av något annat bolag för att frakta paketet inom sverige ???
 
Senast ändrad:

red-top

Aktiv medlem
patrik80 skrev:
Jag skickade efter en klocka som köpts från en privat person i USA strax innan jul, den fraktades med UPS, värdet på klockan var värd ca 20 000:- men avsändaren hade skrivit att dess värde var 70$ samt att det var en present.

Jag behövde inte betala varken tull eller moms på den? Hur kan det komma sig?

Hur kan tullen avgöra värdet på ett föremål, det måste ju finnas hur många tusentals olika föremål som helst som går genom tullen var dag så är det något som kollar upp alla föremålens värde då eller något sådant?

Verkar vara svårt att få reda på hur det går till exakt, det känns ju inte så skoj att behöva betala mer för en vara när man skickar efter den från utlandet för att tjäna en slant :))
En armbandsklocka..? Kan tänka mig, att man inte besvärar sig med ett litet, litet paket med låg vikt och med deklarerat värde inom 'frigränsen' - 500 gurra. Men ett paket med kamerahus eller objektiv har troligen en volymvikt som väcker misstanken, att det inte stämmer med ett så lågt pris..?
Betr tullvärde så är Posttullen, UPS och FedEx mfl på Arlanda (som gör tulldeklarationer mot arvode och på uppdrag av Tullverket) inte korkade, och i tveksamma fall konsulterar man en tullare, som är ännu mindre korkad vad gäller värde på olika varor. Paketet öppnas, och om tullaren inte klarar det, kontaktar man oberoende värderingsmän, tex 'Antikrundan'...?
Det får ta sin tid, och mottagaren får vackert vänta på att få sitt paket.
Tullen vill gärna motivera sin existens, så vid sidan av sin jakt på knark odyl, är man mån om att inkassera så mycket moms som möjligt åt statskassan...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Senast ändrad:

patrik80

Aktiv medlem
red-top skrev:
En armbandsklocka..? Kan tänka mig, att man inte besvärar sig med ett litet, litet paket med låg vikt och med deklarerat värde inom 'frigränsen' - 500 gurra. Men ett paket med kamerahus eller objektiv har troligen en volymvikt som väcker misstanken, att det inte stämmer med ett så lågt pris..?
Betr tullvärde så är Posttullen, UPS och FedEx mfl på Arlanda (som gör tulldeklarationer mot arvode och på uppdrag av Tullverket) inte korkade, och i tveksamma fall konsulterar man en tullare, som är ännu mindre korkad vad gäller värde på olika varor. Paketet öppnas, och om tullaren inte klarar det, kontaktar man oberoende värderingsmän, tex 'Antikrundan'...?
Det får ta sin tid, och mottagaren får vackert vänta på att få sitt paket.
Tullen vill gärna motivera sin existens, så vid sidan av sin jakt på knark odyl, är man mån om att inkassera så mycket moms som möjligt åt statskassan...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
Ja det kan du ha helt rätt i, dock så var klockpaketet ca 75% i storlek om man jämför med kartongen till min Canon 400D inkl 18-55 kit.
Dock så lär väl vikten skilja.

Men hur funkar det om man åker över och köper sakerna själv då på semester eller liknande?
Är det bara att smyga ner i bagaget och hoppas på att ingen märker det eller?
 
Jag har helt nyligt handlat två Canon-objektiv från BH-photo till ett värde av 1869 dollar (lite drygt 1300 kr). De skickades med UPS och frakten kostade 72,5 dollar (ca 500 kr). När paketet väl kom iväg (vilket tog 2-3 veckor eftersom BH-photo skulle kolla min bank innan de godtog visa-kortet) gick det bara 1-2 dagar innan paketet var i Sverige. Jag blev uppringd på mobilen och skulle betala 3994 (moms 3425 tull 425 exp.avg 144) innan paketet leverades med "hot" om att om jag inte betalade inom 5 dagar skulle paketet skickas tillbaka. Jag fick lätt telefonkontakt med företagets filial i Skellefteå, blev väl bemött och sedan jag betalat via internet hade jag paketet på ungefär ett dygn. Jag hade då också ställt om leveransadressen till mitt jobb istället för hemadressen (ingen hemma på kontorstid), det var lätt gjort via hemsidan där jag betalade.
Min slutsats: Det fungerade bra, men man bör se till att man är lätt tillgänglig när leveransen kommer och bör vara beredd att betala omgående!
Den andra frågan om man kan handla i USA och ta nmed sig prylen hem utan att betala något extra så är svaret ja, men jag har förstått att det egentligen är olaglig smuggling, men risken att man åker fast är liten om man inte skyltar med att det är en nyköpt pryl.
 

Jarod

Aktiv medlem
patrik80 skrev:
Men hur funkar det om man åker över och köper sakerna själv då på semester eller liknande?
Är det bara att smyga ner i bagaget och hoppas på att ingen märker det eller?
Absolut! Det enda du bör tänka på är att inte ha sakerna i dess originalkartonger. Skicka gärna hem dessa + all dokumentation (kvitton, manualer osv.) i ett vadderat kuvert vid sidan om. Om du har möjlighet så ta även ett gäng kort så att det syns att du använt kameran under din vistelse.
 

P.R.

Aktiv medlem
patrik80 skrev:
Men hur funkar det om man åker över och köper sakerna själv då på semester eller liknande?
Är det bara att smyga ner i bagaget och hoppas på att ingen märker det eller?
"Frigränsen" är 1700 kr totalt sett för alla saker man handlat på resan och försöker man föra in mer utan att deklarera det är det smuggling.

Nu kommer säkert snart någon och påstår att det räcker med att använda sakerna på resan så får man föra in dem fritt men det är fortfarande lika osant som alla andra gånger tidigare den lögnen upprepats.
 
ANNONS