Annons

10-15000 kr, hur bränna dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

krfoy

Aktiv medlem
Efter drygt 35 dagar av säljande av diverse prylar har jag äntligen nått mitt "interna" mål, eller ja, minimumgränsen iallafall: 10 000 svenska kronor är insamlade. Det är ganska bra för en sjuttonåring som varken jobbar eller har några rika föräldrar. ;)

Mitt problem är följande; Jag har blivit alltmer intresserad av foto på sistone och en duglig systemkamera vore ju inte helt fel, faktiskt. Dock har jag inga grundläggande kunskaper om hur saker och ting fungerar.

De jag har kikat på i skrivande stund är D80 och D200 från Nikon och även K10D (tror jag den heter.. ) från Pentax. Dessa tre kameror ser ut att vara riktigt bra och bör passa mig relativt bra i min kommande karriär som fotograf.

Om ni fick... låt säga, 15000 svenska kronor, hur skulle ni fördela dessa på ett hus och ett ett fräscht "allt-i-allo objektiv"? Detta är som sagt min första kamera och mitt första objektiv.

Alla tips och kommentarer uppskattas enormt!
 

tiq

Aktiv medlem
Generellt sett: lägg krutet på gluggar.


Det sagt: 15k är väl vad en d80 + kitglugg (18-70) + 50/1,8 + minneskort landar på?

(Men man måste inte köpa allt på en gång, det är det som är så roligt med systemkameror, när man väl köpt en kamera så har man i princip bara köpt sig en dyr inköpslista...)
 

Damoor

Aktiv medlem
Men herregud, jag ser nu att du har en canon eos 350D och 50/1,8 .... Då kan du lägga pengar på Tamron 28-75 och Canon EF 85/1,8 och kanske Tokina 100/2,8 macro
 

lillmicke

Aktiv medlem
OM jag hade haft dom pengarna
skulle jag nog köpa dessa:

Ef135/2L
Ef35/2.0

eller

Ef17-40/4L
ef70-200/4L
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
__________________________________________________

Göran Eriksen skrev:

"... Detta är som sagt min första kamera och mitt första objektiv."
__________________________________________________

Va?
Du har ju enligt FS uppgifter redan tillgång till en Canon 350D och normal 50mm/1,8!
Skulle inte den räcka, för att träna sig fram till en karriär inom fotografin?

Man blir inte någon pro fotograf, bara för kameran är häftig och grym, kunskaperna hur man gör BILDEN är det ända som räknas.
 

ESS

Aktiv medlem
Om vi nu ska vara lite seriösa istället...

Vill du få mest bang för 15000kr så skall du köpa pentax K10d tillsammans med pentax DA* 16-50/2.8 lins som släpps i mars.

Då har du antagligen en så bra normalzoom (pentax *-lins) det går att få som är vädertätad precis som kameran och som börjar på motsvarar 24mm istället för 28 (18-55-lins).

Kameran är väl väl så god som nikon D200 och bra bildstabiliserad.
 

ESS

Aktiv medlem
larsborg skrev:
__________________________________________________

Göran Eriksen skrev:

"... Detta är som sagt min första kamera och mitt första objektiv."
__________________________________________________

Va?
Du har ju enligt FS uppgifter redan tillgång till en Canon 350D och normal 50mm/1,8!
Skulle inte den räcka, för att träna sig fram till en karriär inom fotografin?

Man blir inte någon pro fotograf, bara för kameran är häftig och grym, kunskaperna hur man gör BILDEN är det ända som räknas.
Var inte så negativ, halva nöjet med fotandet är ju själva kameran...
 

J.Paul

Aktiv medlem
350D:n kanske inte är hans egen kamera?

Det finns en hel del bra kameror just nu, känn efter i en fotoaffär vilka kameror du gillar. Pentax K10D och Nikon D80 är trevliga, till exempel, och då får du pengar över till bra objektiv också.
 

larsborg

Aktiv medlem
__________________________________________________

Erik Sjöberg skrev:

Var inte så negativ, halva nöjet med fotandet är ju själva kameran...
__________________________________________________

Negativ?
Inte alls, bara realist.
Kameran behöver egentligen bara vara en basvariant, utan massa finesser, är fotografen driven blir det kanonbilder ändå, ha-ha.

Halva eller hela nöjet med en ny kamera, för att få BILDEN, det vill tillverkaren få oss att tro, men så är det inte, kan du din kamera, nästan ny eller från 50-talet, fixar du BILDEN.
 

ESS

Aktiv medlem
Mena bara att det är ruggit roligt att grymma saker på samma sätt som det är skoj att ha en bra laptop, snygg klocka eller mobiltelefon med w-lan.
 

Damoor

Aktiv medlem
ESS skrev:
Mena bara att det är ruggit roligt att grymma saker på samma sätt som det är skoj att ha en bra laptop, snygg klocka eller mobiltelefon med w-lan.
Hellre har jag mina bilder förstorade till tavlor på gallerior än att ha dyr och fin kamera att visa upp för andra fotografer
 

ESS

Aktiv medlem
har inte hävdat att jag hellre skulle ha en bra kamera än vara en bra fotograf. Bara att prylar i sig faktiskt ÄR roligt. (Ja, jag får lite ångest när jag läser att min datorskärm inte längre är bäst och ja, jag ska själv köpa en DA* 16-50 och nej, jag är inte en särkilt bra fotograf)
 

Damoor

Aktiv medlem
ESS skrev:
har inte hävdat att jag hellre skulle ha en bra kamera än vara en bra fotograf. Bara att prylar i sig faktiskt ÄR roligt. (Ja, jag får lite ångest när jag läser att min datorskärm inte längre är bäst och ja, jag ska själv köpa en DA* 16-50 och nej, jag är inte en särkilt bra fotograf)
Nej, man behöver inte ha det senaste prylarna....

Min datorskärm är typ 5 år gammal =)
 

harryett

Aktiv medlem
bra bilder kan man ta med en läckande holga, ..svara på grabbens fråga istället!

jag skulle ha valt D80 på grund av att jag gillar den kameran och att man kan använda gamla nikonobjektiv

Pentaxen är en mkt bra kamera men jag hade inte valt den.




Money:
No fun in earning them
No fun in owning them.
The fun is in spending them.
 
ANNONS