Annons

Är eos350d gammal och omodern nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Umeå

Ny medlem
Jag står och velar mellan att köpa en nikon d40 och en canon eos350d. Vad köpa - kan nån komma med ett klokt råd?
Har förstått att Nikon har autofokusen i objektiven och att de (optiken alltså) blir både tyngre och dyrare. Finns det nån fördel med det?
Men å andra sidan – canon-kameran, köper jag nåt gammalt och omodernt om jag slår till på den?

Eller finns det kanske ännu något annat alternativ i under-6000-kronors-klassen? Hmm.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Alla Canon har autofokus(motorn) i objektiven...

Under de eviga märkesstriderna på olika forum brukade det anses som "en stor fördel" och "en avgörande skillnad" etc etc. Nu gör Nikon sammaledes och flyttar AF-motorn till optiken. D40 är en logisk följd av detta tänk, och det betyder antagligen att alla nya Nikkor kommer att bli AFS-objektiv. Baksidan är att du inte gärna kan köpa äldre Nikkoroptik om de inte har motorn i objektivet, men den som väljer en D40 bör inte se det som ett praktiskt hinder - kameran är tänkt för den som klarar sig/vill ha ett eller två nyare objektiv, inte för den som vill köra "allt från Nikon", inklusive rena museiepjäser.

Vill man ha rimliga priser för tillgång till hela AF-sortimentet av begagnade Nikonobjektiv bör man titta på en D50 eller en D70s (min instegsfavorit i Nikonträsket) i stället.

En 350d är (lyssna nu!) INTE ETT ENDA DUGG sämre än den dag den var ny. Att en kamera är "omodern" är inget problem, om man inte bryr sig mycket om mode eller vad andra tycker. Det som borde räknas är bildkvalitet och funktionalitet, inte årsmodell. Det kan tänkas att man får det i en nyare modell, men det skall man i så fall verkligen kolla upp! Men jag är inte Canonist, så jag tycker inget om det. Det kan andra göra bättre.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Trots att jag är Nikonit så anser jag nog att Canon EOS 350D är ett bättre köp än Nikon D40. Striden stod jämn mellan Nikon D70S och EOS 350D tidigare.Nu jämför man 350n och D40n för att de ligger lika i pris. Gissa i vilket prisläge D40n kommer ligga när den är nästan två år gammal. Se om du hittar något speciellt med D40n som du tycker är överlägset, köp annars EOS 350D.

Det är mitt köpråd.

/Jon - som givit råd till mången osäker köpare.
 

interpix

Aktiv medlem
Anna Umeå skrev:

Eller finns det kanske ännu något annat alternativ i under-6000-kronors-klassen? Hmm.
Pentax har ett bra alternativ i K110D som kostar 5.500 inkl 18-55 optik. Ett snäpp dyrare finns K100:an som då kommer med inbyggd bildstabilisering.
 

aolsson

Aktiv medlem
Låt händerna avgöra - en del tycker att 350:an känns litet liten andra att den är helt perfekt i handen.

Helt individuellt.
 
ANNONS