Annons

Bra bild oberoende av motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Kan man bortse ifrån motivet då man bedömer en bild? Jag tänker ibland på detta, då jag tittar på bilderna här. I mitt andra liv, hi-fi:n, återges musik via teknik, där vacker och intressant musik fortfarande är vacker och intressant musik, återgivet via en skräpig klockradio. Detsamma tycker jag gäller bilden: jag har svårt att bortse ifrån att modellen (eller fasaden eller interiören) är vacker när jag bedömer bilden.

Kan ni? Går det att bedöma bara återgivningen av motivet, respektive själva kompositionen? Kan man bortse ifrån motivets skönhet eller starkt tragik i en bild?

Per.
 

harryett

Aktiv medlem
självklart kan man det!
Framför allt ser man ju lätt "dåliga" bilder på skitbra motiv.

Om motivet är starkt tragiskt så bedömer jag hur bra fotografen har förmedlat det när han gjorde bilden samt funderar på hur han hade kunnat göra det bättre sam fundera på vilka problem han/hon måste ha stött på samt hur han har löst dom.
 

Allin

Aktiv medlem
Samma motiv på många olika sätt

Det går ju faktiskt att förstöra ett "vackert" motiv på en mängd olika sätt, fel vinkel, fel komposition, fel fokus, fel utsnitt, fel ljus, fel skärpa, fel format, osv. Det är väl det som är utmaningen i foto.
På samma sätt kan ju ett oansenligt motiv bli en superbild om alla variabler är rätt.
Hälsningar
Gunilla
 

Norfen

Aktiv medlem
Bildkvalitet

För mig finns det ett antal bildkvaliteter:

* Komposition
* Bildide
* Teknisk kvalitet

Motivet tycker jag inte hör till bildens kvalitet utan bara hur väl fotografen har lyckats förmedla motivet så att det kommunicerar med mig.

Sedan är vi väl alla människor och kan ibland bedåras av en modells skönhet eller en fjärils ljuva färger men det är ju inte bilden utan motivet.

Mvh

Martin
 
ANNONS