Annons

Pentax K10D objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en Pentax K10D och troligen blir det inom någon eller några få månader. Jag kommer med stor sannolikhet att använda 2 olika objektiv; något form av standard ala 28-70 samt ett hyfsat telezoom (kanske 70-300?).

Skulle man kunna få några rekommendationer på några bra objetiv till mig?

Jag skall bli pappa (för 2:a gången) nu i slutet på april så jag antar att det blir ett större antal inomhusbilder på den nya familjemedlemmen.Jag gillar även att foto utomhus och det är ju där som telezoomen kommer till nytta. Jag antar att 90% av alla mina bilder kommer att tas med 28-70 (?) objektivet och det är kanske här man skall lägga krutet? Det bör nog vara hyfsat ljusstarkt eller?

Snälla såga inte mina kunskaper då jag är nybörjare på detta
 

snysop

Aktiv medlem
28-70 är inte mycket till vidvinkel. Men jag som är mamma till en ettåring har upptäckt att det är bättre att kunna zooma in mer än att ha vidvinkel - iaf när det gäller att fota bebis/barn. Man vill ju gärna fylla bilden med motivet. Ett ljusstarkt 28-75 har Tamron för ca 3500 kr: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P Det har fått bra recensioner, läs här på FS.

Någon ljusstark zoom kan jag dock inte tipsa om. Behöver du köpa en sån med en gång du har kameran?
 

jdandanell

Aktiv medlem
snysop skrev:
28-70 är inte mycket till vidvinkel. Men jag som är mamma till en ettåring har upptäckt att det är bättre att kunna zooma in mer än att ha vidvinkel - iaf när det gäller att fota bebis/barn. Man vill ju gärna fylla bilden med motivet. Ett ljusstarkt 28-75 har Tamron för ca 3500 kr: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P Det har fått bra recensioner, läs här på FS.

Någon ljusstark zoom kan jag dock inte tipsa om. Behöver du köpa en sån med en gång du har kameran?
Jag tackar för tipsen och grattis till den lille även om det är ett år i efterhand ;-)