Annons

Pentax K10D objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en Pentax K10D och troligen blir det inom någon eller några få månader. Jag kommer med stor sannolikhet att använda 2 olika objektiv; något form av standard ala 28-70 samt ett hyfsat telezoom (kanske 70-300?).

Skulle man kunna få några rekommendationer på några bra objetiv till mig?

Jag skall bli pappa (för 2:a gången) nu i slutet på april så jag antar att det blir ett större antal inomhusbilder på den nya familjemedlemmen.Jag gillar även att foto utomhus och det är ju där som telezoomen kommer till nytta. Jag antar att 90% av alla mina bilder kommer att tas med 28-70 (?) objektivet och det är kanske här man skall lägga krutet? Det bör nog vara hyfsat ljusstarkt eller?

Snälla såga inte mina kunskaper då jag är nybörjare på detta
 

snysop

Aktiv medlem
28-70 är inte mycket till vidvinkel. Men jag som är mamma till en ettåring har upptäckt att det är bättre att kunna zooma in mer än att ha vidvinkel - iaf när det gäller att fota bebis/barn. Man vill ju gärna fylla bilden med motivet. Ett ljusstarkt 28-75 har Tamron för ca 3500 kr: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P Det har fått bra recensioner, läs här på FS.

Någon ljusstark zoom kan jag dock inte tipsa om. Behöver du köpa en sån med en gång du har kameran?
 

jdandanell

Aktiv medlem
snysop skrev:
28-70 är inte mycket till vidvinkel. Men jag som är mamma till en ettåring har upptäckt att det är bättre att kunna zooma in mer än att ha vidvinkel - iaf när det gäller att fota bebis/barn. Man vill ju gärna fylla bilden med motivet. Ett ljusstarkt 28-75 har Tamron för ca 3500 kr: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P Det har fått bra recensioner, läs här på FS.

Någon ljusstark zoom kan jag dock inte tipsa om. Behöver du köpa en sån med en gång du har kameran?
Jag tackar för tipsen och grattis till den lille även om det är ett år i efterhand ;-)

Vad det gäller telezoomet så undrar jag om det verkligen behöver vara så himla ljusstarkt? Jag kommer troligen att fota utomhusbilder i hyfsat bra ljusförhållanden t.ex. på golfbanan en vacker dag etc och då behöver jag kanske inte värstingen eller?
 

snysop

Aktiv medlem
jdandanell skrev:

Vad det gäller telezoomet så undrar jag om det verkligen behöver vara så himla ljusstarkt? Jag kommer troligen att fota utomhusbilder i hyfsat bra ljusförhållanden t.ex. på golfbanan en vacker dag etc och då behöver jag kanske inte värstingen eller?
Samsung har ett objektiv som kostar 995 kr (har jag för mig). som täcker 70-300(?), eller 50-200? tror jag. Pentax har en motsvarande variant som kostar det dubbla, tror att det är antireflexbehandlingen som skiljer sig? Vet inte exakt info om det men kolla i Pentax-forumet, där står det. :)
 

interpix

Aktiv medlem
Tamron 28-75 är riktigt bra och en del verkar klara sig med 28 mm, även om de flesta gärna vill ha nått mer vidvinkligt. Sigmas nya 18-50/2.8 macro eller kommande Pentax 16-50/2.8 är nog bra normalzoomar på en K10D.

Som telezoom är Samsungs 50-200 rätt svårslagen alt Sigma 70-200/2.8 för en massa mer pengar.
 

J.Paul

Aktiv medlem
Jag kan säga att 16-45/4,0-objetivet som säljs i kit med kamerahuset är helt underbart! Det är stor skillnad mellan 16 och 18 mm enligt mig, det märks verkligen inomhus och på stadsbilder, eller om man står framför ett träd som man vill ta en bild på. Man kunde önska sig att det hade större bländare ibland, men det finns inte så många liknande objektiv som har det. Jag kan dra fram mitt gamla Pentax-A 50mm/2,0 om jag vill ha ljusstyrka, fast det inte gör sig så bra inomhus på grund av brännviddsförlängningen.
 

jdandanell

Aktiv medlem
papi skrev:
Tamron 28-75 är riktigt bra och en del verkar klara sig med 28 mm, även om de flesta gärna vill ha nått mer vidvinkligt. Sigmas nya 18-50/2.8 macro eller kommande Pentax 16-50/2.8 är nog bra normalzoomar på en K10D.

Som telezoom är Samsungs 50-200 rätt svårslagen alt Sigma 70-200/2.8 för en massa mer pengar.
Vet någon när Pentax släpper sitt 16-50/2.8 och finns det ett ungefärligt pris?
 

jdandanell

Aktiv medlem
Om ni fick välja vilken uppsättning är att föredra för en K10D och varför?

Sigma EX 18-50/2,8 DC (4.250 kr)
Samsung D-Xenon 50-200/4,0-5,6 (1.195 kr)

eller

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di (3.294 kr)
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro (2.285 kr)

Priserna är tagna direkt från listan på www.prisjakt.nu och det är i stort sett samma prislapp på bägge uppsättningarna.
 

J.Paul

Aktiv medlem
Absolut den första eftersom jag inte skulle överleva med att ha 42 mm (28mm*brännviddsförlängningen på 1,5). Samsung-objektivet är helt okej, det lutar åt att jag köper ett sådant när min ekonomi har hämtat sig efter att ha köpt ett minneskort, UV-filter, väska och stativ :(
 

jdandanell

Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Absolut den första eftersom jag inte skulle överleva med att ha 42 mm (28mm*brännviddsförlängningen på 1,5). Samsung-objektivet är helt okej, det lutar åt att jag köper ett sådant när min ekonomi har hämtat sig efter att ha köpt ett minneskort, UV-filter, väska och stativ :(
Ja, jag är inne på samma sak.

Som jag förstått det så släpper Pentax ett egen 16-50/2.8 nu under våren. Är det läge att vänta in denna? Antar att den är vädertätad vilket inte Sigman är eller? Det kanske skiljer någon eller några tusenlappar också.

Annar har ju Sigma en 17-70/2,8-4,5 DC Macro som man kan komplettera med en Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro till ett ungefärligt samma totalpris.
 

J.Paul

Aktiv medlem
Ja, och 17-70-objektivet är säkert jättebra, men det har inte funnits några här i höstas och det verkar inte som att det kommer några än på ett tag heller.

Det nya Pentax-objektivet DA* 16-50 ska vara vädertätat, ja, men det kommer nog kosta en hel del. Särskilt i början.
 

jdandanell

Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Ja, och 17-70-objektivet är säkert jättebra, men det har inte funnits några här i höstas och det verkar inte som att det kommer några än på ett tag heller.

Det nya Pentax-objektivet DA* 16-50 ska vara vädertätat, ja, men det kommer nog kosta en hel del. Särskilt i början.
Hrm, precis vad jag misstänkte.

Jag funderar (högt) på om det inte är bättre att ha 2.8 rakt över som i fallet med Sigma EX 18-50/2,8 DC jämfört med att hoppa på Sigma 17-70/2,8-4,5 åtminstone på den gluggen som man avser att använda mest?
 

J.Paul

Aktiv medlem
Kan vara bra det. Måste vara irriterande att inte kunna använda största bländaröppningen bara för att man zoomat in, men vad vet jag. Jag vet inte heller hur objektivet är riktigt, det får nog någon annan svara på.
 

BobDylan

Aktiv medlem
På tal om Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro, varför finns den inte i lager nånstans till Pentaxen men till alla andra? Nån som vet när den kommer in?
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag såg en annons att Foto & videomässan är den 30-31 mars på Elmia i jönköping. Hur är denna mässa, någon som har erfarenhet från tidigare år?

Om t.ex. Pentax väntar på att släppa DA 16-50/f2.8 under våren kan det ske i samband med mässan eller bryr sig Pentax Europa(?) om lilla Sverige?

Jag har bestämt mig att inte köpa min K10D innan mässan i Jönköping då jag vill klämma lite till. Förhoppningsvis så släpper även Pentax sitt vädertätade objektiv och håller sig inom ett rimligt pris.
 

Crelle

Aktiv medlem
Elmia

Hej!

När jag var där...några år sedan... så var det riktigt bra! Mycket montrar med prylar för dem såm vill se nyheter eller kolla in begagnat... Sen är det massor av utställningar och föreläsningar som ingår i priset tror jag

Jag tänkte köra dit en dag så vill någon samåka från Malmö med omnejd så kontakta mig!
 
ANNONS