Annons

Mellanlagringsenhet (PSD)

nabbor

Aktiv medlem
Jag måste skaffa mig en mellanlagringsenhet. Frågan är bara vilken...

Jag vill ha en robust, snabb enhet med bra batteriprestanda att använda på fjällturer och resor. Display är inget krav (inte ens önskemål)

Jag har funderat på CompactDrive PD70X men...

Nästan alla försäljare jag pratat med rekomenderar Giga One som första alternativ. Några är inne på Giga Vu Pro men då är vi uppe i en annan prisklass. Några rekommenderade Epson P4000.

Ingen jag pratat med har nämnt PD70X och när jag frågat är det ingen som vet något om den. Inte ens scandinavian photo som ändå har den i sitt sortiment.

Hur ska jag tolka det faktum att alla verkar känna till Giga One men ingen PD70X??

Vilken modell ska jag ha?
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag kör CompactDrive PD 70 x. Sedan ett år tillbaka.
Den har varit med på alla resor under tiden.
Bara att stoppa in kortet i den,så kopierar den.

Den har fungerat helt klockrent hitills.Inget att klaga på.

En fördel med den är att den är snabb.

Jobos variant har jag ingen erfarenhet av.
Läs ägarrecenssionerna på fotosidan.
Kolla upp snabbheten. Viktigt när man är ute och minneskortet är fullt.
Driftsäkerheten också väldigt viktig.

Mvh Greger.
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Återförsäljare vet att köpare är som galna i finesser. Jag sålde en Giga One efter att ha ägt den i en månad till fördel för en PD70X. Använder mig numer av två st, köpte en till och kopierar korten två ggr när jag är ute på "känsliga" jobb. Otroligt snabb och befriande fri från onödiga finesser som drar upp priset. Första problemen har dykt upp nu nyligen då jag kopierar från ett sandisk 8gb-kort med 30mb-råfiler och det verkar vara så att det belastar batteridelen mer än mindre kort med mindre filer, nu får jag köra med nätadaptern i för säkerthets skull. Ska testa vanliga alkaline-batt också som inte har så stort motstånd.

Sök i forumet här, det har skrivits ett stort antal trådar om mellanlagringsenheter, även om dessa :)

Ägarrecensionerna här på fotosidan är skit, de flesta lägger in sina efter att ha provat grejerna i en dag och är överlyckliga för sin nya pryl. 98% är alltid jäääääättenöjda.
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
kromatisk aberration skrev:
Ägarrecensionerna här på fotosidan är skit, de flesta lägger in sina efter att ha provat grejerna i en dag och är överlyckliga för sin nya pryl. 98% är alltid jäääääättenöjda.
Om man är jääääääättenöjd med den när man recenserar den då, är det inte ok då? Och om man senare märker ev fel och brister, uppdaterar man inte sin recension då? ....eller?.....
;-)
mvh Glenn
 

JOLidman

Aktiv medlem
kromatisk aberration skrev:
Återförsäljare vet att köpare är som galna i finesser. Jag sålde en Giga One efter att ha ägt den i en månad till fördel för en PD70X. Använder mig numer av två st, köpte en till och kopierar korten två ggr när jag är ute på "känsliga" jobb. Otroligt snabb och befriande fri från onödiga finesser som drar upp priset. Första problemen har dykt upp nu nyligen då jag kopierar från ett sandisk 8gb-kort med 30mb-råfiler och det verkar vara så att det belastar batteridelen mer än mindre kort med mindre filer, nu får jag köra med nätadaptern i för säkerthets skull. Ska testa vanliga alkaline-batt också som inte har så stort motstånd.

Sök i forumet här, det har skrivits ett stort antal trådar om mellanlagringsenheter, även om dessa :)

Ägarrecensionerna här på fotosidan är skit, de flesta lägger in sina efter att ha provat grejerna i en dag och är överlyckliga för sin nya pryl. 98% är alltid jäääääättenöjda.
CompactDrive PD70X finns ju med olika stora hårddiskar, 40-60-80-100-120 GB.

Vilken storlek rekommenderas?

Är jag borta i 14 dagar och fyller ett 4GB kort per dag borde det räcka med 60GB.

Någon skillnad på driftsäkerhet mellan storlekarna?
 

nabbor

Aktiv medlem
FredrikB skrev:
Jag kör med en Vosonic VP3320 (40 Gb). Robust och driftssäker. Bra ljud i mp3-spelaren också!
Nu har jag inget intresse av varken radio eller MP3 funktionen men om den fungerar bra som mellanlagring för bilder är den kanske ett alternativ.
Hur upplever du batteriprestandan? Hur många GB kan du föra över från minneskort på en batteriladdning?
Det känns som en nackdel med specialbatteri, det innebär att jag måste släpa runt på ytterligare en laddare.
 

AnWi

Aktiv medlem
JOLidman skrev:
CompactDrive PD70X finns ju med olika stora hårddiskar, 40-60-80-100-120 GB.

Vilken storlek rekommenderas?

Är jag borta i 14 dagar och fyller ett 4GB kort per dag borde det räcka med 60GB.

Någon skillnad på driftsäkerhet mellan storlekarna?
Det är så liten prisskillnad upp till ungefär 100GByte. De allra största diskarna brukar vara "orimligt" dyra.

Köpt en med 100GByte. Fungerar verkligen klockrent. Ända problemet har varit ackarna. Oftast haft den ansluten till nätet när jag tömt mina kort. Då har det fungerat hur bra som helst.

Det går härligt fort att tömma kortet och prestandan när du kopplar in dej till PCn är inte heller fy skam. Då är det ju alltid så trist att vänta.

Prestanda är väldigt viktigt tycker jag och PD70X är snabbast på marknaden.

/AnWi
 
ANNONS