Annons

Erfarenheter av Cozo UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Tänkte investera i ett uv-filter till mitt Sigma 10-20 och var in till min lokala fotohandlare. Han rekommenderade Cozo-filter. Någon här som har erfarenhet av dessa filter?

Priset låg på 200kr för 77mm, vilket är ganska överkommligt.

Är det något jag bör satsa på eller är Hoya eller liknande bättre?
 

Zoso

Aktiv medlem
Cozo har jag aldrig hört talas om, men jag antar att du vill ha ett UV-filter som skydd för linsen på ditt objektiv, ett vanligt råd är väl att köpa ett filter som matchar objektivet i pris.

/kent
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Cozo har jag aldrig hört talas om, men jag antar att du vill ha ett UV-filter som skydd för linsen på ditt objektiv, ett vanligt råd är väl att köpa ett filter som matchar objektivet i pris.

/kent
Japp men det är aldrig fel att höra andras åsikter och erfarenheter. Fotohandlaren sa att de hade Hoya förut men nu har "gått över" till Cozo då de inte såg någon märkbar skilland mellan dem.
 

J.Paul

Aktiv medlem
D Nilsson skrev:
Japp men det är aldrig fel att höra andras åsikter och erfarenheter. Fotohandlaren sa att de hade Hoya förut men nu har "gått över" till Cozo då de inte såg någon märkbar skilland mellan dem.
Hoya är väl ingen höjdare heller.
Jag har ett Pentax 16-45mm/4,0 som jag skulle köpa UV-filter till som skydd. Jag fick rådet att köpa ett B+W-filter. De finns bland annat på Cyberphoto.
 
ANNONS