Annons

Nikon D50, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajmon87

Medlem
just nu använder jag inget alls, blir mitt första inköp, har fotat mycket tidigare men då med lånade kameror. problemet är att det sitter ganska mycket i pengarna som inte riktigt räcker till. tjänar man på att köpa en billig d50 och sedan lägga lite mer på objektiv?
 

sajmon87

Medlem
okej, det är bara huset jag har tittat på. tror du att sigma 28-135/3.8-5.6 IF Makro kan var ett bra objektiv att börja med?
 

Makten

Aktiv medlem
sajmon87 skrev:
okej, det är bara huset jag har tittat på. tror du att sigma 28-135/3.8-5.6 IF Makro kan var ett bra objektiv att börja med?
Det låter som ett typiskt pruttobjektiv. Ljussvagt och anpassat för analoga kameror brännviddsmässigt. Om du fotat med 28-135 eller liknande på analog kamera förut så får du samma utsnitt med ett objektiv kring 18-90 på D50:n. Närmast till vettigt pris kommer du med ett Nikon 18-70/3,5-4,5.

Edit: Men om du har ett sånt liggande så är det klart att du ska prova!
 

majortom

Aktiv medlem
Satsa på Nikons 18-70. Ett mkt trevligt objektiv och vädigt billigt i förhållande till den skärpa det levererar. Sigmat tror jag du kommer att bli besviken på.
 

OscarM

Aktiv medlem
jag köpte bara ett d50-kamerahus och sen ett 18-70 begagnat. det blev trevligt paketpris i maj förra året när jag inhandlade grejerna. men nu sitter det aldrig på kameran... dock är det trevligt å ha en nice allround zoom när det blir ljusare ute.
 

uCj

Medlem
Vad är det som gör att folk ofta vill sälja typ nya kameror? Köps de alltid in när man eg inte har råd, eller får man sånt sug efter en riktig proffskamera?
 

KMZ2

Aktiv medlem
Det har alltid funnits de som byter kamera så fort de kan, oavsett om det egentligen finns anledning eller ej.
Jag vet en som bytte system 5 gånger på en vecka med motiveringen att det system han lämnade inte dög. Till saken hör att han inte tog en bild med någon kamera.
Andra vill hela tiden ha något nyare än det som de har.
 

Makten

Aktiv medlem
uCj skrev:
Vad är det som gör att folk ofta vill sälja typ nya kameror? Köps de alltid in när man eg inte har råd, eller får man sånt sug efter en riktig proffskamera?
Antagligen för att det lönar sig. Jag sålde min D50 ett år efter att jag köpte den för 4000:- utan objektiv. Det är ungefär 1500:- mindre än vad bara kamerahuset kostade då. Ganska skönt att bara ha betalat 125:- i månaden för en kamera som jag ändå tog 7000 bilder med. Jag fattar inte varför begagnatpriserna är så sjukt höga!? Just elektronikprodukter brukar ju rasa till en tredjedel på ett år, men inte kameror av nån outgrundlig anledning.
 

Vandraren

Aktiv medlem
uCj skrev:
Vad är det som gör att folk ofta vill sälja typ nya kameror? Köps de alltid in när man eg inte har råd, eller får man sånt sug efter en riktig proffskamera?
Jag gjorde det för att jag fick råd och ville ha nåt att växa med. Dessutom slipper jag fundera på att uppgradera nåt mer förrän D200'n rasar ihop.
 
ANNONS