Annons

Salamannen och Ingarökvinnan.......

Produkter
(logga in för att koppla)

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Ussjjj; hur dum kann man vara??????
Normenn är snälla och dumma; i.a.f. några;.. som jag :-(
Annonserade en EF50/1.4 på Fotosidan; en gullig väletablerad medlem ringer; och har ont om tid......
Jag skickar; hon lovar att betala; snabbt och smidigt.
Inga pengar; bara ursäkter......"jag har inte hunnit; jag har mycket att göra på jobbet; vi renoverar våran villa; skall se om jag hinner i morgon " o.s.v.......

Nu har Ingarökvinnan en dag kvar för jag går ut på Fotosidan med namn och nummer.....fan heller!!!

Hon kann skicka tillbaka, med en tusing i packetet? Det kann ju hända att ökonomien är trång......

Gör jag rätt som evnt. går ut med navn, om intet hjälper?

Shit!
/Erik J
 

Arne S

Aktiv medlem
Trist att höra Erik!!

Först, hur lång tid har det gått sedan du skickade gluggen? Vi kan ju alla hamna i tidsbrist, även om jag tycker detta låter slarvigt av henne. Hoppas det inte är ett medvetet skojeri utan just...slarv. Och det är illa nog.

Jag tycker du skall ta kontakt med FS-redaktionen om det inte fixar sig inom kort. Lurar man en annan medlem tycker jag att man platsar på Svarta Listan .

Men som sagt, jag vet ju inte mer än vad du skrivit här så det vore fel av mig att döma utan att ha all fakta.

Hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för dig!!

/Arne
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Ja, du gör fel om du går ut med namn här. Kontakta fotosidan och polisen istället. Smutskastning av det här slaget leder inte någon vart. Om fotosidan anser att du har rätt kommer de nog varna för henne på annonssidan.

Vem vet pengarna kanske kommer imorgon?

/Jon - som gärna vill höra hur historien slutar.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Tack for stöd, gubbar

Jag har ringt, jag har skickat e-mail. Hon svarar, men bara med ursäkter....som börjar bli otroliga.
Inga miljoner; men jag känner mej våldtagen.....det kunde ju varit trävligt i.o.f.s.
(2 vecor nu)
/Erik J
 

Arne S

Aktiv medlem
Ok, så lång tid alltså.

Då hade jag nog skickat ett mail eller ringt igen och gett henne en deadline för betalning samt talat om att om inte betalning sker då blir det en polisanmälan.

Som du säger, inga miljoner men väl tusenlappar och det är ganska betydande summor tycker jag.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag är ju så snälll:)

..och har engång i tiden oxå havt tom plånbok ;-)
Men jag tycker ICKE om "kompisar" som ger fan!!

Håppas hos läser detta och fattar alvaret......

Edit: Hon har fått så många deadlines nu Anders; att hon möjligen är död :-((((
 

Arne S

Aktiv medlem
Re: Jag är ju så snälll:)

fujicanon skrev:
..och har engång i tiden oxå havt tom plånbok ;-)
Men jag tycker ICKE om "kompisar" som ger fan!!

Håppas hos läser detta och fattar alvaret......

Edit: Hon har fått så många deadlines nu Anders; att hon möjligen är död :-((((
Arne...heter jag.

Är det vinet ikväll oxå? :) :)
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
En liten historia........

Ungdom i -50 o -60 åren.
På öarna hemma låg alltid handelsmannens nyckel under mattan. Råkade vi bli tomma for öl på lördan, var det lätt fixat; men fan va' man i butiken på måndag morgon och summerade upp hälgen :)
Till en dag, en Oslo-fan, uteblev....så blev nyckelen.....

Om det va' bättre förr; vet jag inte, men det va' enklare.

Hälsar Erik....utgången på datum....
 

gunte

Aktiv medlem
Snoka upp föräldrar eller andra nära och mejla/sms:a dom om läget..det hjälpte mig vid ett tillfälle.
Mvh/Gunte..
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Kontakta fotosidan och polisen.
Alla andra "bully"-metoder är att på olika sätt trakasera henne och det är lika fel som att inte betala.
Att ta med sig vänner och åka och banka på hennes dörr är enligt mig detsamma som att hota och det är mycket värre än att inte betala för sig.

Har du hotat (oj nu använde jag ordet hot) henne med att du kommer gå till polisen? Du verkar ju ha kontakt med henne...

/Jon
 

OscarM

Aktiv medlem
verkligen tråkigt att höra!
jag har "råkat ut för" snälla säljare som har skickat grejerna med en gång, innan man hunnit betala. jag uppskattade det verkligen och betalade med en gång.
men tyvärr är inte alla som jag... (eller snarare är det väl tur för en mainstream-ogillande cash, banjo å dödsmetall älskande grabb som jag...)

men i fortsättningen får du väl ta betalt i förskott innan du skickar grejerna. finns väl även olika hjälpmedel för att skydda både säljaren å köparen vid såna här affärer.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Visst Jon o Oscar...

Jon; jag är inte orimlig! Jag vill bara ha mina pengar, eller varan i retur. Vem trakasserer vem tycker du? Undedrlig reaksion från dej, tycker jag....
Oscar, som tydligen har läst tråden, har fattad det hela. Jag frågar; jag är tväksam; jag är förbannad; jag vet inte......... och jag är lessen....
/Erik J
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Hej igen Erik

Nej jag tycker inte att du trakaserar någon utan snarare tvärtom. Jag reagerar mer mot de som ofta på forum på internet direkt tycker att man skall ta lagen i egna händer och begå värre lagbrott för att hämnas ett tidigare lagbrott.


/Jon
 

tumlaren

Aktiv medlem
Jag har också råkat ut för mågot liknade, sålde ett objektiv genom Tradera. Killem som hade gett högsta budet lovade och lovade att betala genast men det kom aldrig några pengar, men som tur var skickade jag inte objektivet innan.
Sens moral!!! skicka inget förräns pengarna finns på ditt konto.
Sen Erik, så tycker jag att du skall prata med forumet och kronofogden om indrivning av pengarna
Sven-Åke
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som svar på ursprungsfrågan; att hänga ut en annan person på forumet och kalla denne bedragare är både mot forumreglerna och personuppgiftslagen - så det skall du inte göra.

Vi varnar mycket och tydligt på vår annonsmarknad för att göra denna typ av affärer, och ger tips på alternativa sätt att utbyta vara och pengar.

Kontakta oss på redaktionen och ge oss detaljerna, vi kan möjligen hjäpa till med lite påtryckning men tror du att det är bedrägeri så gör en polisanmälan. Vi har bistått polisens utredning tidigare då medlemmar blivit lurade, och kommer göra så även i framtiden förståss.
 

marooned

Aktiv medlem
Eh, vadå skydda folk som inte gör rätt för sig? Har det inte hänt något allvarligt, som att en familjemedlem har fått cancer eller dött, så får man helt enkelt ta ledigt 10 min och föra över pengarna! Att man inte haft tid är ingen ursäkt! Eventuell missberäkning av likviditeten ska lösas med retur där säljaren kompenseras fullt ut, eller ränta på pengarna.

Sverige är ett stort land, glesbefolkat. För att begagnatmarknaden med alla långa transporter ska fungera krävs att folk är hederliga. Som fotointresserad vill man gärna köpa saker för att testa om de passar ens behov. Riskerar man att bli lurad vid snabba och smidiga affärer, avstår man hellre från att handla. Det gagnar ingen.
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Fotosidan har faktiskt bra råd på hur man
ska gå tillväga för att göra säkra affärer.

Själv använder jag bara Payson, men när jag
skulle köpa saker här förvånades jag över
hur de ville att det skulle gå till. Alla
bad mig att sätta in pengar på deras konto
innan de skickade artikeln. Inte en chans
att jag sätter in pengar på en främlings
bankkonto utan försäkran om att jag får det
jag vill köpa.

Ännu mer förvånande var att ingen av dessa
någonsin använt sig av Payson. Det borde
vara det allmänt vedertagna sättet att
genomföra affärer eftersom det är säkrare
för båda parter.

Erik, det är jättetråkigt det som hänt. Du
har nog för stor tilltro till människors
hederlighet i dagens samhälle. Hoppas allt
löser sig på ett bra sätt.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Adam, menar du att Fotosidan skulle "skydda" sådana personer? Knappast, men vi är emot offentlig lynchning i forum på grumliga bevis.

Det första vi tycker man skall göra är att kontakta redaktionen med information om vad som hänt (det har inte gjorts här). Då kan vi kolla mot våra loggar etc, om det verkar vara en fejkad medlem tex, hjälpa till att stöta på personen.

Hjälper inte det tar man det svenska rättsväsendet till sin hjälp, istället för att själv bryta mot en lag genom att peka ut någon i ett kränkande sammanhang.

Även om man önskar att folk är ärliga (och i 99.9% är så fallet) så händer ändå bedrägerier - det är en risk man tar i köp/säljsituationer. Är det stora summor får man gardera sig med tex Payson, precis som nör man tecknar sig en försäkring mot oförutsedda hönderlser. Vid lägre summor kan man kanske våga ta en rövare, det är ens eget beslut.
 
ANNONS