Annons

Poträttfotgrafering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Okej, nu börjar jag bli mycket trött på detta.
Jag har fotograferat i ett antal år, det är inte relevant i detta. Jag fotar för mitt företag, ofast då (90%) effektbilder, då vi är ett Specialeffektteam och stuntteam.
Men det jag letar efter är ett bra ställe att lära sig poträttfotografering. Syftet är att jag vill så gärna jobba med poträtt/produkt bilder. Detta till olika företag. Har ju tillgång till flertal studion men...

Finns det någon här som vet nått om ifall det finns nån slags utbildning innom poträttfotografering?
Gärna innom västra götaland...
Tacksam för svar.
 

pisces

Aktiv medlem
är inte helt säker på att lennart nilsson är att rekommendera, dock.. jag har varit på en av hans kurser och jag tyckte inte att jag fick ut så mycket av det.. han är skicklig som fan och tar fina bilder, men det kändes inte som att han accepterade att det finns andra sätt att jobba på än hans..

det är dock min åsikt, bara :)

utbildningar inom just porträttfotografi kan det nog vara svårt att hitta.. i västerås finns det kurser på abf, men den var urusel (jag har visst bara dåliga saker att säga).. i porträttbranschen är nog de flesta självlärda - fråga om du inte kan få komma till någon porträttfotograf och se hur de jobbar.. de flesta blir säkert bara smickrade av att du frågar ;)
 

Kramer

Aktiv medlem
Okej...nu kom det mycket information, dåligt och bra..men det gör inget. Skall kika på båda hållen. Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att hitta utbildningar.

Jag håller på att skapa en portfolio / scratchbook, med bilder. Det är enbart modeller som kan vara svårt att få tag i.

Skall försöka få ihop både poträtt och mode. Det känns som att det är det som ger en mest, samt "enklast" att sälja ut då det är vanligast.

Ifall någon vill prata effektfoto, är det bara fråga...det är ju det jag syslar med mest!
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Har gått en kurs hos Lennart Nilsson i göteborg, och min reflektion är att man bör ha lite baskunskap innan man går en kurs med honom, inte helt grön alltså.

Sen är det ju så att går man en kurs hos någon så är det ju han som lär ut, och då ska man ju anpassa sig till vad han har att lära ut!

Tag åt dig vad han säger och omsätt till ditt fotograferande, det som inte passar lägger man åt sida efter kursen.

Vill man läsa lite mer så har Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt gett ut en bok "porträtt fotografering".

Personligen tycker jag att Lennart Nilssons ljussättning är lite för avancerad och kräver lite för mycket utrustning för att kunna utföras av en glad amatör med begränsad rekvisita.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Jag har själv sökt och letat efter en kurs för porträtt fotografering, tillslut så kom jag i kontakt med Lennart Nilsson i göteborg där jag gick en kurs med honom. Tyckte den gav mej mycke men jag fick många frågor som inte besvarades där.
Sedan började jag leta upp affärer som sålde fotolampor och blixtrar med mera, dom förklarade en heldel om hur ljus sätts och används och den informationen var för mej nästan bättre än den jag fick hos Lennart. så mitt tips är Spring runt på affärer och fråga varför du skall ha den och den lampan ...
 

Kramer

Aktiv medlem
Hmm..det låter som Lennart inte är den bästa lararen...men vi får se. Jag skickade ett mail till fotoateljen och bad om kursinformation.
Det verkar som jag får gå till olika fotografer och fråga dom om man får vara med en dag och se hur han jobbar.

Sen är det väll bara att börja skramla ihop till en grund för ljussättning. Har väll en plan att bygga ihop en studio i företagets lokaler. Men gratis är det ju inte.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag kollade på Lennart Nilssons bilder på webben. Alltså, jag vill inte dissa någon, men det var ju rätt så tråkiga bilder. Profillösa och lite formulär 1A. En känsla av dansband, typ.
Kan du inte leta upp någon fotograf som vill göra lite mer, hittar lite nytt hos människor?
 

Liax

Aktiv medlem
Jag har ett tips. Köp eller låna några bra böcker om ämnet, titta samtidigt på andra fotografers porträtt och bli inspirerad. Sedan är det bara att sätta igång och öva, fota utav helvete och testa dig fram. Bilderna kan du ju sedan lägga upp här på fotosidan för att få respons. Vi är ju några tusen fotokunninga, så något borde vi kunna hjälpa till med.
 

Kramer

Aktiv medlem
Ja det låter ju som en bra ide. Kan lägga upp lite bilder som jag fotat innan. Synd att det skall kosta så förbannat att framkalla film.

Det blir potra 160NC tror jag...
 

jardis

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser andras erfarenheter från kurser.
Har själv gått några och känt att det inte gett så jävla mycket.
Kan bara ge ett råd. Kolla andras bilder. Titta efter hur skuggor faller, ljusblänk i ögon, etc.
Försök se hur man lagt ljuset i bilder du själv gillar.
Porträttkurser kan ge en viss ledning, men som sagts tidigare här. Det blir så förbanat tråkigt!!!
Det kanske är OK om man vill plåta brudpar, men...

Sen är det bara att öva, testa, våga misslyckas, som gäller.

Lycka till
 

Kramer

Aktiv medlem
Hehe...
Ja...jag kom underfun med det...betrakta andra. Det är det jag gjort hittils. Har egentligen ingen utbilning innom foto. Bara grunder i ljussättning vilket ioförsig är bra.

Enda dilemmat är att det skall vara så förbannat dyrt med ljusprylar. Får bygga nått själv...4x500w bygglampor på stativ med frostat glas samt reflexskärmar och lite enkalare bakgrunder. Det blir bra.

Behöver ju inte ha som för bluescreenfilmningen jag va med och gjorde 10.000W inga skuggor...phjew...
 

LIQ

Aktiv medlem
Att gå en kurs hos en fotograf är ju ett sätt att betrakta den fotografens bilder från ett annat håll. Man kan ju på ett annat sätt, än när man "bara" tittar på hans bilder, få reda på hur han arbetar, utnyttjar sina verktyg och hur han resonerar och vad han egentligen vill uppnå. Man kan ju dessutom faktiskt ställa frågor och ifrågasätta. Var och en måste ju få ha sin egen uppfattning om vad som är en bra, dålig, intressant eller tråkig bild.

När man sedan reflekterar över vad man upplevt och lärt sig, så måste man ju själv till slut avgöra vad man vill ta till sig. Man kanske inte alls har eller vill ha samma stil som den som lett kursen har.

Men, även om man inte har samma uppfattning, så kan man ju lära sig en hel del. Det kan ju till och med vara så att ju mer skillnad det är jämfört med Din egen uppfattning, desto mer utvecklande kan kursen vara. Fler infallsvinklar på samma problem borde kunna generera fler lösningar.

Om den som leder kursen inte visar på någon skillnad mot det Du gör idag, så kan jag förstå om man inte tycker att kursen ger något.

När det gäller porträttfotokurser, så vet jag ingen annan fotograf som regelbundet håller kurser som är öppna för dem som inte redan jobbar i branschen.

Man kan ju tycka att Lennart Nilssons bilder är schablonmässiga, men man kan ju samtidigt konstatera att han är framgångsrik i det han gör. Hans kunder tycker uppenbarligen om bilderna, och går till honom för att få "likadana bilder som i skyltfönstret".

Det kanske låter som om jag skulle försöka försvara Lennart Nilsson, men det är inte min avsikt. Jag vill bara påpeka att man med ett ödmjukt förhållningssätt och ett öppet sinne lär sig mer. Bildar man sig sedan, utifrån en medveten reflektion, en egen uppfattning och fotografisk stil, så har man ju faktiskt utvecklats! Även om läraren inte tycker om Dina egna bilder... eller Du hans...
 

Kramer

Aktiv medlem
Hmm..mycket varierande åsikter om kurser.
Visst att man skall hålla sig öppen för nya tekniker och information...men är man inte det hela tiden? Annars skulle man väll inte sträva efter att bli bättre hela tiden på foto?

Nä. Nu kommer jag dumpa kursen. Har skrapat ihop 3 kvinliga och 3 manliga modeller. Poträtt och modellfoto. Samt att jag skrapat ihop studiobelysning och en studioblixt.

Det blir svartvitt och färgfilm. Då är det dags att börja välja film, samt att eta efter en bra labb som man kan lita på när det gäller bra framkallning. Är det nån som har förslag på film och labb?
 

pisces

Aktiv medlem
om du ska fota studiobilder och undrar över film så kan jag rekommendera kodak portra VC eller NC, 160iso.. eller möjligen densamma, fast 400iso.. men 160iso blir nog bättre, kornmässigt iaf.. när det gäller svartvitt finns det ju mängder att använda sig av.. vi brukar använda kodak plus-x 125iso.. men jag gillar personligen ilford delta.. t-maxen är lite trist, men tri-x som jag gillar mer finns bara i 400iso (to my knowledge, vill säga).. plus-x är faktiskt en rätt trivsam film den med, tycker jag..

när det gäller labb och sånt så beror det väl på, antar jag.. om du tänker använda mellanformat lär du leta rätt på ett labb som gör sånt.. vart bor du? om du bor i stockholm är det nog inget större problem.. jag vet ett jättebra labb i västerås, men jag vet också att de vill försöka hålla nere med ny arbetsbelastning för att kunna hålla standarden uppe för sina gamla kunder..

mitt största tips är dock:

testa så mycket du kan! slösa på allt du kan! då lär du dig med störst sannolikhet mest! :)
 

Kramer

Aktiv medlem
Bor i Falköping. Testa kommer jag göra eftersom det är enda sättet att lära sig.

Tack för tipsen!
 

walter-g

Aktiv medlem
?

Kan det verkligen vara så att här poppar upp frågeställare som inte läser fototidningar,svenska eller utländska,inga fotoböcker,inga litterära förstudier alls utan räknar med att praktisera med fullgott resultat på kortast möjliga tid, genom att skaffa sej en viss kamera och vissa exvis ljusprylar och bli tillfreds med sej själv,eller så är jag kanske ovanligt trög i branschen.Numera efter minst 20 års erfarenhet, bildtävlingar,fotoklubbar, otaliga instruktionsböcker och videos,dock ingen kurs,så kör jag själv i vx skolans regi kurser i traditionell fotografi där förhoppningsvis allt kommer med inkl porträttfoto från enkla lampor,förnsterljus,utomhus till användande av studioblixtar.För att ta till sej allt detta räcker det med en manuell kamera exvis Pentax K1000 från 70 talet.Till er nybörjare vill jag bara ge rådet,läs fototidningar och böcker ni kommer över.Där lär ni er mycket-och så här på FS
 

Kramer

Aktiv medlem
Ja det är ju enda sättet om man inte går utbildning. Jag har själv ingen utbildning, och började inte fota igår. Det som är grejjen att jag tänkte testa på en annan del av fotograferingen.
Är praktiker, inte teretiker. Learn by doing skulle jag säga. Och enda sättet för mig är att ta min kamera och fota...
 
ANNONS