Annons

Tålig väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Lifeguard

Aktiv medlem
Hej,

Vet inte om det här är rätt forum men jag testar väl.. =)

Jag inhandlade ganska nyligen en Nikon F65 med ett 28-80 obj. +70-300 obj. och behöver lite hjälp med att hitta en fotoväska som passar mina behov. Då jag tar mycket kort ute vid havet där det är "sandigt å blött å sånt" vill jag ha en väska som klarar detta! Jag vill dessutom att den skall vara stor nog att rymma mitt extra 70-300 objektiv...

Finns det någon som har erfarenheter eller förslag på en sådan väska... ;) om inte köper jag helt enkelt en på chans, men vill ju helst undvika att få väskan full av sand, typ. så.. hjälp! =)

mvh
Linus
 

tomasmarklund

Aktiv medlem
Det här kanske är en lite fånig lösning på problemet och definitivt inte hi-tech på nåt sätt alls. Däremot är den väldigt snäll mot plånboken. Men men, här kommer den:

Använd den väska du tycker bäst om och som passar dig i övrigt. Sen tar du den väskan och lägger i en plastpåse från konsum. Och vipps har du en vatten och sandtålig väska för inte många kronor alls. Och blir du less den kan du enkelt byta mot en påse från... ica kanske? :)

Okej, min lösning är ganska B men kanske duger tills vidare om inte annat, tills nån har gett ett bättre tips (för jag tvivlar på att nån kommer med ett sämre. hihi)

/Tomas
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag har en Domke F6 som jag ar valdigt nojd med. Valdigt talig och robust. Nar jag precis kopt den testade jag dess vattentathet genom att lagga toapapper i vaskan och stalla den i duschen. Efter ca 15 min pa fullt fras var papperet fortfarande helt torrt. Den ar inte helt vattentat, men regn och stank klarar den av fint. Du far plats med forvanansvart mycket trots att den ar ganska liten i formatet.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

martinl

Aktiv medlem
Personligen tycker jag om Lowepro's väskor, de säljs bla av cyberphoto till en rimlig peng. Om du har möjlighet bör du släpa ner din kamera+linser till en fotohandlare och prova dig fram till vilken typ/storlek du behöver. Kom ihåg att du även behöver utrymme till film, filter, batterier etc.

Alla Lowepro utan de allra minsta (Top load zoom mini tex) har ganska bra väderskydd med överlappande dragkedjor etc. Om du vill ha riktigt regntåliga väskor så har de ett antal med "All Weather" överdragsskydd och nu senast en helt vattentät väska.

Lowepro, Tamrac och Domke är de traditionella och väl ansedda tillverkarna. Med tanke på hur lite iaf Lowepro kostar så tycker jag du ska undvika de ännu billigare märkena man hittar på stormarknader och mindre fotoaffärer.

/Martin
 

gors

Aktiv medlem
Den här tråden vore inte komplett utan ett inlägg om Peli. De gör väskor som är 100% vatten- och lufttäta och dessutom står emot ordentliga smällar. I synnerhet om man använder den medföljande skumgummiinredningen.

Nackdelen är att de är hårda (men man kan å andra sidan stå på dem för att komma en bit högre), tunga, jobbiga att bära och ganska dyra. Peli finns bland annat hos YFO i Stockholm.
 

Lifeguard

Aktiv medlem
tomasmarklund skrev:
Det här kanske är en lite fånig lösning på problemet och definitivt inte hi-tech på nåt sätt alls. Däremot är den väldigt snäll mot plånboken. Men men, här kommer den:

Använd den väska du tycker bäst om och som passar dig i övrigt. Sen tar du den väskan och lägger i en plastpåse från konsum. Och vipps har du en vatten och sandtålig väska för inte många kronor alls. Och blir du less den kan du enkelt byta mot en påse från... ica kanske? :)

Okej, min lösning är ganska B men kanske duger tills vidare om inte annat, tills nån har gett ett bättre tips (för jag tvivlar på att nån kommer med ett sämre. hihi)

/Tomas
Hej,

Faktum är att jag redan kommit på denna finurliga lösning helt själv!! ;) men visst har du rätt.. det är ingen som har kommit på en sämre i a f! =)

/Linus
 

Lifeguard

Aktiv medlem
Tackar för alla tips och råd! Skall springa ned till "fotobutiken nära mig" och se om de har några av de tips på väskor ni givit! =)

Tack igen!

Linus
 
ANNONS