Annons

Spännande WFS-träff den 28-30 april 2007

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Antalet medlemmar som deltagit i WFS träffar under hösten och vintern 2006/07 har varit relativt lågt och vid ett möte den 18 februari togs frågan upp för diskussion av de medlemmar som trots allt deltagit. Vi kom fram till att anledningen till det låga deltagarantalet sannolikt är att för få av träffarna ligger långt från Karlstad. Detta kommer vi nu att kompensera med en riktig långtur den 28 till 30 april i år. Följ med WFS på en spännande rymdresa!

Vi samlas vid järnvägsstationen i Karlstad redan klockan 06.00 den 28 april för färd med specialchartrat tåg till Kiruna. Tåget gör inga uppehåll på vägen och vi beräknas därför vara framme redan vid 01.00 den 29 april. Vi färdas med buss till Esrange där Christer Fuglesang möter upp och berättar lite om vad vi har att vänta oss. För de som inte har riktig kamera (Canon) finns kameror med inbyggd antiskakfunktion att låna på rymdbasen.

Vid sjutiden går vi ombord på raketen som startar en timme senare. Vår pilot blir Therese Nilsson som, enligt hennes egna ord, accepterade uppdraget eftersom det "gick fort och det mest var rakt upp och inte så mycket höger och vänster". Under uppfärden till omloppsbanan kommer Marie Harén att bjuda på hembakta kanelbullar som garnerats med råsocker. Tommy Jansson, som är reseledare, kommer att berätta roliga historier från tidigare WFS-träffar. Tommy är förresten en utmärkt (nåja) bågskytt och fäktare och kommer att fungera som lekledare under resan. Lotta Elofsson har fått i uppdrag att dokumentera resan och vid återkomsten till Esrange kommer hon att sälja s k minneskort till alla som vill ha med sig ett minne hem.

Under tiden i tyngdlöst tillstånd kommer vi att få prova på många intressanta saker. Eller vad säjs om bildretuschering med Wacom ritplatta? Eller tävlingen "byt objektiv på tid", "hitta objektivlocket" och "längsta kast med en Nikon D70". Pris för bästa utsiktsbild kommer att delas ut vid hemkomsten. Vi kommer också att köra en fotomara på temat "hemlängtan". För de som kör analogt kommer det också att finnas tillgång till ett fotolabb där en så enkel sak som att hälla upp kemikalier blir till en rejäl utmaning.

Tiden i rymden avslutas vid 07.00 den 30 april (den s k slutartiden) då vi beräknas landa någonstans. Hemtransport är inte förbokad eftersom vi inte riktigt vet var vi landar eller med vilken hastighet. Egen transport hem är alltså vad som gäller.

Låter detta intressant? Resans pris har kunnat hållas nere genom att den sker från Esrange och genom att flera sponsorer stödjer resan (Wacom, Canon och Fonus är huvudsponsorer). Totalkostnad är 320000 kronor och då ingår fria drinkar varje gång vi passerar ekvatorn och fria spypåsar. Anmäl dig genom att skicka in en anmälningsavgift på 40000 kronor till Hans Svensson, som är ansvarig researrangör. Deltagarantalet är begränsat.

Denna resa är ett samarbete mellan Wermlands Fotografiska Sällskap och Humbug Travel Partner. Se gärna videon från företagets senaste researrangemang.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Låter verkligen spännande! Fria drinkar har jag alltid haft svårt att motstå. Återkommer när jag förhandlat färdigt med sambon om finansieringen!
 

Tes

Aktiv medlem
*asg* Du har så goa "space:ade" idéer ibland Hans!

Men visst, jag är på, som vanligt! Eftersom jag ska vara pilot så kan jag ju inte säga nej, trots att det finns risk för att jag får hålla nere drinkantalet!

En liten fråga bara...Kommer vi ha tillgång till bredband!? Och finns det tillgång till ström för att ladda batterierna med?
 

Picture

Aktiv medlem
Jo, trådlöst bredband kommer att finnas och eftersom vi mestadels kommer att befinna oss i tyngdlöst tillstånd så drar inte kamerorna lika mycket batteri (strömmen rör sig lättare i ledningarna). Så det räcker säkert med ett batteri per person under resan.
 

Picture

Aktiv medlem
En intressant detalj i sammanhanget är att varje bulle som Marie kommer att bjuda på under uppfärden kommer att upplevas väga cirka 400 kilo. Därmed blir de nästan omöjliga att lyfta. När vi går in i omloppsbana blir de istället tyngdlösa och svårfångade...
 

mimmi34

Aktiv medlem
ASGARV***

Lite sur blev jag men bara lite ;o) Då du just valde NIKON D70 Morrrrrrrrr!

Men jag har nog aldrig skrattat så mycket när jag läste, vart fan får du allt tokigt ifrån ?

Det är ju strålande...

Jag fick skriva ut resan & rama in den,
ska ha den i min hall...

Jag försökte få mitt ex. att läsa den, men han vägra läsa sån skit sa han, han sa han inte hade den sjuka humorn som jag har,
tråkigt för han då...
Då jag satt å läste å tjöt av skratt, å jag skrattar fan ännu...

// Marie
 

mimmi34

Aktiv medlem
HJÄLP!

Du Therese glöm bredband, du ska köra eller flyga raketen å inte surfa på nätet, du måste väl klara dig 2 dygn utan dator hoppas jag...
Du vet vad jag tycker om att åka fort så nu tar vi det vackert!

Det är ju inte bara du med i detta färdmedel denna gången :eek:)
Jag skulle kanske vilja uppleva en resa till efter denna Asgarv***

Men Hans kommer det finnas gratis Up&Go eller ska jag ta med från jobbet ;o)
 

mimmi34

Aktiv medlem
Jag kommer inte kunna sova inatt, skrattar högt!

Det var ju jävligt snällt att jag ej behövde baka bullarna på plats då det hade blivit ett jäkla jobb att få ingredienserna att hamna i samma bunke innan de blev till deg ASGARV***
För att inte tala på sockret som skall strös på bullarna...
Hade varit en rolig utmaning som hade slutat på sluten anstallt för mig...
Det tackar jag för...

Jag kommer skratta ihjäl mig snart, jag kan inte sluta skratta å tårarna bara rinner...

Landningen är ju lysande *ASGARV**

Du borde ju formulera dig i en hel bok,
Då jag inte kommer köpa den tyvärr, pga, hysteriska skratt anfall som inte kommer kunna avslutas innan det kanske är försent,

Men de som "inte" har din humor kanske kan läsa den utan problem...?

Men ett skratt förlänger livet å du har väl ordnat så jag blir minst 193 år bara ikväll.


// mimmi
 
Senast ändrad:

Tes

Aktiv medlem
Re: HJÄLP!

wfs) (mimmi34 skrev:
Du Therese glöm bredband, du ska köra eller flyga raketen å inte surfa på nätet, du måste väl klara dig 2 dygn utan dator hoppas jag...
Du vet vad jag tycker om att åka fort så nu tar vi det vackert!

Det är ju inte bara du med i detta färdmedel denna gången :eek:)
Jag skulle kanske vilja uppleva en resa till efter denna Asgarv***

Men Hans kommer det finnas gratis Up&Go eller ska jag ta med från jobbet ;o)
Hey där!! Senast i helgen fick jag beröm för att "min bil går så bra på snö" av min medresenär så jag tackade och påpekade lite försikigt att det nog hänger en hel del på föraren också (även om min bil är en riktig pärla i snön)! :D Och nu är det ju inte ens snö!! Bara en drös med kometer och annan stenbröte i vägen så det ska nog fixa sig.

Utan dator i två dygn blir tufft alltså...men hackad färddator funkar säkert också att använda! :D
 

murdoc

Aktiv medlem
Re: Re: HJÄLP!

Tes skrev:
Hey där!! Senast i helgen fick jag beröm för att "min bil går så bra på snö" av min medresenär så jag tackade och påpekade lite försikigt att det nog hänger en hel del på föraren också ..
Jo, men det är ju självklart!
Din bil går bra PÅ snön. Vi andra förare som inte har den farten på våra fordon kör ju oftast I snön och har därför lite svårare att bemästra detta något hala väglag.
Håller man sig en liten bit upp från vägbanan hindras man inte av snösträngar, små hundar, fartgupp och annan ohyra som finns utmed våra allfartsvägar.

Jag ser fram emot denna resa och kan lova att lekschemat möjligen kan vara något ansträngd men med hjälp av tynglösheten så ser jag inga som helst hinder med detta.
Ni kan se fram mot evenemang som tex. ovan nämda kast med Nikon. Hans fick inte hela manualen till detta och jag kan därför inflika och förklara att vilken Nikon som helst kan komma i fråga. Att han trodde att det var en D70 beror på att när jag förklarade grenen för honom så sa jag "Den suger" (Nikon alltså) så käkade Hans som vanligt en pizza modell större och hade således fått kebabsås i ena örat och tyckte att jag sa D70. De som är något bevandrade inom der fonetiska området förstår likheten.

Nog om detta.

Övriga inslag under resan som faller på min lott som resledare är att jag med NASAl röst kommer att förevisa herrskapet om de himlakroppar som finns utanför vår kabin.

För de resenärer som har svårt att finansiera resan åker vi mot datumlinjen. Betalningen sker alltså när vi åker men eftersom vi korsar datumlinjen åt fel håll har inte betalningen gått igenom och kan därför tas ut när vi landar. Resan finansierar med andra ord sig själv. Nån ränta kan vi dock inte få ut på kapitalet.

De mer gastronomiska inslagen på resan är sponsrade av McDonalds.
De kommer i och med vår avfärd att lansera en burgare med namnet McSpace.
Tyngdlöst nötkött utan konsistens, bröd av torrfoder, tubförpackad ost, torkad dressing och en släng av "hemlig ingrediens". Dvs. precis som en vanlig Big Mac.

Vår leverans av burgare sker vid avfärd och inmundigas ett dygn senare. Allt för att få den rätta "McDonalds feelingen". Lätt att få in och lätt att få ut...näe..upp skulle det va..

Med hopp om en trevlig och spännande resa.
 

Picture

Aktiv medlem
Åh...torkad dressing som är så gott! Om inte detta lockar deltagare så vet jag inte hur vi ska få med fler medlemmar på träffen!

När det gäller betalningen så stämmer det att slutlikviden kan fås tillbaka på det regelvidriga sätt som Tommy föreslår. Anmälningsavgiften ska dock betalas senast om en vecka och eftersom vi inte passerar datumlinjen tillräckligt många gånger så går det inte att få tillbaka den på det viset.
 

Tes

Aktiv medlem
Tommy? Jag önskar mig en lek till!
Vad sägs om att sätta svansen på grisen? Vore inte det hemskans roligt i tyngdlöshet? :D

----
Jamen det var väl ändå ett jä**a tjat om hur jag kör bil!! ;) Nåja, en och annan rymdmygga kommer troligtvis att landa på rutan men annars lovar jag en säker och trygg nedkomst för alla! Det blir som att återfödas på nytt.

Over and out...
The pilot
 
ANNONS