Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digitalt brus

Produkter
(logga in för att koppla)

mikep

Aktiv medlem
har börjat använda digitalkamera ( Olympus C-4000z ) och gillar att plåta med befintligt ljus. men 100 ISO funkar inte i vissa lägen. finns det en bra lösning på problemet med det digitala brus som uppstår vid inställningen på 400 ISO?
 

pruzze

Medlem
Neat Image?

Neat Image verkar ju riktigt trevligt om det håller vad det lovar... Har du egna erfarenheter?

Man kan ju fundera på varför inte kameratillverkarna bygger in sådan mjukvara i kameran?

/Prüzze (www.pruzelius.com)
 

sagan

Avslutat medlemskap
japp, jag använder neatimage, fungerar utmärkt.
visst finns det digitalkameror med inbyggd brusreducering.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
felle skrev:
Finns Neatimage eller något liknande program för mac?
NeatImage finns inte till Mac än, men de skriver:

Questions and Answers
Q
Are you going to release a Mac os9 or osX version?
A
We are considering the development of a Mac version of Neat Image.

Så vi får väl se. Det finns fler liknande program, vet inte hur de är och vad de heter dock.
 

kaw

Aktiv medlem
Med Photoshop fungerar Filter->Noise->Dust & Scratches bra.

Eftersom all (?) brusreducering försämrar skärpan i bilden har man då full kontroll själv och kan låta detaljerade partier få mindre del av damm och repor-filtrets effekt. Där är dessutom inte bruset lika störande.
 

mikep

Aktiv medlem
verkar vara ett bra program. har bara hunnit testa lite, men det är helt klart andvänbart. tack för tipset.
 

kaw

Aktiv medlem
jimh skrev:
Är det egentligen någon skillnad mellan det filtret och gaussisk oskärpa? Jag tycker de verkar göra samma sak.
Testade din utsaga, men kan inte precis hålla med.

överst = omekad.
mitten = damm och repor, radie 1, tröskelvärde 50
underst = gaussisk oskärpa, radie 0,5

Metoden med damm och repor-filtret fungerar ju inte så bra på den svarta ytan. Skulle ett särskilt program klara av det bättre?
 

Bilagor

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Man kan pröva att interpolera bilden till i alla fall dubbla upplösningen och sedan tillbaka till
den ursprungliga och simsalabim har man tur blir man av med brus OCH tyvärr en del upplösning , har funkat för mig men det finns säkert "intelligentare" filter .
 

bengtjakobsson

Aktiv medlem
kaw skrev:
Testade din utsaga, men kan inte precis hålla med.

överst = omekad.
mitten = damm och repor, radie 1, tröskelvärde 50
underst = gaussisk oskärpa, radie 0,5

Metoden med damm och repor-filtret fungerar ju inte så bra på den svarta ytan. Skulle ett särskilt program klara av det bättre?
Kanske man kan duplicera bilden och sedan använda
sig av lighten/darken under layers för att styra
effekten resp. olika effekti ljusa respektive mörka partier .Har
själv själv gjort så på vissa bilder när jag skall skärpa upp dem och lagt mest av effekten i de mörka partierna
 
ANNONS