Annons

Lumix DMC-LX2 Vs Leica D-Lux 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Frehar

Avslutat medlemskap
Jag måste köpa en ny kompaktkamera för ett jobb jag ska göra? Tänkte höra lite för och emot Lumix DMC-LX2 Vs Leica D-Lux 3,, vad är det för skillnad? finns det några tester? vad får man för de extra 2000:- om man går på Leican? förutom en snygg Leica logga..

/F
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Frehar skrev:
Jag måste köpa en ny kompaktkamera för ett jobb jag ska göra? Tänkte höra lite för och emot Lumix DMC-LX2 Vs Leica D-Lux 3,, vad är det för skillnad? finns det några tester? vad får man för de extra 2000:- om man går på Leican? förutom en snygg Leica logga..

/F
Snygg logga och lite mer skryträttigheter :)

Leica brukar väl alltid skriva att det är annan firmware och signalbehandling av datat från sensorn..så där lagomt luddigt så ingen vet vad egentligen som skiljer.

En sökning på dpreviews Panasonic-forum ger dig nog lite mer insatta svar om skillnaderna. Själv tycker jag det helt klart räckt med 8MP-sensorn som satt i LX1, dom där extra 2MP kan väl inte ge annat än mer brus?
 

niklasl

Aktiv medlem
Har också funderat över dessa modeller, men det är svårt att hitta några tydliga skillnader. Jpeg skiljer dock, Panasonicen har en närmast löjligt utsmetande brusreducering, Leican är mera konservativ. Personligen hade jag tänkt använda raw och där tror jag inte att det skiljer, även om Leica med sin M8 gör en hel del med råfilerna innan de lämnar kameran. Råfilerna är tämligen stora, ca 20 meg.

LX2 har mindre brus än LX1 och hade kanske varit ännu bättre med 8MP som föregående modell.
 

Frehar

Avslutat medlemskap
okej så det är skillnad på jpg bilderna, eller är det så att Leican är lika dålig??

När kan man tänka sig att nästa generation av denna kamera kommer ut?? Jag har dålig koll på deras uppdateringstakt samt när denna kamera kom ut..
 
Snyggare och bättre

Leican skärper inte upp bilderna lika mkt, vilket känns som en mjukvaru-fördel jämfört med LX2. Skärpa och kontraster som är en digital efterkonstruktion är ju mest lämpad för amatörer. Medvetna fotografer fotar numera i raw-format och bildbehandlar själva efter tycke och smak. Sen är ju leican mycket snyggare och har en fantastisk ljusbrun läderväska att köpa till. Och bara det är värt den där prisskillnaden på 1500 eller vad det nu var.
 

Tomas Järnetun

Aktiv medlem
LX2:an har varit med ett bra tag nu. Ingen som har hört om någon ny motsvarande modell på gång från Panasonic? Varför inte en med förbättrade brusegenskaper och absolut inte med fler pixlar...
 

Christer1

Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Jag knallade runt på stan med LX2 idag, gissa om jag mös och älskade kameran ännu mer..
Ja visst är den bra och det blir faktiskt riktigt bra bilder när man fotar RAW och lägger ner lite arbete. Det är också väldigt viktigt att fota Auto-ISO. Jag tror man tjänar ett par ISO-steg brus på att hålla kameran stadigt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
En ev. LX3 behöver inget mer än vad LX2:an har idag mer än mindre brus och mindre utsmetade bilder på höga iso..
 
ANNONS