Annons

Vattenstämpling

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Har en fråga ang vattenstämpling av bilder som hamnar på webben.
Är det någon som vet var man kan registrera eller få skapa en vattenstämpel...
Förrutom DigiMarc.com

Finns det inga andra allternativ?

Vi pratar inte om några inlagda texter på bilder som syns. Dessa går att radera utan problem i PS.
 

Jennie E

Guest
jo, med digimarc, som matti skriver om ovan. Alltså en tjänst man måste köpa till, ingenting som ingår i photoshop.
 

Kramer

Aktiv medlem
Ett år kostar runt 400 kr...samt att du då får stämpla upp till 99 bilder. Detta räcker inte långt. Och det är bara ett år.

Några bättre förslag? Eller skall man behöva baka in bilder i shockwave presenationer för att folk inte skall kunna sno dem?
 

lukin

Aktiv medlem
Kan man titta på bilden kan man sno den. Det finns garanterat sätt att förvanska bilden så att vattenstämplingen försvinner också.
 

Jennie E

Guest
Bilder går alltid att sno hur du än gör så för att vara på säkra sidan kan du inte visa upp någonting.

(Det går att göra en skärmdump på vad som helst och klippa i photoshop, vattenstämpeln följer inte med bilden då, alltså är det ganska lätt för någon som vill sno att göra det)
 

wikman

Aktiv medlem
Jennie skrev:
Bilder går alltid att sno hur du än gör så för att vara på säkra sidan kan du inte visa upp någonting.

(Det går att göra en skärmdump på vad som helst och klippa i photoshop, vattenstämpeln följer inte med bilden då, alltså är det ganska lätt för någon som vill sno att göra det)
Jo, vattenstämpeln följer med, följer t.o.m. med om man scannar en dålig utskrift. Iaf de system jag testat (photoshop).
 

Jennie E

Guest
Ok, då måste jag vara felinformerad för när jag själv tänkte skaffa digimarc sa en vän att det bara var att dumpa skärmen så försvann det och då verkade det ganska värdelöst. Att det bara följde med själva bilden och inte något som såg ut som bilden.

Bra att det inte är så då!!

400 spänn, 99 kort, det är 4 spänn per kort - låter som en bra deal om det fungerar på det sättet Niklas skriver.
 

Kramer

Aktiv medlem
Vattenstämpeln bakas in i pixlarna om man skall ta det enkelt. Det spelar ingen rol lom du dumpar den, beskär den eller vad du än gör. Dessutom har digimarc gratisprogram som kan spåra upp din bild, och var den hamnat, vad den personen har för webadress för ip mm mm


En vattenstämplad bild är stämplad för evigt!

Men det räcker inte med 99 bilder
 

lukin

Aktiv medlem
...och om två veckor har nån finnig tonåring från Norge kommit på hur man kodar bort vattenstämpeln.
 

wikman

Aktiv medlem
lukin skrev:
...och om två veckor har nån finnig tonåring från Norge kommit på hur man kodar bort vattenstämpeln.
Det är säkert redan gjort... eller iaf det skulle varit det om finniga tonåringar hade någon vinst i det hela, men alvarligt talat, när såg du senast en finnig tonåring bry sig om ett litet (c), de tar nog bara bilderna rakt av.

Jag tror att man har bättre nytta av att spara sina orginal på ett säkert sätt än att lägga pengar på digitala vattenstämplar.

4:-/bild gäller ju om man köper 99, väljer man 5.000 bilder blir det ju 1:-/bild.

Har dessutom för mig att det ingår 99 bilder när man registrerar sin Photoshop licens, jag har bara köpt uppgraderingar sedan version 3.0 så jag har inte 100% koll men jag tror att det var när man köpte 5.5.
 

ekka

Aktiv medlem
är det nån som har ett exempel på en vattenstämplad bild??
jag skulle gärna vilja kolla lite på en sån!!
;)
 

sjungberg

Ny medlem
Vattenstämpla med breesebrowser

Hej
Om jag fattat problemet rätt så går det att fixa med Breezebrowser som har en funktion som ger vattenstämpling när man konverterar en bild för att lägga den på webben. Man kan välja att lägga vattenstämpel på både tumnaglar och bilder eller bara på bilderna.
Exempel: http://www.topologic.se/bild
där jag bara har vattenstämpel på bilderna men inte på tumnaglar.

breezebrowser http://www.breezebrowser.com/

/Stig J
 

Kramer

Aktiv medlem
Men nu har ni fått det hela genom bakfoten. Att vattenstämpla en bild hindrar ingen att ta hem den eller länka den eller lägga den på en annan sida. En vattenstämpel GÅR INTE att ta bort.
Ni vet vad som händer när man komprimerar en bild till webben, den blir grynigare, exakt samma sak händer när man vattenstämplar en bild. En sådan stämpel är osynlig och du kan inte se den genom att bara titta på den.

Däremot kan man tex baka in information i bilden som kommer fram när man skriver ut den.

Saken med vattenstämpling är att man då kan spåra bilden oavsett var den befinner sig. (på nätet).

Om man inte skall låta folk komma åt bilder så att de kan ta hem dem, lägg inte upp bilder på nätet alls.
 

Kramer

Aktiv medlem
Tillägg:

en vattenstämpel SYNS inte. Att lägga en transparent bild p åen bild och kalla den för vattenstämperl...hmm..jaja. Det är inte det jag syftar på. Det ni gör om ni inte använder vattenstämpel är att ni gör enbart en märkning av bilden
 
ANNONS