Annons

Vad har använts?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej,

Ska fotografera min kompis som är triathlet till hans nya hemsida. Upplägget ska vara ungefär som på följande sida:
http://www.perelofsson.nu/elofsson2002/perelofsson2002.htm (Klicka vidare till galleri 1)

Jag hatar att krångla till saker och tänker använda mig av min EOS 5:a och en Speedlite 430EZ.

Som det ser ut på Pers sida, så är det också väldigt enkelt gjort. Kan någon hjälpa mig att lista ut vilken film som använts (omöjligt?). Är samtliga bilder (utom motljusbilden) tagen utan blixt? (Självklart inte till cykelbilderna =) )Hur ska jag ställa in blixten? Har någon reflexskärm använts på Per?


/Stefan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Dialfilm (kanske provia100f) och tele runt 300:a på sportbilderna.

Samma film (och med ev reflexskärm på någon) av porträtten. Även här gissar jag lite mer tele, minst 200:a.

Taget på jämnmulna dagar (förmodligen förmiddag eller eftermiddag för att få lite mer spännande ljus) för att undvika skarpa skuggor.
 

Merlin

Aktiv medlem
Ok, om jag använder Provian...
Hur vet jag om jag behöver använda en reflexskärm? Hur stort omfång klarar filmen? Är i princip nybörjare på detta området...
 

NiklasK

Aktiv medlem
Ett bra tips är att prova på farsan/syrran/flickvännen eller något innan så ser du hur det blir. Tror det är svårt att säga här hur du skall göra.. Köp 2-3 olika filmer och dra av några bilder. Värt pengarna, det lovar jag!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
En jämnmulen dag, utan skarpa skuggor så klarar du dig långt utan reflexskärm, så jag tror inte att du behöver fundera på det.
 

Merlin

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
En jämnmulen dag, utan skarpa skuggor så klarar du dig långt utan reflexskärm, så jag tror inte att du behöver fundera på det.
Bra då slipper jag det bekymret =)

Niklas, har du (eller nån annan) fler exempel på bra diafilmer för utomhusporträtt?

Hur ska jag ställa blixten? Jag fotade en gång på en mountainbike-tävling och använde 24mm + speedliten och ställde in den på -1 2/3 (tror jag). Är det den inställningen som gäller även för detta?
 
Senast ändrad:
ANNONS