Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfotografer se hit !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Hej alla fågelfotografer, ni hjälper väl dom små liven med mat nu när det är en riktig vargavinter. Många, speciellt dom små fåglarna har mycket svårt att klara den bistra vintern som råder just nu.Så lägg ut lite frön talg eller dyligt så får vi fler fåglar att lyssna till när våren kommer.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Naturligtvis matar man de små liven. Jag förbrukar en halvliter frön per dygn på min balkong och igår storkokades det palt så då fick de ett mumsigt tillskott fläsksvål.

Men ibland önskar man att det fanns selektiva fågelskrämmor som gjorde att småttingarna inte blev utmobbade av kråkfåglarna :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
wennerstrom skrev:
Varför ställer man sig frivilligt och kokar palt?
För att någon tycker om det?

Fast Jim har god hjälp av svärmor har jag hört ;)

Jodå... Det hänger talgbollar och fågelhus lite varstans i träden.

Hittade en silvertärna som förmodligen hade flugit in i något, för den var skabbig och alldeles slö. Kunde inte flyga... blev riktigt illa till mods
 

Joa

Aktiv medlem
Har hängt ut både talgbollar och ost :) i trädet utanför balkongen. Populärt bland både småfåglar och våra katter. Julskinkan som blev över fick dom också.

//Jocke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Joa skrev:
Populärt bland både småfåglar och våra katter.
Är det talgbollarna eller månne att du åtlar in massa levande föda till katterna som är populärt månntro? :)

Och ja, paltbollar i träden är ett säkert Jim-åtel.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jodå, visst matar vi fåglarna. Härom dagen hade vi en Koltrast på besök och någon gång före Jul satt/hängde det en större hackspett på talgbollen och smorde kråset (jodå, jag har en bild men genom fönstret och den blev rätt liten).

Hur dödar man en (eller flera) pitebo(r)?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Man slänger ut en palt på tunn is. Sen är det bara att vänta till de (vi) kommer krypande... ;-)
 

Pongu

Aktiv medlem
jimh skrev:
Naturligtvis matar man de små liven. Jag förbrukar en halvliter frön per dygn på min balkong och igår storkokades det palt så då fick de ett mumsigt tillskott fläsksvål.

Men ibland önskar man att det fanns selektiva fågelskrämmor som gjorde att småttingarna inte blev utmobbade av kråkfåglarna :)
Kilovis med kokosfett och talgbollar den här vintern... Kråkfälla alternativt salongsgevär är en bra selektiv fågelskrämma! Kråkfåglar är intelligenta och håller sig undan extremt noga. Kanske någon ornitolog som tycker illa om att döda kråkor, men det är bra för småfåglar och övrigt vilt i alla fall, även om alla arter självklart har sin plats i naturen. Förebygg mobbing!

/Pontus
 

Joa

Aktiv medlem
En av våra katter lyckades äta upp delar av skinknätet till svålen som hänger i ett träd. *Suck*
Katter kommer alltid åt allt. Det har jag lärt mig.
Allt hänger så pass öppet så de har ingen chans att hinna ta en fågel.




//Jocke
 

Bilagor

Fredric C

Aktiv medlem
Ge inte fåglarna salt mat som julskinka och ost, får de saltad mat så blir väldigt törstiga och under de kalla dagarna finns kanske inget vatten för dom att dricka och då löper de stor risk att törsta ihjäl, och om de lyckas hitta vatten så är det oftsat alldeles för kallt att drick om de ska behålla den lilla kroppsvärme de har. Det bästa är nog talgbollar, äpplen, solrosfrön och liknande.

PS tänk på att även kråkor, skator och andra "gamar" är fåglar.

MVH
Fredric
 

Loose Finger

Aktiv medlem
Jeg har det bedst når jeg kan komme ud og fotografere, så i December hvor jeg var i Skåne byggede jeg denne "foto-trap" hvor jeg lokkede fuglene hen til mine vinduer - hvor jeg så i ro og mag kunne sidde inde i stuen og fotografere.

Det giver naturligvis ikke det samme som at være i skoven, men dog lykkes det at få et par enkelte gode shots, som jeg ellers ikke ville kunne have fået på grund af vejret og ikke mindst lyset.

Check http://www.pbase.com/hcarlsen/skaanedec02&page=8

Venligst

Henrik
 

Bilagor

Pax

Aktiv medlem
Jag hjälper småfåglarna var vinter genom ett fågelbord uppskruvat på balkongen. Kul att se vilka arter man kan få dit. I fjol väckte en större hackspett oss tidigt på morgonen ;-)
 

maggan

Aktiv medlem
Varning!

Klart småfåglarna får mat i vinter.

Vill passa på med en liten varning också.
Köp inte Hammarplast nya fröbehållare, en stor sak som rymmer 1,8 kg.
Jag satte upp en sådan och härom dagen när jag skull göra den dagliga påfyllningen så satt det en talgoxe innuti behållaren.

Fåglarna kan tydligen ta sig in i den, men inte ut.
 

Damocles

Aktiv medlem
Fast det är inte alla katter som är så himla smarta när det kommer till fåglar.

Unghanen Zorro på landet till exempel, han hade ju självklart noterat att fågelbordet stog på lagom höjd, typ 1 meter bara... så vad gör katten.
Jo, han sätter sig I fågelbordet (stort fågelbord) för att lurpassa, snacka om snopen att fåglarna inte ville komma och äta med en katt på tallriken.
 

Pongu

Aktiv medlem
Ge Zorro en lösnäbb i julklapp! På så vis kan han komma nära fåglarna, och det skulle vara kul att se hans frustration när han försöker äta upp dem med näbben på... ;-)

/Pontus
 
ANNONS