Annons

Rätt eller fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
På min hemsida visar jag upp en del foton som jag träffar på under mitt surfande.

Jag har hitintills inte frågat fotograferna om lov att få göra detta. Jag förminskar originallbilderna, komprimerar dem kraftigt så att de blir mer eller mindre oanvändbara till utskrift men ändå så pass bra att de är acceptabla att se på. Jag nämner klart och tydligt vem som är fotografen av bilden och skriver ut komplett adress till sidan där originallet finns. Jag har också mycket tydligt klargjort att dessa foton strikt lyder under upphovsrätten.

Är jag ute på djupt vatten? Är det rätt eller fel? Jag önskar att ni besöker min hemsida innan ni ev. besvarar detta för att med egna ögon göra er en rättvis bild av min undran.

www.gallerilantz.nu och där finns bilderna i galleri 10.

Vad tycker ni? Häls. R.Lantz
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du bör fråga fotograferna. Det kan bli en obehaglig överraskning annars som kan bli dyr. Det är OK att länka, men inte att lägga upp andras bilder.

Ändå är det lite av en gråzon. Man bör ju likom med målningar kunna publicera dem för att lättare kunna diskutera dem och berömma dem.

Efter att ha tittat på din sida tycker jag att du har gått över gränsen för vad man ska göra utan att fråga. Det är för många och för stora bilder.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du är ute på djupt vatten. Som du själv skriver på aktuell sida:
<citat>
ATT KOMMA IHÅG:
PÅ VARJE FOTO FINNS EN UPPHOVSRÄTT SOM TILLHÖR FOTOGRAFEN!
<slut citat>
Genom att använda bilderna utan rättsägarens tillstånd bryter du mot lagen. Om någon av fotograferna/rättsägarna väljer att processa mot dig kommer du att förlora. Jag tror inte ens att du kan klara dig undan genom att i din HTML-kod ange adressen till ursprungsbilderna så att dessa syns på din sida.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har kollat ditt galleri 10 och de bilder du har där skulle, enl. en grov uppskattning, kosta ca 20 000:- per månad att ha på webben. Berörda fotografer har dessutom troligen rätt till annat skadestånd.
 

Leif Engdahl

Aktiv medlem
Jepp, du är väldigt djupt vatten. Hade jag varit som du hade jag snabbt plockat bort dom, och mailat vederbörande fotograf, och fråga efter deras tillstånd att publicera dessa bilder. Antagligen kommer säkert någon, göra fotograferna uppmärksam på att deras bilder finns på din sida.
 

jardis

Aktiv medlem
Oj Ronney
I dom där vattnen bottnar du inte.
Det kan bli väldigt otrevligt dyrt det där...

Storleken och att du komprimerat bilderna spelar ingen roll.
Har du inte tillstånd från fotograferna så är det lika fullt otillåten publicering.
Du gör dessutom reklam för din firma på samma sida (spelar ingen roll att dom inte ligger på två olika undersidor). Det gör att det även kan anses som att du använder otillåtna bilder i reklamsyfte och då är det inte småpengar längre.
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag hade blivigt skitförbannad och stämt skiten ur dig om jag hade hittat någon av mina bilder på din sida.
Adam
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Ja du egentligen skulle man anmäla dig direkt.

eller i allafall tala om för berörda fotografer att dom har en ypperlig chans att få bra betalt för sina bilder om dom tar upp en process mot dej..

Så var jag i dina kläder skulle jag ha tagit bort bilderna redan igår...

/Lars-Åke

PS har inte anmält dig och tänker inte göra det
för bilderna är inte mina.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Tack för era svar. Jag tog upp detta här på forumet eftersom jag var osäker på om det var rätt eller fel av mig. Har fått svaret på det och instämmer helt och hållet med er. Har tagit bort bilderna och använder numera foton som är godkänt av upphovsmannen, jag själv. Min avsikt har inte varit med något ont uppsåt och önskar allra minst att få någon stämning på mig. Inser att jag varit naiv men enda avsikten var att få dela glädjen och beundrandet av dessa ytterst skickliga fotografer med sina mästerverk. Jag har lärt mig läxan och kommer om/när jag vill visa andras bilder först få ett godkännande av fotografen i fråga. Rätt skall vara rätt är jag den första att skriva under på. Så än en gång tack för era inlägg. //Ronney
 

Graal

Avslutat medlemskap
Fotografier av målningar och konstverk får ej publiceras fritt

Magnus Fröderberg skriver i ett svar i denna diskussion:"Man bör ju likom med målningar kunna publicera dem för att lättare kunna diskutera dem och berömma dem." Detta är felaktigt. För att kunna publicera ett foto av en målning, ett glaskonstverk etc. finns lagstadgade regler numera. Föreningen BUS (www.bus.se) fungerar som STIM och driver in pengar åt sina medlemmar när konstverk säljs på auktion, publiceras i böcker, tidskrifter och dagstidningar eller publiceras på webben. Vet detta eftersom jag deltar i ett bokprojekt där konstglas ska återges på bild.
Hälsningar Nils. Ps. Det rör sig inte heller här om några småsummor. Gå in på "Våra tjänster" och "Tariff" på Bus-sidan så ser du vad det kostar,Ds
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nils, du läser mig inte rätt. Om du läser iegn så ser du att jag vet vad som gäller men jag tycker att det borde vara annorlunda i vissa fall.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nils, du läser mig inte rätt. Om du läser igen så ser du att jag vet vad som gäller men jag tycker att det borde vara annorlunda i vissa fall.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ursäkta Magnus om jag fattat dig fel. Men jag läser igen det du skrivit och tolkar det likadant, att du menar att det skulle vara som med målningar som man kan publicera för att lättare kunna diskutera dem och berömma dem. Och målningar kan man inte publicera (inte heller visa dem offentligt ens om man äger dem) eller visa bilder av på webben utan att upphovsman/konstnär eller dennes dödsbo eller dess eventuella företrädare (BUS) gett sitt tillstånd eller att de fått stadgad ersättninmg härför. Reglerna gäller även 70 år efter konstnärens/upphovsmannens död. Att du vet vad som gäller ifrågasätter jag inte men det du skrivit kan ändå tolkas som att det går att publicera målningar fritt.
Hälsningar, Nils.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag menar inte att det ÄR tillåtet men att det BÖR vara i vissa sammanhang. Det är antagligen ordet "bör" som ställer till det. Semantik är svårt.
 
ANNONS