Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hallå!

Har just fått tag på 3 stycken studioblixtar, dessvärre har jag inga stativ till dem, och för närvarande tillåter INTE min ekonomi att köpa stativ för 1500:-.

Tänkte höra om någon har haft samma problem och löst det själva på något smidigt sätt..
 

ohls

Aktiv medlem
nej inte haft samma problem men stativ bör du väl kunna hitta på clasohlson, biltema eller något liknade eller kanske en byggäffär Sedan är ju problemet med fästet nu har jag ingen aning hur det ser ut på dina blixtar.
 

SunKi

Aktiv medlem
Vad tänkte du på för typ av stativ då?
Det är väl vanlig stativgänga av vad jag förstår..
 

Maverick28

Aktiv medlem
Kolla med vänner inom sjv.

Vet att vårat landsting har kasserat en himla massa droppställningar. Detta eftersom de som det gäller har haft 3 ben bara och nya föreskrifter har sagt att det måste vara minst 4.
Har fått tag på 2 sådana och de funkar alldeles utmärkt som stativ för miona blixtar efter lite svets jobb med rätt gänga i toppen ;-)
 

SunKi

Aktiv medlem
Ah, låter ju som en idé, dessvärre har jag inga vänner inom sjv (är inte ens säker på vad du menar med sjv, statens järnvägar?)

Känner ingen med svets heller dessvärre..

Om man köper från clas-ohlson så måste man ju köpa lite sprayfärg också, kan ju inte ha gula stativ till blixtarna :)
 

tobias.e

Aktiv medlem
Jag byggde några stativ själv (4 stativ för 400kr), ganska enkelt:

Från Järnhandeln köpte jag aluminiumrör i två dimensioner, varav det ena passade i det andra, plus en gängad stång i rätt dimension för mitt fäste.

Stången för fästet limmade jag fast i det klenare röret med glasfiberspackel. Bara limytotrna är stora och rena håller det fint. Den grövre stången satte jag sedan fast i en tung träskiva, som får fungera som fot.

Och sedan är det förstås bara att justera höjden genom att flytta det inre röret upp eller ner. Låsningen var först bara en limklämma runt det inre röret, men nu jag har bytt till en skruv eftersom det är säkrare och smidigare.

Till en kostnad av några hundra (+ en halv dags jobb) fick jag ut fyra stativ, som dessutom blev ganska snygga. (jag hade en del material som spackel, färg, lim och träskivor sedan tidigare).
 
ANNONS