Annons

Jag vill se mer reportagebilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Tycker det är på tok för lite reportagebilder på FS. Skulle gärna se mer dokumentära alster som exempelvis folk i arbete eller reportagbilder i FS-medlemmen Peter Nyitrays anda. Han är i min mening ett gott föredöme. Grötvispar i slasken, vattendroppar som studsar, rimfrost på nypon, solnedgångar och uppställda och belysta modeller finns det mer än nog av. Vill se mer realistiska och engagerande bilder som visar människors levnadsvillkor. Finns det någon som håller med mig?
 

Vevo

Aktiv medlem
Bengt Sändh skrev:
Tycker det är på tok för lite reportagebilder på FS. Skulle gärna se mer dokumentära alster som exempelvis folk i arbete eller reportagbilder i FS-medlemmen Peter Nyitrays anda. Han är i min mening ett gott föredöme. Grötvispar i slasken, vattendroppar som studsar, rimfrost på nypon, solnedgångar och uppställda och belysta modeller finns det mer än nog av. Vill se mer realistiska och engagerande bilder som visar människors levnadsvillkor. Finns det någon som håller med mig?
Hallå Bengt
Visst kan jag hålla med dig. Även om det ena inte tar ut det andra. Man ska nog snarare fråga sig varför det är så lite reortagebilder på FS. Jag har en teori om det. Man ser så mycket reortage-/och situationsbilder i dags-/och kvällsspress att man kanske är mätt på det. Eller så vet man inte hur man ska förhålla sig till den typen av bilder. De har en yrkesmässig klang (pressfotografer) och då anser nog många att man som amatör inte kan. Sedan kanske fotografer på FS inte "vågar" ta repotagebilder eller bilder på folk generellt (dock inte modellbilder). Det som jag ser som positivt är att kategorin "gatufoto" har fått fler anhängare här på FS, det i sin tur kan ge avknoppningar på reportagebilder. Man vågar ta steget och närma sig de okända människorna och därmed göra personloga och berättande bilder.

Själv är jag en fotografisk allätare varav många mina bilder aldrig kommer upp på här på FS (vissa kategorier)

mvh/Ove
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengt Sändh skrev:
Tycker det är på tok för lite reportagebilder på FS. Skulle gärna se mer dokumentära alster som exempelvis folk i arbete eller reportagbilder i FS-medlemmen Peter Nyitrays anda. Han är i min mening ett gott föredöme. Grötvispar i slasken, vattendroppar som studsar, rimfrost på nypon, solnedgångar och uppställda och belysta modeller finns det mer än nog av. Vill se mer realistiska och engagerande bilder som visar människors levnadsvillkor. Finns det någon som håller med mig?

Du menar att lämna 1800-tals Pictorialismen för en fotografi i Peter Henry Emersons anda...??

Du tycker att det inte har hänt något sedan 1800-talet alltså?? ;)
Du tycket vi fortfarande är kvar i den sk "Konstnärstiden" och försöker härma oljemålningar i vår fotografering?? ;)

Du menar att nå't sånt här vore bättre att fota?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/452599.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/420365.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/420436.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/703937.htm

Kan väl hålla med dig...

Tycker att ytterst få av dagens "fotografer" har upptäckt en liten grej på dagens elektroniska underverk, slutartiden!
Man kan faktiskt frysa ett ögonblick!!!!
Jog skojar inte, det går faktiskt!!

Man kan lämna den "oljemålningshärmande" fotograferingen för ett tag, för att försöka fånga ett flyende ögonblick!!
I vår vardag tex.
Eller på "gatan"..
Det är inte farligt! :)

Sedan tror jag, ursäkta, att man går igenom olika stadier i sitt fotograferande!
Man startar ofta med att "måla en vacker solnedgång"!
Det ääär ju så fina färger!! ;)

Sedan går man vidare...några gör det i alla fall!! ;)

Och så är ju bildsmaken olika, på nå't sätt! ;)

Och, inte att förglömma, här på FS finns en mycket stor spännvidd av fotograferande människor.
Det tycker jag är trevligt!
 

magnus67

Aktiv medlem
Bengt Sändh skrev:
... Vill se mer realistiska och engagerande bilder som visar människors levnadsvillkor. ...
Du menar som barnprogrammen med svartvita stillbilder och en berättarröst som jag (och många med mig) växte upp med på 1970-talet.

Jo, jag uppskattar också dokumentära bilder, men tar inga själv. Kanske min generation har fått för mycket sånt via barnprogrammen och bara vill visa vackra saker som dagg i motljus och grässtrån mot suddig bakgrund.
 

Maverick

Aktiv medlem
Tycker också det vore kul, men samtidigt tycker jag att FS saknar stöd för det. Åtminstone för rostmedlemmar. Ett bildreportage består ytterst sällan utav en bild, då är det nått annat. En pressbild eller en vanlig situationsbild.

På FS kan rostmedlemmar bara ladda upp en bild i taget. Det skulle behövas en bättre möjlighet att se bilderna som serie. Kanske till och med som ett bildspel, fast utan ljud då.

Sedan kan jag undra över hur det skulle gå med kritikdelen. Redan nu tycker jag det finns anledning att begrunda kvalitén på kommentarer och det blir inte enklare att kritisera ett reportage. Men visst vore det väl trevligt om det blev lyckat.

Mvh
Maverick
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Ungefär så hade jag tänkt mig

Imponerad över alla snabba svar med utmärkta exempel på intressant reportage/dokumentärfoto. Jag påstår inte att det inte finns sådana bilder på FS utan bara att de är hopplöst underrepresenterade. De liksom drunknar bland vattendroppar, gulliga hundar, vitsippor och blåtonade björkar med rimfrost.
Är fullt införstådd med att det är lättare att plåta ett par slitna barnskor än att rikta kameran mot en grimaserande polis med batong i näven men så blir också den senare bilden bra mycket intressantare. Kolla Peter Nyitray så förstår ni vad jag menar. Keep swinging!
 

Benganbus

Aktiv medlem
Re: Ungefär så hade jag tänkt mig

Bengt Sändh skrev:
Imponerad över alla snabba svar med utmärkta exempel på intressant reportage/dokumentärfoto. Jag påstår inte att det inte finns sådana bilder på FS utan bara att de är hopplöst underrepresenterade. De liksom drunknar bland vattendroppar, gulliga hundar, vitsippor och blåtonade björkar med rimfrost.
Är fullt införstådd med att det är lättare att plåta ett par slitna barnskor än att rikta kameran mot en grimaserande polis med batong i näven men så blir också den senare bilden bra mycket intressantare. Kolla Peter Nyitray så förstår ni vad jag menar. Keep swinging!
"Det blev ingen fart på trädgårdsfesten förrän en av gästerna råkade välta bikupan!" ;);)

Och håller i stort med dig Bengt,
saknar en utvecklande fotografi, och även här på FS...!?
Vad nu en utvecklande fotografi nu är..!?

Men ser gärna något mera nyskapande i alla fall.
Nu menar jag inte "nyskapande" i PhotoShop, för det får mig bara att tänka på Robinsonskolan på 1800-talet!! ;)

Och så måste man nog se FS för vad den är,
en träffplats för amatörfotografer.

Brukar kolla litet i tidningen Motiv ibland, där det skulle kunna bli nå't utvecklande,
men ser där bara ett ständigt, svårmodigt, självbetraktande och uppfinnande av "fotomotivhjulet" på nytt...
Så i den jämförelsen då verkar nog en "Solnedgång över dimmigt Västerhav" här på FS ganska så nydanande ändå!? ;)

Och sedan är ju FS en affärsidé! :)
Ju fler, desto trevligare har vi tillsammans!

Ok, jag känner att jag har utvecklats här på FS, men mest genom de kontakter jag fått, och numera blir det mindre FS och mera träffar/diskusioner/bildutställningar utanför FS.
Men utan FS, så hade vi sannolikt inte träffats!!!

Har faktiskt skrivit en del intressant i min Blogg:
"Straight (hur bli en bra fotograf) 31"
Postat 2007-04-02.
Där finns nog inget bra recept, men ändå...

Och tycker faktiskt jag skrivit en del kluriga saker i min Blogg!!??
För jag har inte fått några nämnvärda mottankar i alla fall...!?

/Bengan

Ps. Kan väl flagga för en liten undran vad gäller "utvecklandet" som fotograf via FS.
Här kan man få kritik på sina bilder alltså!
Men av vem då? ;)

Det här är litet av faran med internet, man kan få en uppkoppling från vilken "jordhåla" som helst! ;) ;)

Och en frisk fritänkande fotonybörjare som lägger ut en bild, kan ju bli sågad av nå't....

Så ett tips, när ni får några "synpunkter",
eller kritik som det kallas på FS, kolla först på kritikerns egna bilder innan ni ev tar åt er ev kritik/tips/råd! ;) :)
 
Senast ändrad:

Rind

Aktiv medlem
Kan hålla med om att det vore kul med mer reportagefoto här. Har själv fotat några arbetplatser å jobbets vägnar (studiebesök typ). Men inte har jag funderat på om någon av dessa vore något att lägga ut här. Kanske fler tänker lika. Jag är väl inte någon av de bättre fotograferna här, men ändå om fler på alla nivåer vågade/ville lägga ut mer sådant blev det lite mer omväxling och intressantare totalt sett.

Ingela
 

Bilagor

Kijana

Aktiv medlem
Själv så har jag lagt ut reportagebilder jag tagit i jobbet som journalist, men jag kan inte säga att efterfrågan på sådana har varit så stort att mina bilder fått någon nämnvärd uppmärksamhet. *muttrade han lite besviket för sig själv*

Självklart finns det flera orsaker till att jag inte fick några direkt intresserade kommentarer, men det handlar kanske om kulturen och smaken här på FS. Eller så har reportagebilder en outtalat låg status här.
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Vill du göra succé på FS så behöver du bara ta en oskarp bild på en halvnaken brud som ligger och krälar i en onaturlig ställning på ett golv i konstig belysning. Detta kommer att uppfattas av dilletanter som konst.
 

Rind

Aktiv medlem
Tack!!!!!! Då vet jag att jag aldrig kommer att göra succe... så då kan jag sänka ribban och jobba på i lugn och ro ;-)

Ingela
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengt Sändh skrev:
Vill du göra succé på FS så behöver du bara ta en oskarp bild på en halvnaken brud som ligger och krälar i en onaturlig ställning på ett golv i konstig belysning. Detta kommer att uppfattas av dilletanter som konst.

Få se om det blir nå'n succé här då! ;)
 

Bilagor

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Robert

Har kollat din sida. Detta är i allra högsta grad dokumentär och reportagefoto. Mycket intressant. Föredömligt.
 
ANNONS