Annons

Nyss köpt en Lomo LC-A

Produkter
(logga in för att koppla)

Brun

Medlem
I rent infall lyckades jag fiska tag i en gammal Lomo LC-A från tradera för det smått hutlösa priset på 700kr.

Nu är frågan, i egenskap av att vara modern slyngel utan erfarenhet av analoga kameror, (så när som på, åtminstone) hur bör jag gå tillväga vid inköp av film?

Finns det några rekommendationer gällande film till denna kamera, något märke som är speciellt passande eller så. Sedan, finns det några bra tips som andra användare har som man inte hittar på det vida internet? Småtips, saker man bör undvika och i allmänhet rekommendationer.

Alternativt, är jag dum som köper en gammal skräpig kompaktkamera från USSR för hutlösa summor? x)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Finns ju en del information på www.lomography.com Har ingen LCA själv men det verkar som den har fullautomatik och tider från 1/500 och till obegränsat på andra hållet. Film väljes därför efter behov (100-1600 ISO). Funkar med alla typer av småbilds 135-film. Dia, svartvit neg eller färgneg. Filmentyp väljes efter behov. Solsken film med lågt ISO, grått film med medel ISO och mörkt kvällsbilder film med högre ISO. Ju högre ISO desto grövre filmkorn. Exponeringskompensation är möjlig genom att ändra ISO-inställningen uppåt eller nedåt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
En ny LCA kostar 2278:- på lomography. Visserligen en del hutlösa priser där men funkar din LCA har du säkert gjort ett bra köp. Man köper den ju heller inte för de "goda" optiska egenskaperna utan för de "speciella" optiska egenskaperna, t.ex vignettering, och möjligtvis lite förvrängd (varm) färgåtergivning, som kan utnyttjas bildmässigt och kreativt.
 

Brun

Medlem
Tack för tipsen, ska söka runt lite mer och rådfråga lite på den lokala fotobutiken.

Den version jag har köpt (som dock ännu inte har anlänt på posten) är den äldre, står "Made in USSR" på linsskyddet etc. Lite charmigt ;)

Vad ligger den generella prisnivån för framkallning av vanlig 135-film nuförtiden? Finns det några extra billiga alternativ?
 

mb90

Avslutat medlemskap
Brun skrev:
Tack för tipsen, ska söka runt lite mer och rådfråga lite på den lokala fotobutiken.

Den version jag har köpt (som dock ännu inte har anlänt på posten) är den äldre, står "Made in USSR" på linsskyddet etc. Lite charmigt ;)

Vad ligger den generella prisnivån för framkallning av vanlig 135-film nuförtiden? Finns det några extra billiga alternativ?
På min systemkamera står det Made in German Democratic Republic :)

När det gäller framkallning använder jag Crimson. Jag tycekr i alla fall att dom är hyffsat billiga och jag är nöjd med resultatet. Dock börjar mina framkallningskostnader att tära lite väl mycket på min gymnasieekonomi så jag ska försöka få igång mitt mörkrum snart (har grejor, men inget bra utrymme)
 

Brun

Medlem
När det gäller crimson, det står att det kostar runt 60kr för endast framkallning, vilket då betyder att jag endast får negativen eller?

Det är ju förvisso rätt billigt, men då jag saknar en negativscanner till burken blir det ju rätt så.. onödigt :x
 

mb90

Avslutat medlemskap
Daxkopior 10x15cm (klassiska kopian) inkl framkallning och internet (jpeg-bilder uppladdade på ens egna frontweb pro sida) kostar 130 kronor (osäker på om det är exkl moms). Om man inte har bråttom kan man dessutom välja att låta filmen stanna på labbet några dagar extra och då få 20% rabatt.
 

Brun

Medlem
Nu har jag äntligen framkallat min första rulle.
Jag köpte tre rullar fuji superia 200, och sådär i efterhand tycks de fungera ganska bra.

Nu är det bara en fråga jag har, på ett antal bilder är centrum i bilden rödaktigt. Fokus är fortfarande okej, men en relativt stor rödaktig ring kring mitten av bilden.

Vad kan detta tänkas bero på? Det är bara utomhusbilderna detta har visat sig på, i normalt dagsljus och vid kraftiga ljuskällor.

Är det min lc-a som har egenheter för sig eller beror det på sbs? ;)

Tacksam för svar!!
 

paco

Aktiv medlem
Rött på färgfilm är förmodligen en ljusläcka. Oftast är det filmluckan som läcker. Läckorna kan ju bidra till charmen med bilderna, annars är det bara att tejpa längs luckan eller täta om den.
 

Brun

Medlem
Detta skulle kunna vara troligt, då jag råkade pilla lite på tätningen i den tidigare, som föll av :/

Frågan är dock hur man skulle kunna åtgärda detta, om det går att göra någonting utöver tejp. Hur skulle man kunna gå tillväga för att täta detta? Finns det något material som går att användas i kameran?

Just min modell är en av de äldre (-89 enligt serienumret) så det är väl inte så otippat att tätningsplasten börjar bli rätt.. krass


*edit* Måste dock säga att, bortsett från det röda är bilderna överlag väldigt mysiga, har definitivt fått lite mersmak för analogt fotande. Frågan är bara vad man ska satsa på för kamera nu, om man vill ta lite bättre bilder, men fortfarande behålla lite nostalgicharm/halvtaskig teknik*
 
Senast ändrad:

paco

Aktiv medlem
Skumgummi kan du använda. Det måste vara riktigt mjukt och luftigt för att du ska kunna stänga luckan sen. Om du är riktigt seriös, så finns det en som säljer sånt på Ebay (var annars).

Typisk läcka från luckan:
Holgabild

Läckor från hanteringen, filmen (120) var lös på spolen:
Holgabild2
 

Graal

Avslutat medlemskap
Är det en röd ring i centrum av bilden och vid motljus kan det vara ett optiskt fenomen snarare än läckage från luckan. Har en Diana som ger sådana ringar vid kraftiga motljus. Då hjälper det inte hur mycket du än tätar luckan. Bildexempel här där dessa ringar utnyttjas kreativt av fotografen.
 
Senast ändrad:

Brun

Medlem
Effekten tycks påminna mer om den som paco beskriver. För utöver själva cikeln i centrum är det även en liten rak rand under cirkeln på vissa av bilderna, detta skulle ju kunna antyda att det är just ljusläckage som är ett av problemen.

Förhoppningsvis finns det någon snitsig lösning på det hela, lite rött är ju visserligen artistiskt men, i den grad mina bilder har försvinner charmen lite, tyvärr.

Tack för snabba svar :)
 
ANNONS