Annons

Någon som nånsin fått en liknande effekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=988214

Det norrskensliknande som jag syftar på.

Bilden är tagen på mycket låg nivå i en liten kärr-pöl, i motljus, med svag blixt. Flugan står på ett blötlagt visset löv, och bakom den är det lortigt vatten som reflekterar solen.

Fattar inte hur man kan få såna effekter, men kul är det. Några av de andra bilderna jag tog vid samma tillfälle, i lite andra vinklar, har varken "norrsken" eller linsblänk.

Iallafall, nån som lyckats med nåt liknande, eller har nån förklaring hur det kan bli såhär?
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Bumpar lite ;)

Undrar nämligen fortfarande vad för effekt som kan ha gett "norrskenet" i bakgrunden...antar det har med motljuset att göra, men vad kan det va för sorts effekt, om det nu finns någon namngiven sådan för detta fenomen :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Bumpar lite ;)

Undrar nämligen fortfarande vad för effekt som kan ha gett "norrskenet" i bakgrunden...antar det har med motljuset att göra, men vad kan det va för sorts effekt, om det nu finns någon namngiven sådan för detta fenomen :)
En vild gissning är att det skulle kunna vara torkränder på frontlinsen. Smuts på linsen blir förödande i motljus. Snygg bild förresten.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
En vild gissning är att det skulle kunna vara torkränder på frontlinsen. Smuts på linsen blir förödande i motljus. Snygg bild förresten.
Ja det är ju en teori iallafall...tror aldrig jag fått någon att komma på nån förklaring alls hittills :D
Fast jag tycker jag brukar hålla linserna så fina...undra om det verkligen kan va det?
Aldrig sett effekten annars, förutom just detta lilla motljusblänkande kärr/vattenkant.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Nä det borde va tämligen rent...är ju en kompakt så objektivet sitter där det sitter, och bilden är flera år gammal och har aldrig sett tillstymmelse till samma effekt vid senare tillfällen.
Har dock aldrig försökt upprepa det heller, lilla kärret med roliga flugorna var torrlagt nästa gång jag var där :'(
 
ANNONS