Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profilporträtt som siluett?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornwestergren

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har sökt lite på forumet med inte hittat svaret...finns säkert redan någonstans, men jag är ny på sidan så hittar inte allt ännu.

Jag undrar hur man ska ställa in kameran om man har en vit bakgrund och ska fotografera ett ansikte i profil och vill att bakgrunden ska bli helt vit och ansiktet helt svart, alltså ingen gråton alls?

Jag kommer ihåg att vi tog sådana bilder under gymnasietiden men kommer inte ihåg hur vi gjorde ljusmätningen osv.

Sedan så undrar jag om startpaketet på mörkrumsutrustningen från www.photax.se är någonting att ha? Jag tänkte börja fotografer svart/vitt igen och det vore kul att kunna påverka slutresultatet av bilden och inte bara lämna in den och hoppas på det bästa så att säga.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Mät ljuset på bakgrunden, då bör du få så snabb tid att huvudet blir svart, ev bör du belysa bakgrunden.

Nej, jag tror du får mer för pengarna genom att lusläsa radannonserna på olika ställen. T.ex. här på sidan, under Köpa>Radannonser
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
Ok, ska prova med det.
Ska man ha rummet nedsläckt och bara belysa bakgrunden med nån typ av lampa då eller kan man ha rumtbelysning på?

Jo jag ska leta runt på lite annonser, men undrar just om utrustningen är någonting att ha, inte priser...det kan diskuteras. Har hittat samma paket på blocket och andra ställen för helt andra priser...ska checka på denna sida också och se vad som erbjuds.

Tack för mycket snabbt svar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
det blir grå-vitt

Mät gärna på den vita bakgunden men glöm sedan inte att överexponera detta värdet 1-2 steg. Annars blir den inte vit utan mer grå än vit. (om du nu vill ha kritvit bakgrund) Se också till att belysa bakgrunden och inte ansiktet så får du säkert fina siluettbilder.
 
ANNONS