Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på rengöring av bärbar datorskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Har en bärbar dator Asus A7 och alltför mycket fingeravtryck på skärmen har gjorts (inte av mig) och misslyckade försök att göra den ren har gjort det hela sämre.

Vilka tips har ni på att rengöra skärmen på bästa sätt?
 

Fredde13

Aktiv medlem
Jag har ett rengörings spray från Siba för 100 kr eller nått, kommer nt ihåg.

Det funkar!
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Förr fanns behovet av någon slags antistatmedel vid rengöring av skärmar, men då du sannolikt inte har en 15 år gammal bildrörsskärm på din bärbara dator tror jag det är lite onödigt :)

Lite Yes på en bit fuktat hushållspapper, funkar inte det så spraya lite fönsterputs på en ny fin bit hushållspapper och torka igen så ska du se att fingrarna försvinner. Sen kan man ju försöka undvika att peta på skärmen då fettet på fingrarna är tillräckligt för att etsa märken på en del glassorter (vilket alla fotografer borde känna till) och säkert klarar att lämna märken även på de polymerer som är vanliga i skärmar.
 

elohim

Aktiv medlem
Tyg ska det vara, fibrerna i hushållspappret kan repa ytan!
Gäller först och främst ytor med antireflexbehandling, såsom linser och glasögon.
 

tannler

Aktiv medlem
Är den alldeles igengrodd av barnafingar, eller chefens pekfinger, så blöt en mikrofiberduk i varmt vatten, vrid ur den och torka av. Ta sedan en torr mikrofiberduk och torka torrt med.

Moderna TFT-skärmar gillar inte vätska, men det krävs fukt, värme och/eller lösningsmedel för att rå på de mest ingrodda fettfläckarna. Normal vård skall vara torr mikrofiberduk, men framförallt inte hushållspapper, som i värsta fall innehåller småsten, beroende på råvara ( returpapper ) och/eller metod
( slipmassa ).
 

museo12

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jo, det är barn som ”kladdat” på skärmen och som i god vilja också velat ställa det hela till rätta och så har det blivit än värre... Dock inte så illa som man kanske tror.

Mikrofiberduk är nog att föredra framför papper i alla fall. Får väl se vad jag kan göra åt det…
 

matti

Aktiv medlem
tannler skrev:
Moderna TFT-skärmar gillar inte vätska, men det krävs fukt, värme och/eller lösningsmedel för att rå på de mest ingrodda fettfläckarna.
Å f-n, tål inte vätska, hmmm ;-) Min jobbdator blir av naturliga själ tämligen kladdig av och till (distriktsveterinär). Har i alla år torkad den med Apotekets "Spiritus dilutis" eftersom det alltid finns tillhanda (dvs ren 70% etylalkohol). Har funkat jättebra. Ingen skärm som blivit förstörd. I och för sig byter jag dator med ca 2 års intervall hela tiden.

Så baserat på detta och åt er utan full förskrivningsrätt rekommenderar jag hederlig T-sprit. Inget blask men en lätt fuktad papperstuss av icke luddande sort :)

mvh / Matti
 
Senast ändrad:

tannler

Aktiv medlem
OK. Det går att högtryckstvätta moderna bilmotorer åxå - precis som på T-Fords dagar, men vem f-n törs försöka?

T-doja - qauntum satis - eller rent av ad libitum? Skulle inte tro det, om det är min dator som ska göras ren efter barn-barnet.
 

epep

Aktiv medlem
Varför springer du omkring och konkar på en bärbar datorskärm? Har du datorer utan bra skärmar stående lite överallt och en alldeles förträfflig bärbar skärm som du kan ta med dig och koppla till datorerna? :)

/ep
 

matti

Aktiv medlem
tannler skrev:
OK. Det går att högtryckstvätta moderna bilmotorer åxå - precis som på T-Fords dagar, men vem f-n törs försöka?
Har jag gjort i alla år också....funkar hur bra som helst bara man inte toksprutar på elektriska prylar ;-)

Ha´de / Matti
 

Pär.S

Ny medlem
Kul att se att det är så många som är engagerade. Vad som gäller är: ingen alkohol, inga lösningsmedel, Resultatet blir grumliga skärmar efter ett tag. Yes och fönsterputs tar snart "död" på skärmen.
Det Fredrik Gerling har skrivit om rengörings-spray som han inköpt på SIBA är en troligtvis en produkt från AM. Den innehåller en vattenbaserad rengöringsgelé så att det inte rinner på skärmen

SIBA:s ArtNr.88000
AM TFT/LCD skärmrengöring 85146

Rengöringsvätska och mikro fiberduk kombinerad i en elegant metall hållare. Perfekt för LCD-skärmar, vanliga monitorer, TV rutan etc.
Tar bort damm, smuts, fett etc. Antistatisk

Pris ca. 150-160 kr

För mer info se
http://www.am-denmark.com/sort/engelsk/cleaning/cleaning.html
 

Leifer

Avslutat medlemskap
matti skrev:
Alla dessa kommersiella torkdukar innehåller som regel propylalkohol (samma alkohol som oftast finns i tex spolarvätska ;-) och parfym. Så om man vill betala för det eller nöjer sig med T-spritstussen för en rejält billigare penning och som gör samma jobb är upp till var och en ;-)

Ha´de / Matti
Personligen kan jag ta smällen med 65 öre per rengöring, det blir ju i och för sig bara runt 35:- per år men om du räknar med att du gör det hela ditt liv blir det ju faktiskt bortåt två tusen spänn. (baserat på 60 års användande en gång per vecka) ;-)
 

matti

Aktiv medlem
Leifer skrev:
Personligen kan jag ta smällen med 65 öre per rengöring, det blir ju i och för sig bara runt 35:- per år men om du räknar med att du gör det hela ditt liv blir det ju faktiskt bortåt två tusen spänn. (baserat på 60 års användande en gång per vecka) ;-)
Sedärja, så pass! ;-)

Ha´de
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag använder Ajax Dubble Action till alla mina skärmar, även kamerans och mobilens display, funkar kanon.

/kent
 
ANNONS