Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograftubildning sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

molngrabb

Medlem
Hej!

Kort och gott: Jag är novis vad gäller foto men jag vill utbilda mig till fotograf (och jag antar att det är inom journalistiken jag vill jobba, men är inte helt säker.)

Jag behöver verkligen bra tips på bra utbildningar i Sverige!


Ser fram emot svar!
/Christian
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Det finns sådana utbildningar både på
Biskops-Arnö, i Danmark, och i Sunne tror jag..

Sorry att jag inte visste mer.. :)

Men tänk på att alla "bildjournalistiska" utbildningar är väldigt hög nivå på, du måste nog komma med ett fruktansvärt djuplodat bild och text-reportage ala "krigets bosnien" typ, för att komma in.. men iofs.. Och även om du skulle ha ett sådant reportage så är chansen ändå typ bara 10% att komma in.. Men ge inte upp!
:D
 

Lowrider

Aktiv medlem
Hej
Kanske det kan vara bra att gå en ett årig förberedande utbildning först, tex på en folkhögskola. Hola utanför Kramfors är ett exempel... Sen finns ju högre utbildning som Bildjournalistik på Sundsvalls högskola o Biskops Arnö utanför Bålsta men då måste man nog gått något förberdande för att komma in.
 

molngrabb

Medlem
Ja, folkhögskola är nog inte dumt att börja med. Det sägs att man får en rejäl grund efter det och det kan jag tänka mig.

Är det någon som känner till om det finns någon utbildning i södra Sverige? Jag bor själv i Hässleholm.


/Christian
 

molngrabb

Medlem
Lowrider skrev:
Hej
Kanske det kan vara bra att gå en ett årig förberedande utbildning först, tex på en folkhögskola. Hola utanför Kramfors är ett exempel... Sen finns ju högre utbildning som Bildjournalistik på Sundsvalls högskola o Biskops Arnö utanför Bålsta men då måste man nog gått något förberdande för att komma in.
Ja, folkhögskola är nog inte dumt att börja med. Det sägs att man får en rejäl grund efter det och det kan jag tänka mig.

Är det någon som känner till om det finns någon utbildning i södra Sverige? Jag bor själv i Hässleholm.


/Christian
 

Flipflip

Medlem
Kan inte så mkt om ämnet själv, men är lite intresserad för framtiden. De som ja hört är att de finns tre som är rätt kända: Biskop Arnö, en i Kalix och en i skåne, minns inte va den heter... något på S typ.
 

Zeiss

Aktiv medlem
Jag är inne på Biskops-Arnö men med ett år på Hemse, Gotland, innan och har ungefär samma inriktning på dig.
 
ANNONS