Annons

Varför så mörka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag antat att kameran i autoläge använder flerfältsmätning. Alltså den mäter ljuset i hela bilden och utgår från det och räknar mot normen som säger att ett genomsnittligt motiv reflekterar 18% ljus. Eftersom det är förhållandevis mycket ljusa moln i bilden läser den det som att bilden är ganska ljus varpå den inte behöver så mycket tid för att ge en normal exponering. Därför blir tiden kort/bländaren liten, varpå de mörkare partierna blir något underexponerade.
För att undgå detta kan du ju ställa in exponeringskompensationen på tex +1, då tar den det värde den mäter upp och ökar automatiskt exponeringen ett steg från det. Då slipper du efterjustera.
Extremexemplet på detta "problem" uppstår är när man fotar ett snölandskap, som ju är väldigt vitt. Då tvingas man överexponera ganska kraftigt, vilket ju kan kännas konstigt. Gör man inte det blir snön underexponerad och grå.
Klurar man på detta en stund förstår man dock snart varför.
Hoppas det hjälpte.

/jer.
 

Peter-K

Aktiv medlem
Ja den är inställd på Flersegment.
Kan välja mellan Flersegment, Centrumvägd & Spotmätning.

Vilket ska man oftast använda?


Samma fråga på AF-område, vilken inställning är vanligast, Brett-AF, Spot-AF eller Fokusområde ?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Peter-K skrev:


Vilket ska man oftast använda?


Samma fråga på AF-område, vilken inställning är vanligast, Brett-AF, Spot-AF eller Fokusområde ?
jadu, den frågan får du nog besvara själv...

Om du läser i din manual så står det säkert hur dom olika inställningarna fungerar. Men eftersom du tycker att dina bilder blir för mörka så passar uppenbarligen inte den inställning du har nu. Eller så Expoenrar du fel, eller så kanske du skall sluta använda autotinställningarna...
 

Jewster

Aktiv medlem
Man använder det som passar bäst. Flerfält mäter ju genomsnittet på hela bilden. Centrumvägd bryr sig mest om centrum och kringliggande motivdelar. Kanske är bra om man tex vill exponera ett ansikte i mitten väl men inte bryr sig om ifall bakgrunden blir över eller underexponerad. Spotmätning mäter bara efter den allra mittersta bildpunkten. Det kan vara bra att använda om man vill ljusmäta efter exakta punkter i bilden.
Det finns säkert nån som använder det oftare än mig som kan förklara bättre.

Du skulle förresten slippa exponeringskompensera om du först riktat kameran lite mer neråt de mörka partierna i bilden, låst exponeringen och sen komponerat om så även himlen kom med. Då hade kameran tagit med mindre ljusa moln och mer mörk förgrund i sin exponeringsberäkning.

Mina AF område heter lite annorlunda, och jag har bara tre fokuspunkter på rad i min kamera. Jag använder dock BARA den mittersta. Om jag inte vill ha det fokuserade motivet i mitten låser jag fokus på motivet med mittpunkten och komponerar sedan om.
Även här finns det nog andra med kameror med uppåt femtielva fokuspunkter som kan förklara varför det är bättre med flera.

Detta var iallafall lite om hur jag använder dessa funktioner.

/jer.
 

Feedback

Avslutat medlemskap
A100'an är relativt känd för problem med ljusmätningen enligt recensioner. Även den person som testade den här på fotosidans artiklar påpekade samma sak, den underexponerar ofta.
 
ANNONS