Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bröllop i USA, hur lösa praktiskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått en förfrågan om att fotografera ett Indiskt bröllop i New York. Det är bra betalt och en rolig erfarenhet så jag vill helst inte missa möjligheten. Har någon här nån koll på hur man bäst löser den affärsmässiga sidan när man får inkomsten därifrån? Jag har enskild firma i Sverige. Ska jag redovisa allt där eller lösa det på nåt annat sätt (blink, blink). Resa in på turistvisum för att slippa krångel?

Jag har aldrig fotograferat ett bröllop förut. Har någon här erfarenhet av detta och kan ge några tips om hur man beter sig? Det är ett hindu-bröllop så om någon känner till dessa i detalj så vore det kanon. Har blivit erbjuden 30.000 kr, är detta rimligt med tanke på att bröllopet varar i 3 dagar, resan dit, samt prisläget i NY Befinner mig dessutom i Indien då så jag kommer att måsta punga ut runt 10 kkr för en flygbiljett t.o.r. Nån vits att ta jobbet eller ej?

Tacksam för hjälp.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Det enda jag kan tipsa dig om är hur du tar själva bilderna... Kolla mitt bröllopsalbum och ställ gärna frågor. Jag har i och för sig aldrig fotat ett hinduiskt bröllop... men i alla fall !

;-)
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Har dock tackat nej till jobbet. Det kommer knappt att ge nån vinst i slutändan med tanke på reskostnader. Och att resa t.o.r Madras - NY i ett svep känns inte så lockande. Dessutom kommer jag nog att få uppleva tillräckligt med hindubröllop där ändå! ;)

Om nån forumvärd råkar läsa detta så får ni gärna kasta tråden. Har nog inget värde längre.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

Mr.X

Aktiv medlem
Men ¤#"#¤ tackade du nej? Det vore väl en skaplig merit trots allt? Men men, kan hålla med dig om att resan känns lite halvtung :p
 

gors

Aktiv medlem
Mr.X skrev:
Det vore väl en skaplig merit trots allt?
Må så vara. Men det är en skaplig merit att ha vett att avstå från olämpliga uppdrag också. Förmåga att säga nej är något man har mycket nytta av i frilanslivet.
 

Mr.X

Aktiv medlem
gors skrev:
Förmåga att säga nej är något man har mycket nytta av i frilanslivet.
Mycket bra sagt, stressa ihjäl sig för ett jobb som inte genererar särskillt mycket har man ju gjort... Kanske rätt av dig Fredrik att motstå "frestelsen".
 
ANNONS