Annons

väska för skidåkning

Produkter
(logga in för att koppla)

fotokrille

Medlem
Skall åka till alperna om några veckor och planerar att fota en hel del.

Undrar lite över vad det finns för bra väskor. Problemet är att jag vill kunna åka ordentligt och inte vara rädd för att göra ordentliga vurpor, känns tråkigt om man måste vara försiktig bara för att man har kameran med sig samtidgt som man inte vill missa någon kanon bild...

tacksam för svar...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bäst skyddar du kameran på magen.

När jag tar med kameran under en skiddag så gör jag följande.

1 Sätter på mitt 80-200/2,8 med motljusskydd.
2 Kortar ner remmen så mycket som möjligt.
3 Huset hamnar med botten på bröstet och objektivet släpps ner innanför salopettbyxorna.
4 Drar åt "remmarna" i jackan.

Det här är ett bra sätt om du kan leva med att endast ha med ett objektiv.
Objektivet bör ha lite längd annars funkar det inte så bra.

Nackdelar:
Största nackdelen är imman som snabbt bildas på både objektiv och kamera.
Det enda som hjälper är att vänta.
Fukten talar också för att inte byta objektiv.

Nacken får en del stryk.
OBS en bred rem är ett måste.
Har hört att de sviktande neoprenremmarna är mycket bra under aktiv användning.

Film stoppar jag i fickan.

På detta sättet så kan jag köra puckelpist.

Mvh Erik Schalin
 

Pott

Aktiv medlem
Har inte provat ännu men...

Borde man inte kunna ta ett "trekantigt" kamerafodral och ta remen över nacken och fixa en rem till och knyta runt ryggen. Då borde man slippa vänta på att imman ska försvinna eller i värsta fall frysa.
Personligen har jag alltid kameran i en ryggsäck men ska nog prova ovanstående.
Ett tips för övrigt är att du tar med ett par tunna vantar som du kan fotografera med, annars blir man kall väldigt fort.
 

Bilagor

Matthias

Aktiv medlem
lowepros större topload zoom-väskor kommer med mag-fästanordning( typ omvänd ryggsele). Funkar för klättring, cykling och jag hade tänkt ha den på den nu avbeställda skidresan.
Så länge du inte tokkrashar så borde kameran överleva. jag tenderar att alltid rammla på sidan/höften så jag hade inte tänkt offra grym skidåkning på något så trivialt som att fota ;). fota gör man ju hela året...

http://www.lowepro.com/pages/series/toploads/top_aw.htm

/M
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Felix Oppenheim körde med bananväska från LowePro (med kombinerad axelrem). Numer kör han med Burtons fotosäck.

Själv har jag alltid använt ryggsäck eftersom spade, sond, vatten, förstärkningsväst etc ändå måste med. Jag har kört med en Black Diamond säck med lös insats för kameran. Min rekommendation är att INTE åka med kamera och hus ihop (om du har tunga objektiv och hus, exempelvis 80-200/2.8 och F5) eftersom risken är mycket stor att objektivet vrider sönder bajonetten vrid kraftig vurpa. Det tar lite längre tid att ha dem separat men det funkar. Mao ta vilken skidsäck som helst som sitter bra på och försök få till det.

Jag skulle inte ha kameran innanför jackan eftersom det bildas så mycket kondens.

Kanske du hittar lite här:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1015/
 

fotokrille

Medlem
Matthias skrev:

Så länge du inte tokkrashar så borde kameran överleva. jag tenderar att alltid rammla på sidan/höften så jag hade inte tänkt offra grym skidåkning på något så trivialt som att fota ;). fota gör man ju hela året...



/M
Brukar inte krasha särskilt ofta vilket får den följden att när man gör det blir det just en tokkrash :)

Låter ändå som en hyfsad lösning att ha ´kameran på magen.. ska nog prova i fotoaffären...
 

Count

Medlem
Hej har själv en Love TLZ med sele till. Funkar utmärkt att åka skidor med, men den är någor mer i vägen än en ryggsäck (åker telemak). Fördelen är att det är mycket lättare att komma åt kameran och det käns som om den är bättre skyddad än om jag haft den på ryggen. Jag kan ju skydda kameran och mig själv från den samma, med armarna när jag ramlar.

Min högst personliga åsikt är dock den att om man inte ska fota som huvudsysla utan tänkte åka skidor och ta ngn bild ibland så är nog en kompaktkamera i fickan det absolut bästa alternativet.
 

Count

Medlem
Tillägg

Jag har föresten provat metoden med en rem om halsen och en rem i väskan som föreslogs ovan. Det funkar men är sämre än selen framförallt då kameran lätt hamnar för långt ner, om man inte vill ha remmen högt runt magen bröstet (använde avbärarbältet på ryggsäcken). Med kameran lågt är den i vägen för benen, åteminstone om man åker telemark, Vid t.e.x. snowboardåkning borde problemet vara mindre.
 
ANNONS