Annons

Porträxperiment

Produkter
(logga in för att koppla)

Fogge

Medlem
Hej! I helgen var jag på besök i Norrland och träffade ett par gamla vänner. Jag passade på att försöka få till lite snits på porträttfotografering och är själv ganska nöjd med ett par av bilderna, som jag känner "fångade modellen". Detta är givetvis svårt för någon utomstående att förstå, så jag tänkte fiska efter lite tips och råd. Jag är en relativ nybörjare (pånyttfödd kamerait) men ni behöver inte vara supersnälla bara för det. Bilderna är inte efterbehandlade ett enda dugg.

Galleriet finns här: http://picasaweb.google.com/foggster/PortrTt?authkey=k3Kt4-iagzE
 

Fogge

Medlem
:eek:

Jag skyller på modellen och slår på rutnätet i sökaren till nästa gång.

Det blev jättetydligt när du påpekade det, å andra sidan har jag bara sett bilderna i kameran och då zoomat för att se till att ansiktet blev skarpt, och sen uppade jag bilderna jag mindes att jag gillade bäst.
 

pellepiano

Aktiv medlem
För att få "snits" på porträtten, tror jag det är bäst att lära sig behärska grunderna först, som att få korrekt exponering, få skärpan på rätt ställe och få ut det mesta av det befintliga ljuset. Att arrangera lite helt enkelt, efter de förutsättningar som finns.
Blir det för mycket skugga, använd en pappskiva eller frigolit som reflektor, placera modellen där det bästa ljuset finns osv.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Ja.. jag är inte imponerad, men oandra sidan så skall man ju lära sig själv och genom självstudier och expriment som detta så blir man ju bättre med tiden :)

Saker du ska fundera på:

Lutning av kameran. Håll kameran rakt för bövulen eller räta upp efteråt! snea bilder som inte skall vara snea är fruktansvärt störande.

Placering av fokus. Generellt tycker ialla fall att skall man fotografera en människa och från dessa avstånd så måste skärpan sitta 100% på ögonen!