Annons

Porträxperiment

Produkter
(logga in för att koppla)

Fogge

Medlem
Hej! I helgen var jag på besök i Norrland och träffade ett par gamla vänner. Jag passade på att försöka få till lite snits på porträttfotografering och är själv ganska nöjd med ett par av bilderna, som jag känner "fångade modellen". Detta är givetvis svårt för någon utomstående att förstå, så jag tänkte fiska efter lite tips och råd. Jag är en relativ nybörjare (pånyttfödd kamerait) men ni behöver inte vara supersnälla bara för det. Bilderna är inte efterbehandlade ett enda dugg.

Galleriet finns här: http://picasaweb.google.com/foggster/PortrTt?authkey=k3Kt4-iagzE
 

Fogge

Medlem
:eek:

Jag skyller på modellen och slår på rutnätet i sökaren till nästa gång.

Det blev jättetydligt när du påpekade det, å andra sidan har jag bara sett bilderna i kameran och då zoomat för att se till att ansiktet blev skarpt, och sen uppade jag bilderna jag mindes att jag gillade bäst.
 

pellepiano

Aktiv medlem
För att få "snits" på porträtten, tror jag det är bäst att lära sig behärska grunderna först, som att få korrekt exponering, få skärpan på rätt ställe och få ut det mesta av det befintliga ljuset. Att arrangera lite helt enkelt, efter de förutsättningar som finns.
Blir det för mycket skugga, använd en pappskiva eller frigolit som reflektor, placera modellen där det bästa ljuset finns osv.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Ja.. jag är inte imponerad, men oandra sidan så skall man ju lära sig själv och genom självstudier och expriment som detta så blir man ju bättre med tiden :)

Saker du ska fundera på:

Lutning av kameran. Håll kameran rakt för bövulen eller räta upp efteråt! snea bilder som inte skall vara snea är fruktansvärt störande.

Placering av fokus. Generellt tycker ialla fall att skall man fotografera en människa och från dessa avstånd så måste skärpan sitta 100% på ögonen!

Komposition! Vissa bilder har du faktiskt fått in en trevlig placering av henne men andra är också lika dåliga. Det är fotografen som skall flytta på sig tills det blir ett bra motiv och bra inramning i bilden, Bilden skall bära fram någonting och vara vilsam att titta på.

Slutartider... jag vet itne hur du har gjort, om du kört bländarförval eller liknande program, men ditt val av slutartider är verkligen inte bra. Snababre tider för att motverka suddigheten!

Vitabalansen känns inte hundra heller.. ganska kalla bilder som inte känns särskilt stimulerande eller trevliga att titta på...

Kanske tuffa ord, men det är då man lär sig. Generellt så är det väl ok, man kan inte vara perfekt första gångerna :) träna o träna så kommer det! lycka till
 

Fogge

Medlem
1. Lutningen är uppfattad. Jag upptäckte det inte själv förrens jag kollade bilderna i datorn efter jag postat tråden som sagt, så jag håller med.

2. Jag bråkar fortfarande med autofokusinställningarna i kameran, och en finslip på den manuella fokusringen gör oftast att bilden blir felfokuserad (jag har diopterjusterat sökaren, men jag har dock ett synfel som inte korrigeras 100% av mina glasögon så jag kan inte lita på vad som blir skarpt eller inte och får då lita på kameran). Oftast valde kameran tre AF-områden som låg bredvid varanda, typ ögon-näsa-mun eller ögon-näsa-öra.

3. Det var mycket experimenterande för att bara få ett gäng bilder att glo på och lära sig av, så jag är också nöjd med vissa och missnöjd med andra. :)

4 och 5. Slutartiderna är antingen automatiska eller manuella, det var rena lottoförhållandena för att få en användbar exponering. Kamerans ljusmätare hade lite svårt för ljusförhållandena, och jag har slängt MÅNGA över- och underexponerade bilder. Jag hade nästan inget att gå på och sist jag plåtade helt frihand är typ fem år sen med en mekanisk kamera, så jag är erkänt ringrostig... Ett par av bilderna är acceptabelt skarpa, ett par av bilderna är klart suddiga men jag tog med dem för att jag tyckte de hade andra kvalitéer, och tråkigast är såklart de bilderna som är bra men suddiga vid närmare granskning. De jättesuddiga kommer jag aldrig ifrån, skitbilder tar man hela tiden, men jag hoppas kunna bli bättre på att få färre bra bilder som förstörs av en mild suddighet. Återigen, öva, öva öva. :)

JAG gillar ett par av bilderna, bland annat de där jag fått lite varmare ljus, eller där det ser kyligt avskalat ut på ett bra sätt med det kalla ljuset. En upplättningsblixt hade antagligen löst ungefär alla problem med slutartider och med skuggorna jag hela tiden fick, men det blir en senare investering. Ingen av bilderna är för övrigt skjutna med den inbyggda blixten.

Hoppas det inte låter som jag försöker bortförklara att jag tagit ett gäng rätt kassa bilder. ;-)
 
ANNONS