Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att räkna på linser och brännvidder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Efter att jag såg den andra tråden i detta forum om var man kan få tag på linser så blev jag lite sugen på att testa att bygga ett eget objektiv till mina lådkameraexperiment.

Är det någon som vet var man hittar information om det på internet? Kanske till och med finns nåt program för det?
 

henrik.e

Aktiv medlem
Det finns mycket skrivet om linskonstruktion. Jag vet inte vilken bakgrund du har, men en bok jag alltid rekommenderar för grundläggande optik är Optics av E. Hecht. Att konstruera optik med bra bildkvalitet är dock ingen lätt match och inget man gör sådär utan vidare. idag använder man kraftfulla datorprogram för att automatiskt räkna fram rätt krökningsradier och avstånd mellan linselementen, glassorter, mm.
 

martinl

Aktiv medlem
Om du vill prova att bygga ett mycket enkelt objektiv kan du slakta en gammal kikare och ta en frontlins. Dessa är nästan alltid achromatiska dubletter och kan vara hyffsat skarpa i centrum. En vanlig 7x50 fältkikare brukar ha linser i 150-200mm området, du bör nog blända ner dem till kanske f/8-11 för att slippa allt för mycket kromatisk och sfärisk aberation och koma. En del fältkrökning kommer du inte undan, om bilden är i fokus i centrum så är den inte riktigt i fokus på randen etc. Duger nog till "lådkameraexperiment". Snäppet värre vore kanske att leta upp någon gammal projektorlins eller nåt och montera på lådkameran.

Att plocka ihop kvalificerade fotoobjektiv av lösviktslinser är nog i det närmaste en omöjlighet, däremot borde det inte vara helt omöjligt för en erfaren linsslipare att slipa linserna till ett enklare objektiv, någon av de klassiska objektivkonstruktionerna med anor från 1800-talet kanske. Har aldrig hört talats om att någon gjort det, däremot är det inte helt ovanligt (ok, ganska ovanligt) att amatörastronomer slipar speglar och linser till teleskop och även okular.

/Martin
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. I en vanlig formelsamling för gymnasiet eller liknande så står de enklaste formlerna. Men som sagt tidigare, räkna inte med nåt superresultat.


MVH Uffe
 
ANNONS