Annons

Dimage 7i + studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilz

Medlem
Jag har hört att det kan uppstå problem när man kör denna kombination.

"slutartiden är automatisk och går från 4 sek till 1/4000 sek" står det om kameran och det bör ställas in manuellt när man kör med studioblixtar vad jag förstått?

Ngn som testat studiofotografering med Minolta Dimage 7i som har råd?
 

SunKi

Aktiv medlem
Det finns väl M-läge på Dimage 7i?
i m-läge ställer du både slutare och bländare själv..
Om du använder studioblixtar gör du följande; ställ kameran på en önskad slutartid (kamerans snabbaste blixtsynktid, men jag har för mig att 7i synkar på alla tider), sen har du förhoppningsvis en blixtljusmätare som du kopplar till blixtarna och mäter upp ljuset med, då får du en bländare, den bländaren ställer du in på kameran.. sen kopplar du bara pc-synkkabeln till ditt pc-uttag på kameran och fotar..

Förstod jag din fråga rätt tro?
 

Nilz

Medlem
*ler* jo du förstod nog min fråga helt korrekt! bara jag som inte förstår allt "fotospråk" riktigt än *grönjöling*. Men jag jobbar på det! Ska kolla upp allt det där du skrev, jag tackar så hemskt mkt för svaret :)
 

Nilz

Medlem
En kille sa om svaret:

"Svaret är korrekt i sak förutom att 7i synkar på alla tider vilket inte kan vara möjligt. Varför du skall koppla pc-synkkabeln innan du fotar fattar jag inte."
 

Arleklint

Aktiv medlem
Uttag för PC-sync finns inte på 7i, däremot på 7hi.
Möjligen kan detta lösas genom adapter i blixtskon. Skall försöka kolla detta.
 

Nilz

Medlem
alltså jag citerade en kille som mailade mig den meningen. tycker det verkar vara konstigt..

bör ju funka utmärkt, eller hur?
 

wikman

Aktiv medlem
Nilz skrev:
En kille sa om svaret:

"Svaret är korrekt i sak förutom att 7i synkar på alla tider vilket inte kan vara möjligt. Varför du skall koppla pc-synkkabeln innan du fotar fattar jag inte."
*ler*, jo, om man inte fattar vilken "pc" kabel som skall kopplas in kan man säkert bli lite fundersam...

Det är alltså sync kabeln från blicten som skall kopplas in, inte USB kabeln :)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Tänk på att ta reda på polaritet och spänning som blixtaggregatet har i PC kontakten.

Tex är en Canon D60 specad till 6v med + i mittstiftet.

Var på studiokurs i helgen i Örebro, där hade fotografen studioblixtar som hade ca 17v (Profoto) med - i mittstiftet, dvs minst två fel av två möjliga.

Roine
 

Arleklint

Aktiv medlem
På sidan jag länkade till ovan om blixtskoadaptern PCT-100 kan man läsa att den stödjer olika polariteter

"Adaptern ansluts till kamerans blixtsko, varefter blixtens PC-kabel ansluts till adaptern. PCT-100 stöder både center-negativ och center-positiv polaritet, vilket innebär att den kan användas med i stort sett alla blixtutrustning."
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Spänningen då. Fotografen berättade att på en tidigare kurs hade det bara sprakat om en kompaktkamera de anslöt och sedan var den historia!

Roine
 

janc

Aktiv medlem
roinek skrev:
Spänningen då. Fotografen berättade att på en tidigare kurs hade det bara sprakat om en kompaktkamera de anslöt och sedan var den historia!

Roine
Kanske kan detta citat från Metz FAQ ge vägledning:

",,Furthermore, please bear in mind that the mecablitz 45 CT 1 with a model number less than 534,000 still have a so-called high-voltage ignition circuit. These types of flash units may not be connected directly to modern cameras. Under certain circumstances the camera may even be damaged..."

Slutsats att det finns en äldre "standard" med högre spänning som inte nyare kameror alltid klarar av ? (En av orsakerna till att jag dumpade min urgamla Metz...)

Lugnast att kontrollera kompabilteten först skulle jag säga !
 
ANNONS