Annons

Jobba som skolfotograf, hur är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Jag funderar att söka arbete som skolfotograf för att få en paus från mitt nuvarande arbete ett par månader. Det är ju rätt så kort tid det handlar om (2-3 månader).

Är det någon här som provat på yrket som skolfotograf?
Jag kan tänka mig att det blir enformigt och monotont men kan det inte vara ett steg närmare en karriär som avancerad-hobby-fotograf? Man får tydligen en kortare utbildning som porträtt fotograf och det kan väl inte vara fel.

Alla ni som har en åsikt eller nåt tips, skriv gärna.

:: www.minafoton.com ::
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har plåtat dagisbarn. Ett vansinnigt kul jobb för en pajjas som jag. En del av mina tidigare kollegor plåtar skolfoto och har trivts med det i många år.

Men så mycket fotografjobb är det inte - handlar till 95 procent om att kunna hantera människor. Och det är också lärorikt som framtida fotograf.

Tekniken är helt förutbestämd. Det är bara vid gruppbilder utomhus som fotografkunskaperna kommer riktigt på prov.

Men känsla för komponering och hur folk ser bra ut är ju bra. (tränar man ju upp till viss del)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ät du stresstålig?

Har inte jobbat som skolfotograf men är lärare och har varit med några gånger. Du bör vara extremt stresstålig och ha bra hand med barn (absolut inte för mjäkig). Oftast är arbetet tidspressat och schemalagt. Kan nog vara kul om man passar för jobbet.
 
ANNONS